Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Moi
Voisiko joku auttaa. Omistan B ompun farkkuna ja probleemana on moottorin nestevuoto
koneen takapäästä. Öljynlauhduttimen kansi on jo tiivistetty, mutta edelleen tulee jostain vasemmalta puolelta konetta mehut pihalle. Tulee sytkä boksin puolelta mikä nyt avuksi.
Vai onko mahdollisesti kansi halki jostain ?. Neuvoista kiitos jo etukäteen.
Siellä on monta vaihtoehtoa. Kansien välissä oleva "silta" voi vuotaa, koneentakana olevan ison metalliputken o-rengas tai sitten joku letku. Mulla tosin meni viime kesänä kuskin puolen kannentiiviste juuri sieltä takaa.
ooskari kirjoitti:Siellä on monta vaihtoehtoa. Kansien välissä oleva "silta" voi vuotaa, koneentakana olevan ison metalliputken o-rengas tai sitten joku letku. Mulla tosin meni viime kesänä kuskin puolen kannentiiviste juuri sieltä takaa.
Moi
Tuota minä vähän pelkäsinkin siihen siltaan laitoin uudet tiivisteet samalla kun oli imusarjat irti.
Tuo näytti että olis vuotanut siitä öljynlauhduttimen kannesta, mutta ei tainnut ollakkaan se syyllinen. Letkut vaihdoin uudet. No eikai tässä ole muuta tehtävissä kun kansi pois. Onko miten paha irrottaa tuosta kannet, minkälainen savotta tuo jakopää mahtaa olla kasata sitten takaisin kohdalleen.
Oliko se siis sieltä kansien välistäkin märkä? Katoppa vielä se termari siitä ettei se vaan vuoda. On se melko iso homma kansi ottaa pois niin kannattaa kyllä aluksi katsoa kaikki muu mahdollinen. Termarin kotelo oli muuten mulla joskus halki.
Moi
Tutkin tuon mahdollisuuden ja kansien väli on kuiva ei nesteessä eli ei varmaan muuta vaihtoehtoa kun kannentiiviste. Pannu oli käynnissä ja liritteli mehuja ulos, mutta tuo väli on edelleen kuiva.
Valuu vaidelaatikon ja koneen liitoskohtaa myöten alas HEH no eikai muuta kun männiltä katto veks.
Muuten kone käy ihan ihmisiksi ei mitään ylimääräisiä ääniä kuulu.
Millon huomasit et rupes vuotaan? Onko keittänyt tai jotain? Omaan omppuun tuli sillon viime kesänä letkuun reikä ja sitten ilmeisesti ei kiertänyt neste kunnolla ja toinen puoli keitti. Näin luulisin koska kansi oli kiero ja pahvi mennyt.
Moi
Ei ole ainnakaan minulla päässys keittämään. Rupesi pikkuhiljaa viime talvena hävittämään nestettä
alkuun meni pari viikkoa ennenkuin tarvi lisätä mutta nyt häviää jo niin, että pitää lisätä melkein joka päivä. Työmatkaa noin 2 km per suunta. Nestettä häviää noin pari litraa per 20 km. Vähän hukkaa jo liikaa ja valuu suoraan koneen takapään alle pannun taka vasemmalta.
Moi
Tulin tuossa töistä ja kaivoin peilin esiin. Eikun taas ihmettelemään mistä vuotaa ja ahaa elämus
tai miten sen nyt ottaa. Mehut tulee vasemman kannen tiivisteen välistä eli on varmaan käynyt jossain vaiheessa kuumana. Tuli kannen irrotus eteen.
Molskis
mpusta kansi irti ja tiiviste takareunasta aivan nkorppuna ja murentunut osittain pois.
kansi tarkastettu on suora eikä ollut halki eikun uusi tiiviste ja kasaan.
Mulla on jakopäässä hyvät merkit et ajoitus on helppo.
Ainakin enklannin Omega-forumia selailtuani tuntuu todella epätodennäköiseltä että ois kannentiiviste mennyt... Lämmityslaitteen "hana" (heater bypass valve) ja öljynjäähdytin liitoksineen ois ne tyypillisimmät... Ja toi hana on juurikin siinä apukuskin puolen kannen takana.
Mun mielestä kun lukee tätä suomen foorumia niin on aika yleistä että on kannentiiviste mennyt V6:sesta. Joistakin ne menee vaan aikaa myöten vaikka ei keittäisikään.