corsa A 1.6i

Esittele Opel-projektisi tai autosi
nall3
'Admiral'
'Admiral'

corsa A 1.6i

Viesti Kirjoittaja nall3 »

tälläinen pikku sportti löytyy meidän tallista...kävin elokuussa eräässä autoliikkeessä ja tuli rakkautta ensi silmäyksellä kun näin vanhan papparaisen entisen kauppakassin 1.2tr!välittömästi rahaa myyjälle ja ajelin muutaman päivän ja sit alko autoon ilmestymään madallussarjaa,penkit,volvon orkkis alut,ja nyt viimesin vaihdos oli sitten tekniikka.tekniikaksi löyty kadetista 1.6i sv moottori ja laatikko. muutos katsastus oli läpihuuto juttu...tilasin paperin moottoreiden tehoista gm-motorssilta ja kun tää auto on vuosimallia 84 niin on mallisarjan suurin moottori ollut vm:83-87 1.3SB 51kw ja sain mun 1.6sv ruutasta lapun ooppelilta että siinä ois 55kw :D elikkäs jarruihin ja muihin ei tarvinnu koskea koska 1.3:ssa on samat jarrut kun 1.2:ssa..
10.11 06 tuli leima papereihin! :P talven aikana olis tarkoitus turbottaa tää projekti kun on vielä muutama kilowatti käytettävissä eli kun dynolapun saan alle 61.2kw niin menee vielä mallisarjan suurimman"51kw+20%"sisään!
Kuva[/img]
Kuva
[/img]Kuva
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Varmaan ihan kiva kikotin tolla koneella..Onkos tossa turbo kirsikan penkit?
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

Ja ei ole alkuunkaan laillinen peli jos alustaan ei ole tehty oikeita muutoksia, ei ole nyt tarkoitus mustamaalata projektia mutta oikeesti muutoksia olis jarruihin ym pitänyt tehdä..
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
-ToniH-
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja -ToniH- »

Miksei ole laillinen? :o Katsastus insinöörihän on jumala ja tietäjä. :D
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

A-Corsan mallisarjan tehokkain malli taitaa kuule olla 1.6 GSI (E16SE 100 hv / C16SE 100 hv).

Opelin 16SV moottorissa kaasuttimella on tehoa 82hv. Eli tuon moottorin leimaamiseksi autossasi olisi pitänyt olla GSI A-Sorsan jarrut, vetarit, laatikko yms yms yms. On tainnut katsari tehdä aikamoisen virheen leimateessaan tuon...Sinäänsä mulle ihan sama mutta tiedätpähän itse. :)
-ToniH-
'Kapitän'
'Kapitän'

Pitääkö jarrut vaihtaa jos 1,3s lasketaan tehoprosentit? Tarviiko vastata jarruiltaan mallisarjan tehokkainta jos muutoksen jälkenkään ei ole sitä?
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

-ToniH- kirjoitti:Pitääkö jarrut vaihtaa jos 1,3s lasketaan tehoprosentit? Tarviiko vastata jarruiltaan mallisarjan tehokkainta jos muutoksen jälkenkään ei ole sitä?
Näitä prosentti juttuja lasketaan VAIN ja AINOASTAAN mallisarjan tehokkaimpaan, eli kyllä tässä sinun tapauksessa pitäisi auton vastata mallisarjan tehokkainta eli GSi Corsaa.

Mutta nyt siis tiedät että katsastusmies on tehnyt virheen, huonolla tuurilla seuraavassa katsastuksessa voi joku toinen inssi ko asian huomata tai pahimmassa tapauksessa AKE ottaa yhteyttä muutosten osalta.

Eroavaisuudet 1.2S(1.3S) -> GSi:

Jarrutehostin pitäisi olla 8"
Pääsylinterin iskunpituus eri
Jarrupaineen rajoitinventtiilit erit
Etujarrusatulat ja jarrulevyt (pitää olla väh. 236mm*20mm)
Vaihteisto F13
Reaktiotangot (muistaakseni 22mm)
Kallistuksenvakaajat (en muista mittoja)

Eli tuota rataa suurinpiirtein muutokset, tollanen muutos tulimaankin EX-Corsaan joskus...
[*] www.fabix.fi [*][/b]
Markus
OCF Member 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Edit: Kaitzu ehti näköjään ensin, mutta ei se mitään, kertaus on opintojen äiti...

Itse olen tehnyt kolme A Corsan muutoskatsastusta 1,6 koneelle (C16NZ, C16SEI ja C16XE). Muutokset on tehty täysin pykälien mukaan ja asiat selvitetty aikanaan myös AKE:sta. Kyselystä on aikaa jo jokunen vuosi, mutta ohjeet tuskin ovat muuttuneet mihinkään tämän asian suhteen.

Alustan ja jarrujen tulee vastata vähintään samantehoista mallia, kuin tulevassa moottorissa on tehoa. 20% teho-sääntöä sovelletaan vain mallisarjan tehokkaimpaan (mikä sinällään on hyvin epäloogista, mutta tämä oli AKE:n kanta).

Alusta tulee siis vaihtaa Corsan tapauksessa Gsi:tä vastaavaksi aina, kun uuden moottorin teho ylittää 1,3S moottorin 70hp tehon. Esim. 75hp C16NZ:n tapauksessa alustaan piti vaihtaa Gsi:n osat.

Auton vuosimallilla ei käsittääkseni pitäisi tässä tapauksessa olla mitään tekemistä sen kanssa, mitä mallia käytetään vertailumallina.

Näihin asioihin voi joku halukas kysyä vielä tämänhetkisen AKE:n kannan, mutta myös minä olen sitä mieltä, että katsastusmies on tehnyt selvän virheen. Sinänsähän asia ei minua henkilökohtaisesti haittaa millään lailla, mutta laita nyt edes kunnon etujarrut autoosi, että saat sen pysähtymään...
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
-ToniH-
'Kapitän'
'Kapitän'

Hullu maailma.. Luulimpa että mallisarjan pienemmistäkin koneista prosentteja laskettais. Oppia ikä kaikki.
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

Hmmm... Corsa kuume on taas kova, olis täysin ruosteeton -89 sedan(1.2s) koppaki kyllä tiedossa...
[*] www.fabix.fi [*][/b]
-ToniH-
'Kapitän'
'Kapitän'

Täälläkin on kuumetta ollu havaittavissa jo tovin.. :D Aihiokin olis, sain -88 3d 1,2s ilmaiseksi. Antaa ideoiden muhia rauhassa.. Jos vaikka räjäyttäisi ton 1,2:sen turbolla ensin, kun ei sillä mitään arvoa ole. :lollis:
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

No jos siinä leima on ja muutokset otteessa, niin mitä tuota itkemään. :evil:
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Juho M-P kirjoitti:No jos siinä leima on ja muutokset otteessa, niin mitä tuota itkemään. :evil:
juuri näin...tosin vielä ei kannata huokaista helpotuksesta,mulle on kerran tullut palautetta akelta että autoa ei saa käyttää ennenkuin autoon on vaihdettu loputkin eroavaisuustodistuksessa merkityt osat ja otteessa seisoi jo 33%...olis pitänyt vielä etupalkki vaihtaa :evil:
Todennäköisesti väärässä.
nall3
'Admiral'
'Admiral'

corsa...

Viesti Kirjoittaja nall3 »

kestipäs vastata kiireitten takia...penkit on kirsikasta...aikasemmissakin projekteissa oon käyttäny cherryn penkkejä kun ne on niin kivat istua!mulle ooppelilta hannu huuskonenlaitto paperin missä on 16sv moottorin tehot 55kw :D ja kysyin pariin kertaa että mitkä on tehot ruiskun kanssa niin ei kuulemma tuu kun vääntöä lisää ruiskulla...kiitos kuuluu hannulle! samainen katsastusukko laski että saan vielä turbolle leiman kun vaan vien sille dynolapun missä on tehot 61.2kw maksimissaan niin nää mun jarrut jne.. menee 1.3litrasen mukaan....kiva rupee tiputtaa tehoja dynossa alle vapari heppojen...joo jarrut tulee samax mitkä on gsi corsassa että nou hätä jarrujen suhteen.koitan ainakin saada turbolla leimattua tän...ooppelilta ne sano että 83-87 mallisarjan suurin on 51kw 1.3litranen eli mun auto on 84 niin nyt mennään 1.3litrasen mukaan! :D
Vilderi
OCF Member 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Onko se nyt kauhean paha laittaa vastaamaan mallisarjan suurinta?
Eroavaisuudet 1.2S(1.3S) -> GSi:

Jarrutehostin pitäisi olla 8"
Pääsylinterin iskunpituus eri
Jarrupaineen rajoitinventtiilit erit
Etujarrusatulat ja jarrulevyt (pitää olla väh. 236mm*20mm)
Vaihteisto F13
Reaktiotangot (muistaakseni 22mm)
Kallistuksenvakaajat (en muista mittoja)
Näistä jokainen on omaan korvaan hyvän kuulonen...

tehokkaammat jarrut, reaktiotangot, kallistuksenvakaaja. Vaihteisto varmaan on jo?

Saisi rutistaa laillisesti enemmän tehoa turbon kanssa, ja olisi oikeasti laillinen ja turvallinen.
Vastaa Viestiin