A Omegan katsastus meni vittuiluksi pyöreistä takakaarista
Tosta madalluksesta tuli sen verra mielee et mun vanhas ekkeris ku vein sitä leimalle ni oli perä aika korkee verrattuna keulaan.Kysyin sit inssiltä et miks laitto vikalistaan perä liian korkea laskettava.Minä sitten kysyin et millä mä sitä lasken ku siel on jo iha uudet jouset takana eikä uusii taas viittis ostaa.Inssi vastas tuohon että nappase rälläkällä kierros pois ja näin tehtiin ja inssi oli tyytyväinen uusintakatsastuksessa että tällein täällä espoossa.
Faijalla oli B-kedautti kun olin skidi, josta se nosti perää kun oli silloin muotia...no suurempi syy oli se että sai ilmaiseksi jotkut fiatin etujouset jotka sopivat kadettiin taakse, jolloin oli tömäkämpi vedellä kärryä perässä. Minäkin sain nostettua takapuskurista sen verran autoa ylös että joustovara meni "tappiin". Katsastukseen heitti ronttiin melko painavan höyläpenkin jotta perä painui hiukan matalemmalle. Oli se komia 
-
P. Lanttola
- 'Diplomat'

- Viesti:
Sekään ei ole mikään kirkossa kuulutettu juttu että katkaistut jouset huonontavat ajo-äominaisuuksia tai ovat vaaralliset.
Tietysti yleensähän homma menee niin että halutaan päästä halvalla jolloin katkaistaan vakiojousia sopivasti ja jätetään vanhat paskat iskarit, sensijaan että laitettaisiin uudet jäykemmät iskarit ja madallusjouset.
Siten ei ole ihmekään että auto vähän pomppii ja on holtiton ajettava.
Toisaalta jos katkaistujen jousien kanssa laitettaisiin vaikka uudet Bilstein Sprintit alle, jolloin lyhennetyn ulosjouston ansiosta ehkä jouset pysyisivät paremmmin myös paikallaan. Tai kyllähän monet jouset vaikiopituisilla iskareillakin pysyvät jos ei katkaisussa liiallisuuksiin mennä.
Mutta kuitenkin asiaan, tällöin auto ei välttämättä olisikaan mikään huono ajettava enää. Muutamassa autossa tiedän näin tehdyn kun madallusjousia on erinäisistä syistä ollut vaikea löytää, eikä ne mitään kauheita ajettavia ole olleet.
Tuo katkominen on sitäpaitsi kilpavehkeissä ja vähän vanhemmissa rakennelluissa autoissa aika yleistäkin.
Muutamia madallusjousiakin on katkottu kun eivät ole madaltanee autoa juuri mitään. Itsekin olen joutunut niin tekemään kun 55/35mm madallussarja ei oikein tuntunut kivalta.
Mutta pääpointti tosiaan oli se että katkaistujen jousien kanssa kunnon iskarit niinkuin madallusjousienkin kanssa. Ja katkaisussakin järki käteen!
Tietysti yleensähän homma menee niin että halutaan päästä halvalla jolloin katkaistaan vakiojousia sopivasti ja jätetään vanhat paskat iskarit, sensijaan että laitettaisiin uudet jäykemmät iskarit ja madallusjouset.
Siten ei ole ihmekään että auto vähän pomppii ja on holtiton ajettava.
Toisaalta jos katkaistujen jousien kanssa laitettaisiin vaikka uudet Bilstein Sprintit alle, jolloin lyhennetyn ulosjouston ansiosta ehkä jouset pysyisivät paremmmin myös paikallaan. Tai kyllähän monet jouset vaikiopituisilla iskareillakin pysyvät jos ei katkaisussa liiallisuuksiin mennä.
Mutta kuitenkin asiaan, tällöin auto ei välttämättä olisikaan mikään huono ajettava enää. Muutamassa autossa tiedän näin tehdyn kun madallusjousia on erinäisistä syistä ollut vaikea löytää, eikä ne mitään kauheita ajettavia ole olleet.
Tuo katkominen on sitäpaitsi kilpavehkeissä ja vähän vanhemmissa rakennelluissa autoissa aika yleistäkin.
Muutamia madallusjousiakin on katkottu kun eivät ole madaltanee autoa juuri mitään. Itsekin olen joutunut niin tekemään kun 55/35mm madallussarja ei oikein tuntunut kivalta.
Mutta pääpointti tosiaan oli se että katkaistujen jousien kanssa kunnon iskarit niinkuin madallusjousienkin kanssa. Ja katkaisussakin järki käteen!
Tästä tulikin mieleen, että ainakinOn 2005-02-04 11:02, -jupe- wrote:
Uudelleenkatsastus jossain muussa konttorissa voi olla helpoin vaihtoehto.
itselläni otti rahat ennekuin autoon
koskettiinkaan, eli siis maksu etukäteen.
Siinä jos ei mene läpi ja kiertää kaikki
paikalliset katsastusasemat, niin rupeaa
tulemaan sekin kalliiksi. Joku 60e kerta.
Vai miten se tapahtuu jos ei mene läpi?
Ei kai niitä rahoja takaisin saa?
Varmaan ihmettelee henkilökunta kun ei
tulekaan takaisin asemalle vaikka on
makasanut. Vai maksaako se
uudelleenkatsastus saman verran??
Tuskin sitä kukaan ihmettelemään jää, enkä nyt usko että moisia tolloja voi joka paikassa olla. Autossa kun oikeasti ole (enää) mitään hylkäämiseen oikeuttavaa vikaa, vaikken kaaria olekaan "korjannut".On 2005-02-06 16:11, stiflat wrote:
Tästä tulikin mieleen, että ainakin
itselläni otti rahat ennekuin autoon
koskettiinkaan, eli siis maksu etukäteen.
Siinä jos ei mene läpi ja kiertää kaikki
paikalliset katsastusasemat, niin rupeaa
tulemaan sekin kalliiksi. Joku 60e kerta.
Vai miten se tapahtuu jos ei mene läpi?
Ei kai niitä rahoja takaisin saa?
Varmaan ihmettelee henkilökunta kun ei
tulekaan takaisin asemalle vaikka on
makasanut. Vai maksaako se
uudelleenkatsastus saman verran??
Käyn aamulla näyttämässä tuolla konttorilla. Jos ei mene läpi todistusten kera, vien seuraavalle. Maksaahan se tosiaan uuden katsastuksen hinnan, mutta ei nyt jaksa kuitenkaan ruveta vääntämään asiaa - pitää saada pirssi aktiivikäyttöön. Kyseinen konttori tuntuu sitä paitsi olevan täällä päin ihan yleisesti boikotissa, joten en nähtävästi ole ainoa joka siellä on saanut turhaa vittuilua osakseen.
No ainakaan siitä seppälän K1:stä ei oo kovin hyviä kokemuksia. Asco jäi aikanaan kiinni siitä ku kynnyskoteloon oli ilmestyny reikä. No ei sitte ku korjaamaan se ja takas konttorille. Tuomio oli ettei tuo kotelo ole kuulemma enää alkuperäisen mallinen ja heikentää rakennetta. No noin kymmenen minuutin suht kovaäänisen väittelyn jälkeen konttorin suikkalakki anto peräks...
Ja toisen kerran ku yritin saada c ascooni 1.6:n (isolohko 1.6) tilalle leimattua 2.0SEH mottia alko tappelu takajarruista. Ne kun niitten mielestä oli levyjarrut alkuperäisessä GT:ssä. No jonkinmoisen paperisodan jälkeen asia viimein selkis. Ne vetos Koivusen tarvike luettelosta kaivaneeseen tietoon. Myöhemmin siinä kyllä oli levyt takana ja isommat levyt edessä... Ja sitte tää Seppälän A1. Niillä oli jotain ongelmia tietokoneen kanssa ja ne ei saanu sieltä mallikohtaisia tietoja eri autoista, niin tämä inssi rupes väittämään mulle, ettei 1.8E merkinnällä varustetussa ascossa ole ruiskua vaan E tarkoittaa kuulemma kaasaria ja minä oon vaihtanu siihen ruiskun. No joo väittely voitto siitä tuli, mutta meinas hermot mennä ennen sitä aika täydellisesti.
Tulipahan nyt taas vuodatettua, mutta kyllä semmonen jonninjoutava kyllä rupee kiristämään hermoa. Jos oikeasta asiasta hylkää ni eihän siinä, mutta...
Ja toisen kerran ku yritin saada c ascooni 1.6:n (isolohko 1.6) tilalle leimattua 2.0SEH mottia alko tappelu takajarruista. Ne kun niitten mielestä oli levyjarrut alkuperäisessä GT:ssä. No jonkinmoisen paperisodan jälkeen asia viimein selkis. Ne vetos Koivusen tarvike luettelosta kaivaneeseen tietoon. Myöhemmin siinä kyllä oli levyt takana ja isommat levyt edessä... Ja sitte tää Seppälän A1. Niillä oli jotain ongelmia tietokoneen kanssa ja ne ei saanu sieltä mallikohtaisia tietoja eri autoista, niin tämä inssi rupes väittämään mulle, ettei 1.8E merkinnällä varustetussa ascossa ole ruiskua vaan E tarkoittaa kuulemma kaasaria ja minä oon vaihtanu siihen ruiskun. No joo väittely voitto siitä tuli, mutta meinas hermot mennä ennen sitä aika täydellisesti.
Tulipahan nyt taas vuodatettua, mutta kyllä semmonen jonninjoutava kyllä rupee kiristämään hermoa. Jos oikeasta asiasta hylkää ni eihän siinä, mutta...
- jblgti1200
- 'Admiral'

Pakkohan ne oli hitsata kiinni kun inssi rupes vittuilemaan että oli liian matalat jouset ja että pääsee kolkkaamaan...oikeassahan se oli mutta oli tyytyväinen siihen kun jouset oli jälkitarkastuksessa hitsattu kiinni tolppaan....Tässä tapauksessa ne oli vielä jopa hitsattu ylä- ja alapäästään kiinni tolpan rakenteisiin...
Vai että on mad maxissa nyt leima,
no hyvähän se on...
onko miten pelannu auto?
Milloin puhallinta kylkeen...?
-Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
-Ford Sierra 2.0 Automatic -
-Ford Sierra 2.0 Automatic -
Ois ne jouset varmaan menny täälläkin päässä noineen läpi, mutta toiselta puolelta oli hitsaus irronnut ja kolkkas yläasennossa. Vaikka se ei kyllä harmita, tuli sen verta parempi uusilla jousilla.Pakkohan ne oli hitsata kiinni kun inssi rupes vittuilemaan että oli liian matalat jouset ja että pääsee kolkkaamaan...oikeassahan se oli mutta oli tyytyväinen siihen kun jouset oli jälkitarkastuksessa hitsattu kiinni tolppaan.![]()
Leima on joo, mutta ei se ole niinkään mad maxVai että on mad maxissa nyt leima,
no hyvähän se on...
onko miten pelannu auto?
Milloin puhallinta kylkeen...?
Pelannuthan se on ihan ok, tosin enhän tuolla nyt sattuneesta syystä hirveitä ole vielä kerinnyt ajelemaan.
Projekti jatkunee kesäaikaan, nyt täytyy saattaa kesäauto ajokuntoon. Jatkotoimenpiteinä tulen todennäköisesti ensi tuimaan tuottamaan Virosta/Saksasta 3000:sen varaosa-autoksi.
Taitaa olla nuo katkaistut jouset aika harvinaisia kilpakäytössä, tai ehkö roskapönttö.On 2005-02-05 16:01, P. Lanttola wrote:
Sekään ei ole mikään kirkossa kuulutettu juttu että katkaistut jouset huonontavat ajo-äominaisuuksia tai ovat vaaralliset.
Jos rakennetaan autoon toimivaa alustaa, niin taitaa olla vaín kaksi järkevää vaihtoehtoa jousien kanssa.
- ostaa valmiiksi autoon tarkoitettu laadukkaat madallusjouset
- ostaa "laskennallisesti" sopivat jouset, joista tietää arvot, jos nämä tuntuvat kovilta niin ostetaan astetta tai kahta pehmeämmät jouset.
Kun katkastut C-Asocon jouset tuntuu kovilta, niin laitetaan E-Kadetin katkaistut jouset. Avot tuli hyvät ajo-omituisuudet.
j.h
Tuollaiset "katkaistut jouset" ovat pääsääntöisesti täysiä "virityksiä", joten ne hylätä katsastuksessa (mielipiteeni).