Astra f:ään putkea, Martelius, Simons, DIY?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
JukeN
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja JukeN »

Oli yhtä tuskaa ajaa Lappeenrannasta Jyväskylään. Satasen rajoitus melkein koko matkan, niin melua riitti. Jäi putken osat toistaiseksi kauppaan, kun rupesin harkitsemaan uudelleen valmiin putkiston ostoa. Jos tuo takapönttö mölyää noin pahasti, niin lienee parasta vaihtaa se pois. Pakko laittaa vanha tukkoinen orkkis vaimennin paikoilleen, yhtään en enää viitsi tuota meteliä kuunnella.

btw. kulkeeko teillä käsijarrun vaijeri putken ylä- vai alapuolelta?
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja JJunior »

siis yläpuolella kulkee vaijeri. hitsasin eilen vakio pönttöön rosteripään ni ei näytä nii kaameelta! vaan on se orkkis tukkosempi ihan selvästi.
2.0t Re85
Fstara
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Fstara »

Joo mulla on 1,6 8V moottori. En tiedä kuinka paljon on eroa 8V ja 16V moottoreiden pakoäänissä. Putkisto on sama mikä löytyy marteliuksen nettisivulta, sen kummemmin en ole mittoihin tai läpivirtaavuuteen perehtynyt.
harza
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja harza »

Juken kirjoitti:Soittelin tuonne www.pakoputkistot.com ja tuolta sais 2" keskiputken kahdella Simonssin vaimentajalla noin 200e hintaan. Toinen vaihtoehto on nyt siis itse rakentaminen. Parit kuvat takavaimentimesta www.saunalahti.fi/~jukka24/Opel/vaimennin/.
Mulla on calibran (c20xe) alla justa sama pönttö, ja ääni on, juuri siinä 2500rpm-3000rpm kohalla, ihan mahoton honotus :roll: Aattelin laittaa sen orkkis keskivaimentimen tilalle isomman ja kokeilla mitä se sitten tekee, ja korvata katin suoralla putkella... Vielä pitäs viikko sitä mökää kuunnella...
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
harza
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja harza »

No nyt on katti korvattu pienellä läpivirtaavalla änärillä, mittaa n25cm. Ja ei voi muuta kuin olla tyytyväinen, äänet pienenivät huomattavasti, kuitenkin "tarvittaessa" ääntäkin lähtee, ja äänen sävy muuttui miellyttävän räyhäkkääksi... Eli nyt on alla muuten vakio putkisto, mutta takavaimennin on korvattu tuommoiseen kuin tuossa aikasemmin oli kuva, ja katin tilalla on 25cm pitkä walker läpivirtaava vaimennin. Ja alavääntö tuntui parantuneen, koska liikkeelle lähtö onnistuu helpommin ilman "boo" ilmiötä...
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
wille-
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja wille- »

noh, mulla ollu 2,5" simonssi pari vuotta ja ei oo ainakaan vielä ruostunu (vaikka vähän maalia ropis irti jo asennusvaiheessa :D )

Äänetkin on suht hiljaiset, ei ainakaan häiritse
Triumph Speed Triple -06
Gorilla XSi -92
JukeN
OCF Member 2016

Ja putki edelleen ostamatta... Mutta löytyiskö keltään kuvaa <-95 Astran takapöntön kiinnityksestä? 2" Simonssia ei ilmeisesti saa kuin vanhemman mallisilla kiinnikkeillä. Ja 8v koneisiin se on tarkoitettu, mutta se olis niin halpa.
Tico
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Tico »

Ittele ainakin laitoin uuden takapöntön kiini vanhasta pöntöstä ottamalla koukku systeemillä, eli se alkuperänen systeemi. Jos tota tarkotit siis.
Kasasin itte vähän aikaa sitten tommosen 2,5" putkiston marteliuksen vaimentimilla. Äänet on ihan mukavat ja eivätkä itteäni häiriste ja tuskin koiraakaan kun ei ole valittanu 8)
Q5 Quattro
JukeN
OCF Member 2016

Niin minulla siis -97 mallinen tuo eli takapöntön kiinnitys kolmella puikolla kun taas Simons yhdellä kiinnityskoukulla. Saisiko tuon vanhemman mallisen tuohon helpolla kiinni.
levanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja levanen »

Saa. Vääntelee jostain tangosta ne kepit ja hitsaa takapönttöön kiinni.
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mie oon ollu tyytyväinen Marteliuksen putkeen (katista taakse), ollut nyt pari vuotta, hyvässä kunnossa vieläkin...
Kuten muutkin jo kertoivat, niin siinä ääni on matalilla kierroksilla hieno, mutta hillitty - paitsi mulla ainakin kun ajaa pitemmän matkan, niin ääntä alkaa löytymään enemmänkin, ääni kovenee reilusti, mutta ei oo enää sellasta urheilullista murinaa...oisko se ilmiö kyseessä, kun katti lämpiää ja muuttaa ääntä??? Muilla samoja kokemuksia?

Näköjään on marteliuksen hinta tuolle sedanin putkelle noussut! Silloin kun itse ostin, niin se maksoi markoissa vain 1300-1400mk! ->nyt 290e.

(autona Astra f -92, 8-venttiilinen)
JukeN
OCF Member 2016

No joo laitetaan Martelius tilaukseen. Käypähän ainakin suoraan. Kyllä tuosta 290 eurosta aika hyvin alennusta saa.

Helppohan se vanhan mallinen pönttö olisi alle laitaa jos olisi hitsausvehkeet ja taitoa.. :(
Vastaa Viestiin