Minulla ollut uudesta lähtien v.99 Astra 2.0DTI, ajettu 460000km.
Kokemuksesta voin sanoa, että diesel lämpiää huomattavasti hitaammin kuin bensakone, vaikka on eberi ja pahvit jäähdyttimen edessä.
Ajonopeudella on iso merkitys lämpöjen nousunopeuten.
Mutta jos termostaatti ei ole kunnossa, niin lämmöt ei tietenkään nouse mormaliin.
Koneen lämmöt
Minkä asteinen on uusi alkuperäinen 2.2 dti termostaatti?? Onko se 92 asteinen? Mulla on C vectra 2.2 dti -03 ja lämmöt ei nouse yli 82 astetta normaali ajossa. Lämpömittari nousee korkeammalle jos kinnaa kolmosella 80km/h niin nousee 85 asteesen pikkupakkasella. Eli lämmöt on 82-80 astetta maantieajossa ja liikennevaloissa taitaa lämpötila olla max 80 astetta. Ja on katottu lämpötilat myös testerillä!! Muuttukohan uudella termostaatilla?? Kulutus on noussu mielestäni verrattuna viimetalveen
Kulutus näin talvella tässä pyörityksessä keskimäärin 9,5 L/100km
C-mallin 2.2 dti manuaalilaatikolla varustetulle vecrtalle luvataan ohjekirjan mukaan kaupunkiajossa kulutukseks 8,4L/100km. Tuskin se nyt PELKÄSSÄ kaupunkiajossa paljo vähempää voi viedä mitä tehdas ilmoittaa ja varsinkaan talvella!! Kyllä määkin pääsen tuohon 5,9L/100km jos maantiellä vaan ajelen!!! Mut nythän mulla on vieny vähä reilummin joten tilasin uuden termostaatin. Toivottasti se lisälämmittimen tarve vähenisi jos kerta vuotava termostaatti hiastanut auton lämpenemistä!