Katalysaattorin kestoikä?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
step
'Admiral'
'Admiral'

Katalysaattorin kestoikä?

Viesti Kirjoittaja step »

Kuinkas kauan tuo katti oikein kestää? Mun auto on vm. 94 ja katti alkuperäinen. Olen ymmärtänyt että katti tukkeentuu pikkuhiljaa, ja kun se etenee pikkuhiljaa niin sitä ei niin helposti huomaa, ja tukkeutuminen tietenkin nopeutuu silloin kun kenno alkaa murentua, irtoavat palat tukkivat putken.

Silloinhan autossa voi ilmetä monenlaista ongelmaa, mm. tehottomuutta, mutta voisiko olla myös niin että ylimääräisiä ääniä alkaa kuulumaan? Näissä koneissa joissa on ongelmaa vuotavan pakosarjan kanssa niin katin tukkeutuminenhan voisi olla osasyy siihen raksutukseenkin. Silloinhan paine pakosarjassa nousee ja pakosarja lämpenee/vuotaa/nakuttaa entistä enemmän ja voi jopa rikkoontuakin tai tiiviste pettää?
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Riippuu pitkälti siitä, millaista ajoa autolla ajetaan.

Lyhyt pätkäajo kylmällä koneella on katalysaattorille erittäin tuhoisaa, kun raakaa bensaa pääsee jatkuvasti hieman putkistoon, joka sitten tukkeuttaa katalysaattorin.
Olenpa itse ollut näkemässä, kun vanhan papan kauppa-autoon (C-Vectra) vaihdettiin uusi katalysaattori 20tkm kohdalla, kun entinen oli sulanut pätkäajon seurauksena.

Toinen ääripää lienee työkaverin '94 2.2i Camry, jossa alkuperäinen katalysaattori kesti vajaat 550tkm.
Virtaus oli edelleen hyvä, mutta ei mennyt enää katsastuksen pakokaasutestistä läpi.
step
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja step »

Mitenkäs tuota virtausta voisi tutkia kotikonstein, pakoputken päätä ja pakokaasujen kulkua tarkkailemalla. Tietysti jos putki olisi irti pakosarjasta niin silloinhan testaaminen onnistuisi mm. paineilmalla.
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

kyllä tuossa minun autossa on ihan alkuperäinen pönttö
vuosimalli -91 ja ajettu n.310000km. täysin elossa oleva kapistus. ainoastaan rämisevät lämpösuojapellit sidottu rautalangalla.

katin testaamiseen on muutomia keinoa.
pintalämpömittarilla mittaa pakoputken lämpötilan ennen ja jälkeen katin. jos on kunnolla tukossa niin etuputki saattaa hehkua punaisena. :wink:

toinen varma merkki on se jos joutuu uusimaan pakosarjan tai putken tiivisteitä niin kannattaa epäillä jotain syytä sille miksi pakokaasu hakeutuu tiivisteen läpi pihalle.

katti helisee joutokäynnillä= sisäosat irti
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja -VMK- »

Tulipa tänään piruuttaan mittailtua noita lämpötiloja infrapunalämpömittarilla.

ennen kattia 148.9 ja katin jälkeen 158,9 astetta.
Kone käyntilämpimänä.
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
Vastaa Viestiin