Tuo vakio venttiili ja dumppi-venttiili eroavat vain siinä, minne ylimääräinen paine-isku päästetään. Kumpikin oikein toimiessaan vähentää merkittävästi ahdinta hidastavaa ylipainetta kaasu-läpän sulkeutuessa. Jos moottorissa ei ole by-pass tai dumppi venttiiliä ahtimen pyörimisnopeus tosiaan hidastuu dramaattisesti esimerkiksi vaihtamistilanteissa kun kaasuläppä suljetaan eikä paine pääse muualle kuin takaisin kompuran läpi.puuhapete81 kirjoitti:Olen kuullut luotettavalta taholta että moisella kapistuksella voidaan voittaa useita sekunteja esimerkiksi ohitustilanteessa. Tehon lisäykseksi epäilisin noin 8-10 hevosvoimaa moottorin paremman hengityksen johdosta.caravan-coupe kirjoitti:Montakos heppaa meinaat tolla virityksellä saada?puuhapete81 kirjoitti: Itsellä olisi tarkoitus asentaa dump valve ja poistaa se alkuperäinen kierto. Sillä saa pienen piristyksen jo muutenkin aika tuimaan koneeseen.
Ja vakio ahtimessahan on tuo toimiva kompuran ohitus-venttiili..
Jos ohituksessa meinaat voittaa useita sekunteja asentamalla
"dumb"-venttiilin on autossasi oltava niin iso ahdin joka ei tosiaan herää ennen kuin kaasu on ollut pohjassa useita sekunteja vaihteen vaihtamisen jälkeen. -ja ilman by-pass venttiiliä.
Ja tuota "tehon lisäyksen 8-10 heppaa" juttua minun on vaikea ymmärtää.
Ainoa "hengitys" mitä dumppi muuttaa verrattuna alkuperäiseen
by-pass venttiiliin on se, minne ylimääräinen paineistettu ilma menee..
Ilmaan tai takaisin ilmamäärä-mittarin ja ahtimen väliin.
Se ei saa moottoriin menemään yhtään enempää bensa/ilma seosta joka mahdollistaisi tuon 8-10 hepan lisäyksen.
Itse siviili-liikenteeseen tarkoitettuihin ahtopaine-autoihin jonkun verran tutustuneena en ole huomannut tuota kiihtyvyys eroa vaikka olen dumppia/bypass venttiilin ottanutkin joskus pois käytöstä juurikin testatakseni niiden käytännön merkitystä suorituskykyyn.
Ainoa ero joka on koskaan ollut huomattavissa käytännön ajossa on ääni.
Ahtimen kestävyys on varmasti samanlainen verrattaessa dumppia ja by-passia.
Pointtini on se, että poistamalla alkuperäisen venttiilin käytöstä ja asentamalla sen tilalle dump-venttiilin et saa yhtään heppaa lisää tai sekuntiakaan parempaa kiihtyvyyttä 0-100km/h, mutta "kissoja" saattaa eksyä takapenkille aikaisempaa enemmän koska kissathan tykkää sihinöistä, suhinoista ja sähinöistä joita dumppi venttiili päästelee.