Kampiakselin asentotunnistin
Kampiakselin asentotunnistin
Eli mulla on A vectra 2.0 8v -89. Korjaamon kaveri sano että mulla olis menny tuo kampiakselin asentotunnistin paskaks, kun se oli mitannut ton(huom. muun korjauksen yhteydessä). En kuitenkaan vielä vaihdattanut kun sano että hinta 108 €. No halvimmalla saisin sen 75 eurolla. Onko tuo vaikee vaihtaa ite? Miten vaihdetaan? Sehän on KOHTUU vaikeessa paikassa. Vaatiiko korjaamo vaihdon?
Eikös se tuon ikäisissä ole siinä kampiakselin hihnapyörän maastossa,uudemmissa mittaa vauhtipyörästä?
Alapuolelta taitaa päästä käsiksi.
Miksi korjaamo vaatisi vaihdon?
Jotkut on tainneet saada nuo ihan puhdistamallakin pelaamaan,ainakin joksikkin aikaa.
Jos auto ei nyi tms.,niin en ainakaan itse rupeaisi vaihtamaan...
EDIT: Tai siis muijan corsassa oli muistaakseni siellä vauhtipyörän puolella,siinä tosin tämä 3 pyttyinen kettinki kone. Remmi moottoreissahan se taitaa olla aina siellä koneen "etupäässä".
Alapuolelta taitaa päästä käsiksi.
Miksi korjaamo vaatisi vaihdon?
Jotkut on tainneet saada nuo ihan puhdistamallakin pelaamaan,ainakin joksikkin aikaa.
Jos auto ei nyi tms.,niin en ainakaan itse rupeaisi vaihtamaan...
EDIT: Tai siis muijan corsassa oli muistaakseni siellä vauhtipyörän puolella,siinä tosin tämä 3 pyttyinen kettinki kone. Remmi moottoreissahan se taitaa olla aina siellä koneen "etupäässä".
ei se korjaamo vaatinut vaihtoa.Pitkä juttu mut selitetään nyt silti. Mulla seilas joutokäyntikierrokset autossa ja ostin korjaamon kaverilta käytetyn ilmamäärämittarin, niin silti pomppi vielä vähän. No se ei uskonut että "uudessa" ilmamäärämittarissa olis vika niin mitas ton kampiakselin asentotunnistimen ja sai selville että se on käytännössä rikki, eli ne lukemat hyppäs miinuksen puolelle kun nosti kaasun ylös, niin se antaa väärää infoa ja ilmamäärämittari pyrkii korjaamaan käynnin tasaseks, muttei kuitenkaan pysty täysin sitä tekemään. Siinä oli stoori. 
Hieman kuulostaa erikoiselta, että anturi ei toimi silloin kun nostaa kaasun ylös. Eikö vikavalo pala, vaikka epäilevät anturin olevan hajalla?Niko1985 kirjoitti:ei se korjaamo vaatinut vaihtoa.Pitkä juttu mut selitetään nyt silti. Mulla seilas joutokäyntikierrokset autossa ja ostin korjaamon kaverilta käytetyn ilmamäärämittarin, niin silti pomppi vielä vähän. No se ei uskonut että "uudessa" ilmamäärämittarissa olis vika niin mitas ton kampiakselin asentotunnistimen ja sai selville että se on käytännössä rikki, eli ne lukemat hyppäs miinuksen puolelle kun nosti kaasun ylös, niin se antaa väärää infoa ja ilmamäärämittari pyrkii korjaamaan käynnin tasaseks, muttei kuitenkaan pysty täysin sitä tekemään. Siinä oli stoori.
Korjaamon kaveri on purkanut paljon Opeleita ja tietää aika paljon niistä, niin se sano että siellä on kampiakselin vika päällä, mutta ei ilmoita sitä vikavalona. Se mittas sen kampiakselin asentotunnistimen ja sanoi että arvot ovat normaalit kun antaa tallaa, mutta kun kaasu vapautetaan, niin arvot menevät miinuksen puolelle ja se antaa sillon väärää tietoa. Se sano että ilmamäärämittari yrittää sit korjata sitä joutokäynnin sekoilua mutta ei pysty sitä kokonaan poistamaan. Eli tosiaan tuo kampiakselin asentotunnistin saa aikaa mulla joutokäynnin aaltoilua ja pientä nykimistä aina kun ottaa jalan kaasulta.
Käsittääkseni se asentotunnistin on induktiivinen kytkin (korjatkaa, jos olen väärässä, kun ei ole tarvinnut syvemmin tutustua) eikä sen toiminta pitäisi olla mitenkään riippuvainen siitä kuinka paljon kaasua painetaan. Eikä ilmamäärämittari yritä korjata yhtään mitään, vaan ainoastaan mittaa paljonko sitä ilmaa sinne moottoriin menee.Niko1985 kirjoitti:Se mittas sen kampiakselin asentotunnistimen ja sanoi että arvot ovat normaalit kun antaa tallaa, mutta kun kaasu vapautetaan, niin arvot menevät miinuksen puolelle ja se antaa sillon väärää tietoa. Se sano että ilmamäärämittari yrittää sit korjata sitä joutokäynnin sekoilua mutta ei pysty sitä kokonaan poistamaan.
Joutokäyntiä säätää "tyhjäkäyntimoottorilla", mikä päästää ilmaa kaasuläpän ohi. Ettei nyt vain olisi kyseessä kaasuläpän asentokytkin, mikä kertoo ohjainyksikölle, että moottorin pitäisi olla joutokäynnillä? Tämä paremminkin voisi aiheuttaa tyhjäkäynnin aaltoilua.