2.5td:n määränsäätimen korjaus
2.5td:n määränsäätimen korjaus
Ongelma siis oli määränsäätimen takertelu, vikavalo välähteli usein kaasun noston jälkeen.
Operaatioon on ohje jonka mukaan homman tein.
http://www.4shared.com/file/9510489/65d ... 37eng.html
linkin sivu on aika sekava, download linkki löytyy sivun keskivaiheilta.
Tässä kuitenkin lisää infoa:
Tarvitset:
- tiivistesarjan Bosch 2 467 010 003 jos pumppu on 0 460 406 994.
- 62mm M6 pultti kuusiokolo tai torx –kannalla
- imusarjan tiivisteet
- kolvausvälineet
Samalla rupeamalla kannattaa tarvittaessa vaihtaa myös hehkut ja suuttimien paluuletkut.
Ennen määränsäätimen irrotusta tein rautasahan terällä pienet urat pumpun kylkeen kohdistusta varten. Sitten pumpun 3 torx-pulttia auki ja sen yhden, erikoisavainta vaativan pultin kannan porasin pois 7mm poralla.
Etenin ihan ohjeen mukaan, tässä kuitenkin muutamia lisäohjeita:
ohjeen sivulla 5 olevassa kuvassa näkyy signaalianturi. Viisarin paikan merkitsin tarkasti, lisäksi otin digikuvia joiden perusteella oikea asento löytyisi myöhemmin. Viisari on kiinnitetty kartiolla, eli torx-ruuvi pois ja 10mm lenkillä varovaisesti kääntämällä viisari irtoaa.
Sivun 7 alakuvassa kuparijohdot on irrotettu ja kuten sanottu, niissä on vasenkätinen kierre!!
Määränsäätimen asennuksessa kannattaa olla tarkkana. Kun olin 100% varma että määränsäätimen kara on renkaan reiässä kiristin kannen ruuvit sormimomenttiin ja lisäksi kahdesta kulmasta niin että tiiviste puristuu kunnolla.
Auto käynnistyi sahaamisen jälkeen. Määränsäätimen paikka on todella tarkka, käynti voi olla todella väkinäinen tai sitten kierrokset ryntäävät, kannattaa siis olla tarkkana.
Noin sadan starttauksen ja kannen siirron jälkeen moottorin käynti tyydytti. Tyhjäkäynti on hiukan hummaava, mutta se saattaa johtua 4. sylinterin suuttimesta, ainakin holysmoken foorumin mukaan.
Sitten testilenkille. Olen tällä foorumillakin esittänyt kysymyksiä ja arvaillut vikoja koska vääntö on ollut todella huono. Ei ole enää. Ahdot on alle 2000rpm:n jo ~0.7bar kun ennen oli alle 0.4 bar. Eron siis huomaa. Yli 2500rpm kierroksilla ei eroa juurikaan ole.
Itse asiassa kävin testilenkillä myös kun tyhjäkäynti oli hummaava ja aaltoileva. Ja voimaa oli entistä enemmän. Olen varma että jos suuttimessa on vikaa, niin tilanne paranee vielä kun hankin sen tilalle uuden. Mutta se jää nähtäväksi.
-jmk
Operaatioon on ohje jonka mukaan homman tein.
http://www.4shared.com/file/9510489/65d ... 37eng.html
linkin sivu on aika sekava, download linkki löytyy sivun keskivaiheilta.
Tässä kuitenkin lisää infoa:
Tarvitset:
- imusarjan tiivisteet
- kolvausvälineet
Samalla rupeamalla kannattaa tarvittaessa vaihtaa myös hehkut ja suuttimien paluuletkut.
Ennen määränsäätimen irrotusta tein rautasahan terällä pienet urat pumpun kylkeen kohdistusta varten. Sitten pumpun 3 torx-pulttia auki ja sen yhden, erikoisavainta vaativan pultin kannan porasin pois 7mm poralla.
Etenin ihan ohjeen mukaan, tässä kuitenkin muutamia lisäohjeita:
ohjeen sivulla 5 olevassa kuvassa näkyy signaalianturi. Viisarin paikan merkitsin tarkasti, lisäksi otin digikuvia joiden perusteella oikea asento löytyisi myöhemmin. Viisari on kiinnitetty kartiolla, eli torx-ruuvi pois ja 10mm lenkillä varovaisesti kääntämällä viisari irtoaa.
Sivun 7 alakuvassa kuparijohdot on irrotettu ja kuten sanottu, niissä on vasenkätinen kierre!!
Määränsäätimen asennuksessa kannattaa olla tarkkana. Kun olin 100% varma että määränsäätimen kara on renkaan reiässä kiristin kannen ruuvit sormimomenttiin ja lisäksi kahdesta kulmasta niin että tiiviste puristuu kunnolla.
Auto käynnistyi sahaamisen jälkeen. Määränsäätimen paikka on todella tarkka, käynti voi olla todella väkinäinen tai sitten kierrokset ryntäävät, kannattaa siis olla tarkkana.
Noin sadan starttauksen ja kannen siirron jälkeen moottorin käynti tyydytti. Tyhjäkäynti on hiukan hummaava, mutta se saattaa johtua 4. sylinterin suuttimesta, ainakin holysmoken foorumin mukaan.
Sitten testilenkille. Olen tällä foorumillakin esittänyt kysymyksiä ja arvaillut vikoja koska vääntö on ollut todella huono. Ei ole enää. Ahdot on alle 2000rpm:n jo ~0.7bar kun ennen oli alle 0.4 bar. Eron siis huomaa. Yli 2500rpm kierroksilla ei eroa juurikaan ole.
Itse asiassa kävin testilenkillä myös kun tyhjäkäynti oli hummaava ja aaltoileva. Ja voimaa oli entistä enemmän. Olen varma että jos suuttimessa on vikaa, niin tilanne paranee vielä kun hankin sen tilalle uuden. Mutta se jää nähtäväksi.
-jmk
-
lemminkäinen
- 'Admiral'

Mun pitää säätää pumpun ajoitusta hieman, ilmeisesti aikaisemmalle? Sahauskäynnistystä vieläkin hieman.
Tietääkö joku, tarviiko niitä ruiskuputkia ottaa pois tai imusarjaa, kun säätää sitä pumppua koneeseen päin(kö)? Tarkoitan ettei tarvi koko ajan kasata ja purkaan, jos ei heti osukkaan kohdalle.
Eikös se yksi pultti ole tuolla kuuden ruiskuputken keskellä, ja alhaalla toinen. Vai pitääkö vain alempaa, eli sitä "kehän" pulttia löysätä, ja sit sen jälkeen hieman kopauttaa pumppua koneeseen päin?
Tietääkö joku?
Tietääkö joku, tarviiko niitä ruiskuputkia ottaa pois tai imusarjaa, kun säätää sitä pumppua koneeseen päin(kö)? Tarkoitan ettei tarvi koko ajan kasata ja purkaan, jos ei heti osukkaan kohdalle.
Eikös se yksi pultti ole tuolla kuuden ruiskuputken keskellä, ja alhaalla toinen. Vai pitääkö vain alempaa, eli sitä "kehän" pulttia löysätä, ja sit sen jälkeen hieman kopauttaa pumppua koneeseen päin?
Tietääkö joku?
Boanerge !
voisko linkkiä uusia
linkki ei enää toiminut. mistä saisi ohjeen. ja vielä jos suomeksi saisi niin isäntäkin ymmärtäisi.
sama vika autossa nimittäin.
sama vika autossa nimittäin.
Edit JKM
Tarvitset:
- imusarjan tiivisteet
- kolvausvälineet
Mistä JKM hommasit pumpun tiivisteet.Opel liike ei tuntenut kuin koko pumpun. Mun auto on vm 96, rekisteröity heinäkuussa, joten olisko sama tiivistesarja kuin sinulla oli?
Tarvitset:
- imusarjan tiivisteet
- kolvausvälineet
Mistä JKM hommasit pumpun tiivisteet.Opel liike ei tuntenut kuin koko pumpun. Mun auto on vm 96, rekisteröity heinäkuussa, joten olisko sama tiivistesarja kuin sinulla oli?
Tammerdieselistä löytyi, ihan hyllystä. Eka satsi oli vääränlainen, kannentiiviste erosi jonkinverran oikeasta, eron huomaa helposti vertaamalla sitten kun pumppu on purettu
Varmaan monet muutkin bosch diilerit myyvät niitä.
Setistä meni muistaakseni vain yksi tiiviste, sekin vain koska vanha vuoti. Voit siis ottaa riskillä ja käyttää vanhaa tiivistettä.
tuo numero oli ainakin mulle se oikea. Katso pumpun kyljestä numerot. Niitä on aika hankala nähdä, mutta digikameralla kuvaamalla onnistuu.
Setistä meni muistaakseni vain yksi tiiviste, sekin vain koska vanha vuoti. Voit siis ottaa riskillä ja käyttää vanhaa tiivistettä.
tuo numero oli ainakin mulle se oikea. Katso pumpun kyljestä numerot. Niitä on aika hankala nähdä, mutta digikameralla kuvaamalla onnistuu.
No niin,nyt olen itse orientoitunuit tekemään pumppunremonttian. Yks kysymys vielä JKM:lle: otitko pumpun irti autosta vai operoitko konehuoneessa ja toinen kysymys, miten kauan sulla kesti koko remontti?Ilmeisesti remontti on helpompi tietysti tehdä pumppu irrallaan, mutta eikös sitten ajoitukseen käytetä jotakin erikoistyökaluja?
T OK
T OK
Homma otti muistaakseni kaksi iltaa, toinen purkuun ja toinen kokoamiseen. Otin irti vain imusarjan ja määränsäätimen, itse pumppu pysyi paikallaan koko ajan.
Olen myöhemmin säätänyt kannen paikkaa siten että löysäsin kaikki 4 ruuvia ja kantta siirsin 30cm harjanvarrella ja vasaralla koputtelemalla moottorin käydessä. Hummaus on nykyään lähes poissa, poiskin sen sai mutta meno meni niin vaatimattomaksi
Olen myöhemmin säätänyt kannen paikkaa siten että löysäsin kaikki 4 ruuvia ja kantta siirsin 30cm harjanvarrella ja vasaralla koputtelemalla moottorin käydessä. Hummaus on nykyään lähes poissa, poiskin sen sai mutta meno meni niin vaatimattomaksi
No niin, tekaisin tuossa määränsäätimen puhdistuksen ja alkuperäinen vika, vikavalon vilauttelu ja vedon pätkintä poistuivat, mutta tilalle tuli uusi vika: kun ajelee maantienopeuksia esim 100km/h ja tekee moottorijarrutuksen vedot katovat.Kun kytkimen polkaisee pohjaan ja antaa kaasun käydä tyhjäkäynnillä vedot palautuvat normaaleiksi. Kannen siirtely ei auta mitään, eikä myöskään pumpun sisällä olevan "viisarin" paikan muuttelu ei poista vikaa.Olen koittanut eri vaihtoehtoja useasti. Olisko kellään vinkkiä tähän? Ennen pumpun putsausta vikaa ei esiintynyt. En tiedä onko turha viedä mihinkään testeriinkään, jos vika johtuu pumpun puhdistuksesta ja jostakin omasta mokasta....Olisikohan paali paraspaikka tällaisille?
linkki ei toimi
Olisi Omega vuosimallia 97 2,5td:ssä samaa vikaa kuin muillakin, mutta linkki ei enää toimi olisiko jossain muualla toimivaa sivua ? tyhjäkäynti hummaa ja tehoa ei ole kuin yli 2500 rpm:n ja on vilautellut moottorin vika valoa ja tukehtunut muutaman kerran valoista kiihdyttäessä ja herännyt uudestaan kun on painanut kytkimen pohjaan ja antanut olla alhaalla 1-2 sek + pienillä kierroksilla ajossa huomaa pientä nykimistä. ilmamassa mittari on vaihdettu ja EGR venttiili putsattu, edellä mainitut toimenpiteet tehty Bosch huollon vika arvailujen johdosta, joten 560 € mennyt pelkkiin arvailuihin. ilmeisesti kaikilla on viat korjaantuneet määräsäätimen puhdistuksen jälkeen ?