Takaa tuleva melu Astra G...Renkaista?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Blitzkrieg
'Kadett'
'Kadett'

Takaa tuleva melu Astra G...Renkaista?

Viesti Kirjoittaja Blitzkrieg »

Auto: Astra Sport 2.0 16v(alustasarjalla). 3-ov vm 2000 ja takaa kuluu aina 30km/h lähtien melko kova melu. Kuulostaisi rengasmelulta. Renkaat: Goodyear Eagle F1 17"(saattavat olla usemmankin vuoden ikäiset). Vanteet ovat kyllä aika heikossa hapessa, ainakin ulkoisesti, pinnoite kulunut yms. Ilmeisesti alkuperäiset. Autolla ajettu 96 000 km. Kysymys kuuluukin: Onko (rengas?)melu yleistä ja tyypillistä 3-ovisessa G Astrassa vai voiko laittaa vanteiden/renkaiden piikkiin? Ei kai sentään pyöränlaakerit vielä 90 kympis paskana voi olla(etenkään takana) vai voiko? Auto ollu mulla vasta viikon...Edellinen 4-ovinen -91 mallin bemari oli 3 kertaa hiljasempi.

Kiitos etukäteen
Laukkiz
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Laukkiz »

Pelkkää spekulaatiota, mutta ainakin porukoilla astrassa vanhoilla (lue kovilla) renkailla (saati sitten möykkäpeliitta nelos-talvikumeilla) suurin melun lähde on juuri ne renkaat.. ja jos on vielä pykälää isommat vanteet (olettaen samalla matalempi profiiliset) ja alustasarja,voi yhdistelmä olla aika meluisa/epämukava suomen teillä.. luonnollisesti vain minun mielipiteeni, mutta renkaita valittaessa suomen olosuhteisiin, täytyy punnita pari asiaa, joko sopiva ulkonäkö ja hyvä mukavuus/matalempi profiili ja sen mukainen mukavuus... mainitse toki, jos olet erimieltä, koska jokainenhan valitsee autonsa/renkaansa/varustelunsa tarpeittensa mukaan. Laakerit meillä kestäneet, malli g-04, caravan, ja ajettu reilu 110 000km..
-Kerran luovuin Opelista, sen jälkeen ollut ikävä sitä..-
Blitzkrieg
'Kadett'
'Kadett'

Aivan. Kyllä toi munkin veikkaus siellä rengas/vanne puolella on. On nää kyl helmiä nää meidän tiet...ei ihan heti tuu kyl mieleen enää tosta suurentaa tota vannekokoa. Toki ne renkaatkin alkaa olla sen verran kovettuneet. Saa nähä minkälaista metakkaa talvinakit pitää... :D
Hude
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Hude »

Luulin että mullakin olisi ollut renkaista johtuvaa melua juurikin 30km/h alkaen. Se melu koveni 100km/h vauhdissa ja kerkesin vaihtaa kuskin puoleisen takalaakerin, josta luulin melun tulevan.

Melun syyksi paljastuikin takapäästä menneet puslat, joka sitten söi rengasta joka toisesta lamellista ja sai näin ollen aikaan "vävvättävän" äänen. OT olipas toi " " vaikea kirjoittaa... :roll:

Autona kylläkin B Vectra mut ajattelin jos olis jotain apua. :wink:
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Hude kirjoitti:
Melun syyksi paljastuikin takapäästä menneet puslat, joka sitten söi rengasta joka toisesta lamellista ja sai näin ollen aikaan "vävvättävän" äänen. OT olipas toi " " vaikea kirjoittaa... :roll:

Autona kylläkin B Vectra mut ajattelin jos olis jotain apua. :wink:
Sama juttu kävi isäukonkin Vectrassa. :lol:
AM
'Senator'
'Senator'

Re: Takaa tuleva melu Astra G...Renkaista?

Viesti Kirjoittaja AM »

Blitzkrieg kirjoitti: Ei kai sentään pyöränlaakerit vielä 90 kympis paskana voi olla(etenkään takana) vai voiko?
F Astrassa etupyörien pyörän laakerit tulivat tiensä päähän 140tkm:n kohdalla -mielestäni suht aikaisin... Suurimmaksi syylliseksi väitän 215/40/17 rengastusta.
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
calluman
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Takaa tuleva melu Astra G...Renkaista?

Viesti Kirjoittaja calluman »

Blitzkrieg kirjoitti:Auto: Astra Sport 2.0 16v(alustasarjalla). 3-ov vm 2000 ja takaa kuluu aina 30km/h lähtien melko kova melu. Kuulostaisi rengasmelulta. Renkaat: Goodyear Eagle F1 17"(saattavat olla usemmankin vuoden ikäiset). Vanteet ovat kyllä aika heikossa hapessa, ainakin ulkoisesti, pinnoite kulunut yms. Ilmeisesti alkuperäiset. Autolla ajettu 96 000 km. Kysymys kuuluukin: Onko (rengas?)melu yleistä ja tyypillistä 3-ovisessa G Astrassa vai voiko laittaa vanteiden/renkaiden piikkiin? Ei kai sentään pyöränlaakerit vielä 90 kympis paskana voi olla(etenkään takana) vai voiko? Auto ollu mulla vasta viikon...Edellinen 4-ovinen -91 mallin bemari oli 3 kertaa hiljasempi.

Kiitos etukäteen
Joo kyllä ne laakerit voi olla jo noilla kilsoilla paskana.
Tiedän yhden zafiran missä meni 80000km takalaakeri.
Toki on zafira varmaan painavampi auto.
Astrax Sport
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Astrax Sport »

Mulla on G-Astrassa alla 16" 225/55 Goodyear Eagle F1. Aivan sairas melu...sillain välillä ujeltaa. Ajan vielä tän kesän noilla ja sitten ne saa luvan lähteä. Talvirenkailla ei tule tämmöistä ujellusta!

Mamma valittaa ku ei kuule muksuja ku ne istuu takana...mun mielestä se taas on plussaa :)
*Astra H Sedan -08*
Blitzkrieg
'Kadett'
'Kadett'

Jep, kiitoksia vastauksista. Pitää kattoo ne puslat. Ääni on kyl enemmän humiseva ku ujeltava. Yhdessä mun vanhas autos meni laakeri edestä ja ei se nyt tuleva ääni kyl ihan laakeri ääneltä kuulosta mut mistäpä noista tietää. Jyrisevä ja humiseva ääni voi olla niin lähellä toisiaan :D Onhan toi Astra kevyempi ku Zafira ja Vectra. Onx muuten Vectrassa käytetty samoja alusta rakenteita ku Astrassa, siis B vectra ja G Astra?
timoan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja timoan »

Tuo G-Astrassa takaa kuuluva melu taitaa olla ominaisuus. Itse vein aikoinaan omani tarkistukseen 28 000 km lukemissa (heti ostettaessa) ja mitään vikaa ei ollut. Melu pysyi samana aina auton myyntiin asti 190 000 km lukemaan. Rengasmelusta oli kyse, sillä rengasmerkin vaihto laski melua jonkin verran. Kannattaa valita rengaskaupasta hiljaisia renkaita.
gt 16v
'Admiral'
'Admiral'

heh

Viesti Kirjoittaja gt 16v »

Mulla g astra farmarissa kuuluu takaa vihellys kun nopeus nousee juuri sataan. Mielestäni se on tuulen/viiman aiheuttama. Sitten etupyörästä kuuluu vinkuminen kun vähänkin kääntää oikealle. vikaa ei kyllä löydy mistään. Ja kermana päälle sisällä rämisee millon mikäkin, taitaa olla normaali astraa :roll:
Paroni
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Paroni »

Talvirenkailla kyllä mun mieletä tuli rengasmelu aika hyvin takaa esiin, sen vahvisti myös yks toi-ota mies kommentillaan.
Nyt uusilla 215/40-17 renkailla on kans melut (kuuluu!) kohdallaan. joten varautukaa siihen.
Zafira Tourer 2.0cdti
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Ei mulla mielestäni rengasäänet kummemmin kasva missään vauhdissa.
alla 16" 205/50 misukat.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
AussiVectra
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

Altti450 kirjoitti:Ei mulla mielestäni rengasäänet kummemmin kasva missään vauhdissa.
alla 16" 205/50 misukat.
Misukat onkin hiljaiset, ja olen kuullut etta F1 on melusat kun kuluu. tytolla on 2003 mallin Astra Sport 2.2 jossa on viela alkuperais renkaat, Pirelli 6000, 205/16 muistaakseni, ja suht hiljaiset on mutta haviaa Vectra B 5 coupe jossa alla Michelin Primacy.

hanski
Vectra-B2 V6 CD Hatch, Astra-H Turbo Coupe
Blitzkrieg
'Kadett'
'Kadett'

Jep. Ei ne huollossa nähny puslissa tai laakereissa mitään vikaa joten uskon kyl kans tohon ominaisuus ääneen. Taitaa kyl riippua aika paljon renkaan merkistä, koosta, kovuudesta ja iästä...
Vastaa Viestiin