Popit

Kaikki autohifiin liityvät asiat.
Soittimet, kaiuttimet, vahvistimet, johtosarjat, jne...
JR81
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja JR81 »

Niin mistä ihmeestä otan nyt sitten selvää mitkä johdot täytyy poikkasta? Ja sitä paitsi, eikai sama sininen piuha voi jakautua sekä midille että diskantille? Eli apua diskantin ja midin piuhoissa jakosuotimille
Apu saattaisi löytyä autosi sähkökuvista, jotka löytyvät korjausoppaasta. Itse pähkäilin myös kauan aikaa noiden piuhojen kanssa, koska kaikkia piuhoja ei tahtonut löytyä millään. Ovikajarin piuhat etsin käyttämällä yleismittarin "piipperiä" ja diskantille vedin kokonaan uudet kaapelit.
Mulla tulee tuliseinästä läpi autonlämmittimelle piuha, niin ajattelin sen vierestä vetää myös vahvistimelle piuhan, mutta ei oikein mahdu siitä vierestä. Millähän sitä reikää sais isommaks?
Tuo autolämmittimelle menevä piuha kulkee varmaankin jonkin läpivientikumin läpi siitä tulipellistä? Jos tuo läpivientikumi on tarpeeksi iso eli sen läpi mahtuu vetämään tuon päävirtakaapelinkin niin ei muuta kuin voitelet vaikka Fairilla sen päävirtakaapelin ja uitat sen läpi samasta läpivientikumista. Jos ei mahdu, niin kyllä sieltä tulipellistä jokin muukin paikka varmasti löytyy mitä käyttää läpivientinä.
Niin ja kuinka pitkä se vahvistimen maadoituspiuha sais maksimissaan olla, kun se on 21mm2:stä? Olin ajatellut laittaa sen vahvarin takakonttiin lähelle penkkejä ja maadoittaa sen takaluukun kiinnikkeeseen johon se lukko kiinnittyy.
Tuo maadoituskaapelihan tulisi olla niin lyhyt kuin mahdollista. Itse en ole tehnyt yhtään maadoitusta yli metrin mittaisella kaapelilla. Tuolla kuvailemallasi tavalla maadoittaa vahvistin maadoituskaapelista tulee kyllä melko pitkä. Mutta kokeilemalla se selviää... jos tuolla maadoituksella äänessä on häiriötä niin voihan sitä muuttaa jälkikäteenkin.
Mikäköhän muuten mahtaa olla sen nippusiteen virka DLS-MS6-A jakosuotimen sisällä? Niin ja saako noita midejä jo käyttää ilman jakosuotimia, kun mulla ois yks jo ovessa kiinni. DLS:n ohjeissa sanotaan ettei sais...
Itselläni on pöydällä tässä tuon vanhemman sarjan ( MS6 ) sarjan jakosuodin ja senkin sisällä on pari nippusidettä, jotka pitävät vain suotimen keloja paikallaan. Ei kait noilla mitään muuta merkitystä ole. Tuosta midien käyttämisestä ilman jakosuotimia: kannattaa totella valmistajan kehoituksia, koska jos elementti hajoaa ilman jakosuodatuksia niin epäilen ettet saa sitä takuuseen. Jos taas saat tehtyä midille ylipäätö- ja alipäästösuodatukset esim vahvistimella tai/ja soittimella niin kyllä tuota elementtiä silloin voi jo kuunnella.
Opel Vectra CDX -94
kolava
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kolava »

Ok. Kiitos vastauksesta JR!

Vai vedit itse piuhan diskantille... Siihen oveenhan tulee sellainen paksu suojus, jonka sisällä niitä johtoja menee. En ole sitä johtoa avannut, mutta onko niin että johdon/suojuksen ovenpuoleisessa päädyssä on sellaisia pinnejä? Miten oikein vedit sen johdon diskantille? Laitoitko sen johdon kulkemaan sinnen suojuksen sisään vai? Miten, onko yleensä mahdollista laittaa sinne mitään uusia johtoja kulkemaan jos päässä on pinnit?

Mulle tuli tässä tänään sellainen mieleen, että mitä jos porais auton kylkeen ja oveen uudet reiät kajarikaapeleita varten? Että käyttäis ihan uusia kaapeleita kokonaan. Onko kukaan tehnyt näin ja mitä oletuksia homman onnistumisesta? Mitenköhän vaarallista on porata siihen kylkeen uusi reikä... kai sellainen vois onnistuakin.. vai osaako joku suoraan sanoa mitkä johdot menee diskantille ja midille F astrassa?

Vähän heikko muuten tuo Opelin akku tällä hetkellä. Se on 55Ah. Vuotaa. Minkälaisia akkuja teillä on autoissanne kiinni? Kun nyt ostan uuden akun(biltemasta) niin millaisen voisi hankkia? Tässä olisi vastaava (kai) kuin nykyinen http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 4593837310
Tässä taas sama fyysinen koko mutta 62Ah:inen http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 4593837310
Tässä taas vähän pitempi (2cm) ja 66Ah http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 4593837310
Näitä siis löytyy paljon. Tässä vähän pidempi 72Ah http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 4593837310

Ja 74Ah akku on n. 70€. Se on muutaman sentin alkup. pidempi. Haittaako siis, vaikka uusi akku on enemmän kuin tuon 55Ah? Onko jollain täsmätietoa, että minkäkokoisen akun tuohon F Astraan saisi? Olen mä valmis tuon 70€ siitä uudesta akusta maksamaan, jos se vaan toimii hyvin ja sopii.
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Kun kerta asut espoossa, niin siinä mistä kehä II alkaa (viherin ja karakallion välissä) on teollisuusalue. Siellä on Vartan tehas/varasto, ja he myyvät noita vartan akkuja edullisesti.
Kartta

Eivät ihan yllä bilteman hintoihin, mutta toi B-Vectran (muistaakseni) 68Ah akku makso siellä jonku 60 eur...
ittekans
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja ittekans »

[quote="kolava"]Ok. Kiitos vastauksesta JR!

Vai vedit itse piuhan diskantille... Siihen oveenhan tulee sellainen paksu suojus, jonka sisällä niitä johtoja menee. En ole sitä johtoa avannut, mutta onko niin että johdon/suojuksen ovenpuoleisessa päädyssä on sellaisia pinnejä? Miten oikein vedit sen johdon diskantille? Laitoitko sen johdon kulkemaan sinnen suojuksen sisään vai? Miten, onko yleensä mahdollista laittaa sinne mitään uusia johtoja kulkemaan jos päässä on pinnit?

Mulle tuli tässä tänään sellainen mieleen, että mitä jos porais auton kylkeen ja oveen uudet reiät kajarikaapeleita varten? Että käyttäis ihan uusia kaapeleita kokonaan. Onko kukaan tehnyt näin ja mitä oletuksia homman onnistumisesta? Mitenköhän vaarallista on porata siihen kylkeen uusi reikä... kai sellainen vois onnistuakin.. vai osaako joku suoraan sanoa mitkä johdot menee diskantille ja midille F astrassa?

Tota mä oon vähän yrittänytkin udella sulta eli miten meinaat toteuttaa ovijohdotuksen. Yksi helppo tapa on, jos saat jakosuotimen sopimaan ovipahviin, niin siitä sitten haarotat johdot diskantille ja midille. Eli vahvarista alkuperäiselle piuhalle joka menee oveen ja edelleen jakosuotimeen. Toi sun kuvailemas tapa eli tehdä uudet reiät on simppeli, eli oveen reikä ja myös koriin reikä ja niihin läpivientikumit, jolloin homma pelittää. Tein noi läpiviennit just pari viikonloppua sitten itte ja tohon hommaan eli ovipahvien poisto, adapterin teko keskiäänelle ja takaisin kasaan vierähti yks ilta. Mun suositus kylla on, että käytä alkuperäistä piuhaa, jos jsuodin mahtuu oven sisään. (Mulla ei mahtunut.)
kolava
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Joo. Kiitti paljon ekto! Tuolta vois olla ihan hyvä hankkia se akku.

Enpä usko että se jakosuodin sinne ovipahvin sisään mahtuu. Kyllä mä ajattelin, että jos teen ne uudet reiät ni laitan myös sitten ihan kokonaan uudet piuhatkin. Miten muuten, kuinka tuo poraaminen onnistui? Ainakin oveen poraaminen on aika ahdas? Onko suuret pellit porattavina? Mistähän sais hommattua sellaset kumit niihin reikiin...?

Ps. Hajosko sulla Ittekans paljon niitä muoviklipsuja kun otit ovipahvit veke? Niin ja mikä on tuon keskiäänen adapteri?
ittekans
'Kapitän'
'Kapitän'

kolava kirjoitti:Joo. Kiitti paljon ekto! Tuolta vois olla ihan hyvä hankkia se akku.

Enpä usko että se jakosuodin sinne ovipahvin sisään mahtuu. Kyllä mä ajattelin, että jos teen ne uudet reiät ni laitan myös sitten ihan kokonaan uudet piuhatkin. Miten muuten, kuinka tuo poraaminen onnistui? Ainakin oveen poraaminen on aika ahdas? Onko suuret pellit porattavina? Mistähän sais hommattua sellaset kumit niihin reikiin...?

Ps. Hajosko sulla Ittekans paljon niitä muoviklipsuja kun otit ovipahvit veke? Niin ja mikä on tuon keskiäänen adapteri?
Poraaminen onnistui ihan akkukoneella, ensin pienempi reikä, sitten isompi. Vähän huonosta asennosta joutu poraamaan, kuskin puolelta otin oven rajoitintapin irti, niin pääsi poraamaan vähän paremmasta asennosta. Ei mikään mahdoton homma ollenkaan. Ostin Biltemasta sellasen läpivientikumisarjan, jossa oli eri kokoja, eikä ollu kallis, noin 11 euroo. Muoviklipsuja meni rikki vain toisen puolen "peilikolmiosta", joka on väliaikaisesti kiinni kaksipuoleisella teipillä. Mulla on siis kolmitiesarja, jossa alkuperäisen midin paikalle tuli 3 tuumainen Audax keskiääninen. Koska Audax oli vajaa 10mm korkeampi, hajotin orkkis kaiuttimen niin, että poistin siitä keskiosan, jolloin siitä jäi vain se alkuperäinen kehys, johon kuumaliimasin 10mm:n mdf levyn, jolloin Audax elementti ei ota kiinni ikkunalasiin. Mdf levystä oli vielä kulmat pyöristettävä, jotta mahtui alkuperäisten ritilöiden taakse, eli tilaa on tosi niukalti. Jos ei olisi ollut valmiina tota kolmitiesarjaa, niin olisin varmasti ostanut esim. Peerless definition sarjan viisituumaisena tai vaikkapa Rainbowlta sarjan, joka menee ihan heittämällä alkuperäisen sarjan paikalle, niin olisi säästynyt turhalta näpläämiseltä.
JR81
'Admiral'
'Admiral'

Ok. Kiitos vastauksesta JR!

Asennusalustana toimii siis A Vectra ja diskantin asensin a-pilariin, joten uuden kaapelin vetäminen oli helppo homma kun ei tarvinnut alkaa vetämään piuhoja oveen. Kaverin Vectraan kyllä uitettiin uudet kaapelit sinne oveenkin sen alkuperäisen piuhanipun mukana. Tuossa kyseisessä autossa ei ollut kaikki ne pinnit käytössä, koska siinä ei ollut sähkölaseja. Eli porasimme siitä liittimestä "ylimääräiset" pinnit pois ja pujotimme uudet kaapelit tosiaan sen alkuperäisen suojakumin ja liittimen läpi ovikaiuttimelle.

Kyllähän siihen oveen ja auton kylkeen voi tietenkin uudetkin reiät porata, mutta tällöin täytyy huolehtia reikien ruostesuojauksesta ja laitettava noihin reikiin läpivientikumit.

Kaikkein parasta tietenkin olisi vetää oveen uudet kaiutinpiuhat koska nuo alkuperäiset ovat melkoista paukkulankaa. Helpoimmalla kuitenkin pääset jos saat selvitettyä mitkä alkuperäisistä kaapeleista menevät midbassolle ja diskantille ja käytät niitä kaapeleita.
Opel Vectra CDX -94
kolava
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Juust joo. Minkäkokoisen reiän loppuen lopuksi sitten porasit siihen oveen ja koriin? Niin ja mihin kohtiin porasit reiät? Onkohan oven irrottaminen vaikea homma, helpottaisi nimittäin poraamista? Eikai se ovenrajoitintappi ole mitään kertakäyttökamaa, kun jostain niin lukasin...?

Itse joutuisin poraamaan ainakin kymppimillisen reiän, koska ajattelin vetää midille uuden piuhan 4,0mm2:stä kaiutinkaapelista jota on 4 metriä ylimääräistä. Diskanttien johdot ajattelin pitää samanlaisina mitä LSD oli siihen laittanut jo kiinni, koska kun niitä katselin niin niiden vaihtaminen ei ole yhtä helppoa kuin midien, joissa tarvii vaan vaihtaa laattaliitinhylsyt isompikaapeliselle.

Mihinköhän noita jakosuotimia kannattais asentaa? Ajattelin, että yks paikka mihin sen vois ruuvata olis hansikaslokeron pohja, mutta mihinkäs sen kiinnittäis sitten kuskin puolella?

Sitten jotain asiaa subista. Joudun kiinnittämään subin peräkonttiin kulmaraudoilla, koska boksin seisontapinta-ala on aika pieni. Niin voiko siihen peräkontin pohjaan huoletta ruuvata, ettei siellä pellin alla kulje mitään erikoisempaa? Sitten olen miettinyt vahvistimen sijoittamista. Onkohan vahvistimen kiinnittäminen subin boksiin hyvä idea? Hatchback Astran takakonttiin on siis tulossa ja subin boksin mitat on leveys 80cm, korkeus 40cm ja syvyys n. 20cm. Painaa muuten aika hyvin tuo LSD:n MW12:inen.

Tyhmäkysymys vielä loppuun: merkitseekö kumminpäin johdot kiinnittää subiin ja vahvistimeen? Eli siis vaikka, että kytkis subin plussasta vahvistimen miinukseen. Mikä vaikutus on johtojen väärinpäin kytkemisellä?

Kiitos paljon avuista tähän saakka!
JR81
'Admiral'
'Admiral'

kolava kirjoitti:Mihinköhän noita jakosuotimia kannattais asentaa? Ajattelin, että yks paikka mihin sen vois ruuvata olis hansikaslokeron pohja, mutta mihinkäs sen kiinnittäis sitten kuskin puolella?

Sitten jotain asiaa subista. Joudun kiinnittämään subin peräkonttiin kulmaraudoilla, koska boksin seisontapinta-ala on aika pieni. Niin voiko siihen peräkontin pohjaan huoletta ruuvata, ettei siellä pellin alla kulje mitään erikoisempaa? Sitten olen miettinyt vahvistimen sijoittamista. Onkohan vahvistimen kiinnittäminen subin boksiin hyvä idea? Hatchback Astran takakonttiin on siis tulossa ja subin boksin mitat on leveys 80cm, korkeus 40cm ja syvyys n. 20cm. Painaa muuten aika hyvin tuo LSD:n MW12:inen.

Tyhmäkysymys vielä loppuun: merkitseekö kumminpäin johdot kiinnittää subiin ja vahvistimeen? Eli siis vaikka, että kytkis subin plussasta vahvistimen miinukseen. Mikä vaikutus on johtojen väärinpäin kytkemisellä?
Jos näet että tuo hansikaslokeron pohja on hyvä ja tukeva paikka kiinnittää jakosuodin niin voithan ruuvata ne molemmat kiinni sinne vierekkäin. Näin sinun ei tarvi etsiä erikseen toiselle jakarille kiinnityspaikkaa.

Tuosta subin kiinnityksestä: Jos aiot porata kontin pohjaa reikiä kiinnittääksesi kulmaraudat, niin varmista huolella, että alla ei kulje esim bensaletkuja tai ettet poraa itse bensatankkiin reikää. Lisäksi huolehdi uusien reikien ruostesuojauksesta. Tuo subikotelo kyllä kannattaa kiinnittää huolella jottei se aiheuta vaaraa esim kolaritilanteessa.

Vahvistimen sijoituksesta: Itselläni on vahvistimet kiinni subikotelossa enkä ole siitä mitään haittaa huomannut. Voihan se tietenkin olla että vaffien käyttöikä lyhenee jos subikotelo tärisee basson mukana. Oma koteloni olen tehnyt 30mm levystä joten se on mielestäni tarpeeksi tukeva alusta vahvistimille.

Subin kytkennästä: Jos kytket subin kaapelit "väärinpäin" vahvistimeen, niin se ei aiheuta mitään muuta kuin subbarin vaiheen kääntymisen. Kannattaa oikeasti kokeilla kumpaakin kytkentää... näin saat selville kummin kytkettynä subin ääni integroituu paremmin pääkaiuttimiin.
Opel Vectra CDX -94
kolava
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Kuten noista subin mitoista huomaa niin senhän voisi sijoittaa aika tukevasti selälleenkin. Niin että takaseinä olisi peräkontin pohjaa vasten ja elementti osoittaisi ylöspäin. Olisiko tällainen asennusidea hyvä? Vähän kyllä tilaavievämpi. Mutta millä otan selvää meneekö siinä kontin alla jotain bensasysteemejä...?
kolava
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Käykö siihen ovenrajoitintapin tilalle vaikka joku pultti?
ittekans
'Kapitän'
'Kapitän'

Porasin itte muistaakseni 8 tai 10mm terällä, sun täytyy tehdä se reikä tietty niiden johtojen mukaan. Laitoin saman tapin takaisin, joten siitä ei tullu kustannuksia, tosin viime kesänä ovi kolisi ihan järjettömästi, jolloin vaihdoin siihen molemmat saranatapit ja ne maksoi opelilla vajaa kaks euroo...
JR81
'Admiral'
'Admiral'

Miltäs tälle projektille nykyään kuuluu? Joko on rokkikoneet asennettu? Kyselen ihan vain ihan uteliaisuuttani, koska näitä hifistysprojekteja ei turhan paljon nykyään näe. Tahtoo kuvia rojektista :D
Opel Vectra CDX -94
pelzi-88
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja pelzi-88 »

Nälkä kasvaa syödessä..

Ajattelin myydä ton GZ 30t:n pois ja ostaa Hertz HX 300D... 12" 2x300w 4 ohm...

Eikös calikka jaksais soittaa sitä kun 4x100w ja 2x300w 4 ohm?? Minkälainen kotelo kannattais hankkia ja mistä, kun ei nappaa rakentelu.?

Kellään kokemuksia tollasesta?
kolava
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Moro!
Nyt on enää vahvistimen ja subin kiinnitystä vaille valmis koko homma. Subin ajattelin kiinnittää sitten kulmaraudoilla takapaksin lattiaan (toivottavasti ei osu bensoihin). Vielä en siis ole päässyt musiikkeja testaamaan, mutta mitä sanotte, haittaako se, että vahvistimen virtakaapeli kulkee toisen jakosuotimen "alta". Tuleeko ääneen siis jotain häiriötä? Tässä kuva tapauksesta: http://item.slide.com/i/uid=oHQAmngNIEc ... 4-iUmKn80w

Entä millä tavalla sen huomaa jos on kytkenyt jakosuotimille menevät kaiutinpiuhat vahvistimesta väärin päin? Koska mulla nyt ei ole hajuakaan kumpi vahvistimen päässä menee jakosuotimen plussaan ja kumpi miinukseen.

EDIT: kuvassa näkyvät alimmat kaiutinkaapelit menevät maton alta vasemmalle (siellä näkyykin sitä piuhaa vähän), että se ei siis lähde kulkemaan tuon virtapiuhan rinnalla tuon enempää mitä tuossa näkyy.
Vastaa Viestiin