Koneen lämmöt

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
m_cap
'Kadett'
'Kadett'

Koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja m_cap »

Eka dieseli alla ( zafira 2.0DTI -01) ja olen kyl tietoinen että uusissa dieseleissä on niin vähän "kitkaa" että ei pysy lämpimänä ku webastolla.. mutta että -01 ja kestää ajaa 10-15 km että mittari on oikeassa kohdassa... ja ku pysähtyy esim liikennevaloihin, nii rupee heti laskeen... lienee pelkästään lämpöanturissa vikaa.... täytyy aloitaa siitä, mut vinkkejä kiitos..
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Termostaatin vaihto. Asiasta löytyy haulla kivasti DIY tietoa... :wink:
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vecculiko
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Vecculiko »

Itse vaihdoin termostaati vectraan kuukausi sitten. Normaaliajon lämmöt nousi 80->88C. Lapin matkallakin (-15C) jaksoi pitää kabiinin lämpimänä ihan keveästi. Lämpötilasäädin juuri punaisen puolelle käännettynä, joten varaa olisi ollut vielä tarvittaessa lisätä lämpöjä.
M.T.P
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja M.T.P »

Kannattaa vaihtaa koteloineen päivineen koska jos on termostaatin vastapinta kulunut niin ei pidä mitään se uus termari.Itellä ei noussu sinisistä viivoista kuin ylempään ja 75€ makso koko paketti täällä Kuusamossa.Niin ja auto on veccu 2.0 dti -98
J.P.H
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja J.P.H »

Jep termari vaihtoon vaan. itellä sama ongelma ennen vaihtoa mut nykyään pysyy valoissa lämmöt ylhäällä ja taitaa se hieman nopeammin lämmetäkkin... :) ja tuohon kuin omaanikin taitaa sopia se esim. motonetista saatavilla oleva bensakoneeen termari (30-6331 9.00€)... viisammat korjatkoon.
m_cap
'Kadett'
'Kadett'

termostaattin vaihdoin juuri sen toivossa, mutta ei :no:
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jamata »

Eipä ne muutkaan lämpene ja opelissa on oikea lämpömittari toisin ku monessa muussa et ne näyttää puoltaväliä vaikka kone on 60c tossa munki omegassa asteikko alkaa vasta 70c et näyttää siltä että ei lämpene.
Mulla ei auttanu termarinvaihto oikeastaan nopeuteen mut nyt pysyy tasan 90c ja ei tipu heti ku pysähtyy mut eberiä tarvii kuiteski pakkaskelillä pitää päällä.
Skoda Octavia -08
m_cap
'Kadett'
'Kadett'

Juho M-P kirjoitti:Termostaatin vaihto. Asiasta löytyy haulla kivasti DIY tietoa... :wink:
Vaihdoin jo siinä toivossa, mutta ei auttanut... siksi käännyin ammattilaisten puoleen....
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

m_cap kirjoitti:että -01 ja kestää ajaa 10-15 km että mittari on oikeassa kohdassa... ja ku pysähtyy esim liikennevaloihin, nii rupee heti laskeen...
Mikäli "oikessa kohdassa" on 88° niin olet tutustumassa koneen ominaisuuteen! Lämpöä ei tyhjäkäynnillä tule mistään ja nousuaika ei muutu kuin asuntovaunua vetämällä :lol:
Jari
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Jari »

Jos termari on kunnossa, niin ei kyllä mun kokemuksen mukaan laske liikennevaloissa siitä lukemasta johon nousee eli termarin määräämästä. Mulla se on juuri tuo edellä mainittu 88 astetta, mutta huom. lämpömittarin antureissa voi olla isoja heittoja.

Kun termari falskaa, tekee juuri tuon, että lämpöviisari tippuu silmissä kun auto jää tyhjäkäynnille ajon jälkeen.

Se että termostaatti on uusi, ei takaa että se toimisi. Täällä palstallakin on ollut juttua, että vasta toisella vaihdolla tuli kuntoon.

Sisään tulevan ilman lämpötilassa on valtava ero, jos lämmöt on 80 tai 88 astetta (näissä dieseleissä ainakin). 88 asteella tulee jo sellaista jota voi sanoa kuumaksi tai ainakin hyvin lämpimäksi (puhallin nopeudella 3/4).

Siinä on ensimmäinen karkea testi sille onko vika termarissa vai lämpömittarissa.
Moneko asteen termarin muuten laitoit? Ainakin Vectrassa samalla koneella kuuluu olla 92 asteinen.
koira2006
'Kapitän'
'Kapitän'

Astra 2.0di -98 koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja koira2006 »

Moro

miten muilla vastaavanlaisen auton omistajilla lämmöt nousee?

Itellä, kun lähtee piuhan päästä, täytyy näillä pikku pakkasillakin ajaa maantietä noin 20km että saa lämmöt nousemaan normaaliin, moottoritiellä hieman lyhempi matka.

Mittari ei nouse 88celsiusta korkeammalle, vaikka vaihdoin syksyllä 92asteisen termarin, eli ilmeisesti mittarivirhettä? Ajaessa lämmöt sitten pysyy kyllä normaalissa (pahvi nokalla), mutta heti lyhytkin pysähdys esim. liikennevalot, laskee lämmöt noin 80celsiukseen. Eber on mykkä ja toistaiseksi ajan puutteen vuoksi pysyykin.

Kuinkas muiden ooppeleiden omistajien lämpöhuolet? Ja onko jollain muuta ratkaisua kehitettynä kuin pahvi tai Eber?
ramo79
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja ramo79 »

eberi on vakiona dieseleissä... ainakin vectroissa
Opel kadett C useita eri tekniikoilla 1,2-1,9 turbo
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Astra 2.0di -98 koneen lämmöt

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

koira2006 kirjoitti:miten muilla vastaavanlaisen auton omistajilla lämmöt nousee?
Ja onko jollain muuta ratkaisua kehitettynä kuin pahvi tai Eber?
Ihan samalla lailla käyttäytyy. Ystävämme hra Pahvi auttaa ajolämmöissä merkittävästi. Minulla tosin ei ole "pohjapanssaria", joka sekin varmaan auttaisi.
xpepe
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja xpepe »

Mulla on tuonti vectra -04 dti ja ekatöiksi vaihdettiin termostaatti ihan vaan varmuuden vuoksi.
Asentaja pyöritti autoa pihalla mutta viisari ei noussu, ehdotti jo anturin vaihtoa. Ajoin kuitenkin pitkän ylämäen päälle ja kas, viisari nousikin. Neuvoni on: pahvi syylärin eteen pakkasella, webasto päällä ajaessakin 10 asteen ja yli pakkasilla. Mulla webasto on jälkiasennettu. Jos pahvi edessä ajelee plussakelillä maantietä niin lämmöt nousee liikaakin.
xpepe
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja xpepe »

Mulla on tuonti vectra -04 dti ja ekatöiksi vaihdettiin termostaatti ihan vaan varmuuden vuoksi.
Asentaja pyöritti autoa pihalla mutta viisari ei noussu, ehdotti jo anturin vaihtoa. Ajoin kuitenkin pitkän ylämäen päälle ja kas, viisari nousikin. Neuvoni on: pahvi syylärin eteen pakkasella, webasto päällä ajaessakin 10 asteen ja yli pakkasilla. Mulla webasto on jälkiasennettu. Jos pahvi edessä ajelee plussakelillä maantietä niin lämmöt nousee liikaakin. Vaikutelma on se että pensakone kuluttaa pakkasilla enempi kuin turbodiisseli, lämpenee myös paremmin.
Vastaa Viestiin