Ai niin. Olen käyttänyt kyllä auton jo rekisteröintikatsastuksessa, eli ainakin katsastettuja autoja ei tartte viedä tulliin arvioitavaksi, mutta mielestäni sillä ei ollu väliä onko katsastettu vai ei. En nyt ole täysin varma.
Uusi autoverolaki on vielä käsittelyssä. Tullin osalta mennään siinä, että on mahdollista saada verot maksuun ja auto kilpiin parissa viikossa, jos hoitaa verotuksen vanhan käytännön mukaan. Samalla tehdään valitus tai oikaisupyyntö ja uuden lain tultua voimaan palautetaan ylimääräinen vero korkojen kera.
Uuden veron voimaantulosta ei kukaan vielä tiedä tarkkaa päivämäärää.
Niin no. Tuo tullimies Turusta sanoi, että nyt menee vanhallakin laskukaavalla 4-5 viikkoa, kun eihän sitä uutta ole tullut. Nyt ne hoitaa joulukuun puolenvälin hakemuksia syyskuun kaavalla. Ei oo mitään mahkuja saada päätöstä parissa viikossa.
Niin ja ei tartte tehdä valitusta erikseen, koska ne tietää tullissa, että nyt tehdään koko ajan päätöksiä väärällä tavalla. Tulli hoitaa ja oikaisee automaattisesti vanhalla tavalla tehdyt veropäätökset.
Jo on tullin autoverotus jonot kasvaneet Turussa, kaveri kävi näyttämässä Calibraansa joulukuun alussa, sai päätöksen viikossa (6 työpäivää). Mä kävin jättämässä paperit joulukuun lopussa eli vielä saa odottaa
Yllätys oli minullekin, ettei tarvinnu käydä auton kanssa tullilla näytillä, olin kerinnyt hoitaan katsastuksen, joten heille riitti AKE:n paperit (ottivat kopion rekisteriotteesta)...
Kyllä rekisteröintikatsastuksen voi tehdä ennen veron maksua ja se kannattaakin tehdä. Mahdolliset katsastuksessa paljastuvat viat nimittäin alentavat auton verotusarvoa. Rekisteröintikatsastus on voimassa 6 kuukautta Kilvet autoon saa kuitenkin vasta sitten, kun vero on maksettu.
Joo kävi kans mieles kun menin autoa tulliin näyttään ku ne sano jotta ei olisi auton kans tarvinnu tulla. Kun niitä papereita täytti niin esim. vectra 2000:sen olis vain merkinny 300tkm ajetuksi 2.0 gl malliksi, ku eihän ne näe tuosta rekisteriotteesta ku moottorin koon ja painon periaattees. Ja tullin tieto/taitoa autojen suhteen osoittaa kun palautin paperit tuosta 2000sta niin se kysyi vielä että: eikös tämä ole 2-ovinen? Mutta tuos saksassa tehdyssä kauppakirjassa mistä tulli ottaa myös kopion, on tarkalleen lueteltu mitä autossa on ilmastoinnista ja kattoluukuista lähtien sekä myös ne viat. Esim mulla:lokasuoja pökätty eli siinä oli iso lommo ja jarrut oli loppu. Mutta tuon hintaisessa autossa ne ei vaikuta juuri mitään, käsittely olis vain kestäny 4 viikkoa kauemmin. Eli niitä ei sitte vähennetty.
Pirautin taas tulliin ja kyselin, että onko mahdollista ilman saksankauppakirjaa tehdä ilmoitus, kun en ole itse saksasta autoa hakenut. Pienen pähkäilyn jälkeen sanoivat, että ei tartte olla kauppakirjaa ollenkaan, eli luovutuskirja riittää, jossa käy ilmi, että olen ajoneuvon haltija ja omistaja.