2.5V6 Vectra temppuilee

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
bcow
'Kapitän'
'Kapitän'

2.5V6 Vectra temppuilee

Viesti Kirjoittaja bcow »

-96 2.5 V6 vectra alla ja huomasin tuossa juuri Hyvinkää -> HML väliä körötellessäni, että tasan 4000 kierroksen kohdalla kone alkaa köhiä. Tyhjäkäynnillä / "normaaliajossa" ei äänessä / tehoissa / käytöksessä ilmene mitään ongelmia, mutta millätahansa vaihteella 4000 kierrosta niin johan alkaa. 5 vaihteella päästään motarilla 145km/h kun 4000 kierrosta tulee täyteen.. syksyllä vielä muistan köräyttäneeni 220 helsingistä hämeenlinnaan ;)

Mistähän kannattaisi alkaa katselemaan, että mikä jökittää. Sytytys, ruiskut, ajoitukset lienee kohdallaan koska häikkää ei esiinny hiljaisemmassa ajossa. Kone on itselle uusi tuttavuus, kadetin tekniikasta aikanaan jtain ymmärsin, mutta tätä en ole vielä ehtinyt paremmin tutkimaan joten allekirjoittaneen typeryydestä ei kannata kuittailla. ;)
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: 2.5V6 Vectra temppuilee

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

bcow kirjoitti:-96 2.5 V6 vectra alla ja huomasin tuossa juuri Hyvinkää -> HML väliä körötellessäni, että tasan 4000 kierroksen kohdalla kone alkaa köhiä. Tyhjäkäynnillä / "normaaliajossa" ei äänessä / tehoissa / käytöksessä ilmene mitään ongelmia, mutta millätahansa vaihteella 4000 kierrosta niin johan alkaa. 5 vaihteella päästään motarilla 145km/h kun 4000 kierrosta tulee täyteen.. syksyllä vielä muistan köräyttäneeni 220 helsingistä hämeenlinnaan ;)

Mistähän kannattaisi alkaa katselemaan, että mikä jökittää. Sytytys, ruiskut, ajoitukset lienee kohdallaan koska häikkää ei esiinny hiljaisemmassa ajossa. Kone on itselle uusi tuttavuus, kadetin tekniikasta aikanaan jtain ymmärsin, mutta tätä en ole vielä ehtinyt paremmin tutkimaan joten allekirjoittaneen typeryydestä ei kannata kuittailla. ;)
Voisko EGR venttiili jumittaa. Käypäs lukemassa vikakoodit jossain liikkeessä jos sinne olisi vaikka ajansaatossa jotain jäänyt muistiin(jos kerta auto on sinulle uusi). Itselläni ainakin jumissa ollut EGR venttiili aiheutti nykimistä 3000-4000 kierroksen paikkeilla tasakaasulla ajaessa. Vikavaloakin poltti välillä. Tukin EGR venttiilin niin sen jälkeen pelannut mainosti.
viljami
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja viljami »

btw:
MYYN kolariauton(Volvo 360GL 2.0) Linkki
Komea auto taustalla.
Insignia B -19 1.6t
----------
Vectra C -04 1.8
Vectra B -98 2.5
Kadett E -89 1.6
Vectra A -94 1.8
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Jos siis et saa yli 4.500 kieroksen, niin sitten on varaohjelmalla. Jos taas pätkii 4.000 kierroksen seudulla, niin EGR kait on todennäköisin...
maritus
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja maritus »

Mikset Antti ole kertonut että olet täälläkin vaikuttamassa :D

"Liity jo klubiin, liity jo klubiin" ;)
bcow
'Kapitän'
'Kapitän'

ekto kirjoitti:Jos siis et saa yli 4.500 kieroksen, niin sitten on varaohjelmalla. Jos taas pätkii 4.000 kierroksen seudulla, niin EGR kait on todennäköisin...
Joo ei nouse yli 4000 kierroksen, ilmeisesti ihan pikkasen alle jää kun nykyminen alkaa, mutta..

Lisää diagnostiikkaa ala aja-autolla. Kylmänä kone kyllä nousee yli 4000:in ilman oireita, normaaleissa toimintalämmöissä ei. Tämäkin viittaa lukemani/googlettamani perusteella EGR:ään.

Kellään heittää hinta-arviota rempasta? Ilmeisesti uusi venttiili paikasta riippuen maksaisi jonkun 150-200e + työt sillä nyt ei oo paikkaa jossa itse remppailla. Ainakaan motonetistä en löytänyt 2.5l v6 koneen varaosa EGR venttiiliä tai sittne tarvitsen silmälasit. Toivottavasti ei mene saksasta tilaamiseksi. :/
bcow
'Kapitän'
'Kapitän'

Noniin luulenpa keksineen missä tuo äpärä sijaitsee. Miten se kannattaisi tukkia/puhdistaa jos itse koetan ennenkö se tarvitsee hinata korjaamolle *grin*
bcow
'Kapitän'
'Kapitän'

Kuva

mitenkäs tuollainen tukitaan kun eiole edes letkuja. Ehdotuksia tähän mennessä toisaalla oli antaa letkuille vähän sikafleksiä ja vuorokausi aikaa, mutta voikin olla ankeempi tämän kanssa vai mitä luulette?

Loput samasta kuvasarjasta http://bcow.iki.fi/wordpress/2006/06/27 ... -on-valia/

Ja kuten näkyy mokkula on pultattu suoraan metalliseen putkeen jonka oletan olevan väliä imari -> pakari
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Tässä on kuvaa oman auton EGR:stä jonka olen tukkinut. Eli stoppari tulee tohon EGR:n oikealla olevaan rööriin.

Kuva
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

bcow kirjoitti:Noniin luulenpa keksineen missä tuo äpärä sijaitsee. Miten se kannattaisi tukkia/puhdistaa jos itse koetan ennenkö se tarvitsee hinata korjaamolle *grin*
Voisin melkein vannoa hatusta, ettet tuossa tapauksessa kostu EGR:n vaihdosta muuta kuin ~200€:n budjettivajeen.

Jos kerran kierrokset eivät nouse yli 4000:n = kone varaohjelmalla.
Ja syyllisiä ovat 85% anturiongelmat, joko nokka-akselin tai kampiakselin anturi renailee / on tiensä päässä.

Polttaako vikavaloa siinä vaiheessa, kun poljet hanaa vasten n.4000:ssa olevaa rajoittajaa??

Onko vikakoodit luettu?
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
bcow
'Kapitän'
'Kapitän'

jazari75 kirjoitti: Voisin melkein vannoa hatusta, ettet tuossa tapauksessa kostu EGR:n vaihdosta muuta kuin ~200€:n budjettivajeen.
Itseasiassa kuten sain todeta 301€ budjettivaje + tiiviste 1,40€..
jazeri75 kirjoitti: Jos kerran kierrokset eivät nouse yli 4000:n = kone varaohjelmalla.
Ja syyllisiä ovat 85% anturiongelmat, joko nokka-akselin tai kampiakselin anturi renailee / on tiensä päässä.

Polttaako vikavaloa siinä vaiheessa, kun poljet hanaa vasten n.4000:ssa olevaa rajoittajaa??

Onko vikakoodit luettu?
Vikavalo EI pala, joten en usko että vikakoodejakaan löytyy joita ei kyllä ole luettukaan koska en omista lukiaa.

Antureitakin on esitetty syyllisiksi, muttakun oireita ovat mm tyhjäkäynnis epätasaisuus auton lämmettyä. Sekin viittaisi vahvasti EGR:ään sen perusteella mitä olen lukenut / minulle on kerrottu. Tietenkin olen avoin optioille. Myös jos kyse olisi antureista auto tökkäisi aina 4000:sessa, mutta se tökkäisee 4000:ssa VASTA KUN lämpoötila on noussut normaaleihin lukemiin eli sinne 80:n tienoille. Kylmänä kone nousee reippahasti yli 4000 kierroksen millä tahansa vaihteella.

Ensimmäinen askel tässä nyt lienee huomenna ostaa se tiiviste ja irroittaa tuo nykyinen sekä liotella sitä jonkun aikaa bensassa tms muussa sopivassa liuttomisessa jotta mahdolliset hiukkasjäämät poistuvat sieltä.. Tämän jälkeen kokeillaan uudelleen miten käy.
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

bcow kirjoitti:
jazari75 kirjoitti: Voisin melkein vannoa hatusta, ettet tuossa tapauksessa kostu EGR:n vaihdosta muuta kuin ~200€:n budjettivajeen.
Itseasiassa kuten sain todeta 301€ budjettivaje + tiiviste 1,40€..
jazeri75 kirjoitti: Jos kerran kierrokset eivät nouse yli 4000:n = kone varaohjelmalla.

Onko vikakoodit luettu?
Vikavalo EI pala, joten en usko että vikakoodejakaan löytyy joita ei kyllä ole luettukaan koska en omista lukiaa.

Antureitakin on esitetty syyllisiksi, muttakun oireita ovat mm tyhjäkäynnis epätasaisuus auton lämmettyä. Sekin viittaisi vahvasti EGR:ään sen perusteella mitä olen lukenut / minulle on kerrottu. Tietenkin olen avoin optioille. Myös jos kyse olisi antureista auto tökkäisi aina 4000:sessa, mutta se tökkäisee 4000:ssa VASTA KUN lämpoötila on noussut normaaleihin lukemiin eli sinne 80:n tienoille. Kylmänä kone nousee reippahasti yli 4000 kierroksen millä tahansa vaihteella.

Ensimmäinen askel tässä nyt lienee huomenna ostaa se tiiviste ja irroittaa tuo nykyinen sekä liotella sitä jonkun aikaa bensassa tms muussa sopivassa liuttomisessa jotta mahdolliset hiukkasjäämät poistuvat sieltä.. Tämän jälkeen kokeillaan uudelleen miten käy.
Vois melkein heittää pennit likoon kampikulmantunnistimen puolesta.
Se tapaa ruveta viduilemaan juurikin lämpöisellä koneella.
kokemusta ko.asiasta on :(
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
bcow
'Kapitän'
'Kapitän'

jazari75 kirjoitti: Vois melkein heittää pennit likoon kampikulmantunnistimen puolesta.
Ei siinä mitään, nytkun kaivoin tuon tuolta irti niin ihan meisselillä kokeilemalla hyvin painuu auki ja palautuu kiinni tuo venttiili. :/ Liotan sitä nyt kuitenkin yön yli ja kokeilen.

Seuraavaksi sitten voisikin paneutua tuohon kampikulmatunnistimeen.. eng termi mikä? Ja mistä se löytyy ja miten sellainen vaihdetaan / korjataan.
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

bcow kirjoitti:
jazari75 kirjoitti: Vois melkein heittää pennit likoon kampikulmantunnistimen puolesta.
Ei siinä mitään, nytkun kaivoin tuon tuolta irti niin ihan meisselillä kokeilemalla hyvin painuu auki ja palautuu kiinni tuo venttiili. :/ Liotan sitä nyt kuitenkin yön yli ja kokeilen.

Seuraavaksi sitten voisikin paneutua tuohon kampikulmatunnistimeen.. eng termi mikä? Ja mistä se löytyy ja miten sellainen vaihdetaan / korjataan.
Crankshaft sensor, lontooksi.
Öljysuodattimen vierestä löytyy itse anturi, ja johtoa seurailemalla löytyy ylempää liitinpää.
Vastaa Viestiin