oktaanin säädin??

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Kadett City
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Kadett City »

voisko joku kertoa mitä hyötyä tai haittaa on vaihtaa se säädin eri väriseen tai 91/95/98 asentoon???ja mikä ois paras vaihtoehto c20ne moottoriin jossa ei ole kattia!
chainsaw
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja chainsaw »

vastaillaan nyt sitten sun viestii ku olit viittiny vastata mun...
muistaakseni korjaamokirjassa sanottiin säätimen vaihtamisen(20ne) 98-asentoon lisäävän koneen suorituskykyä. viisaammat kertokoon valitsimen toimintaperiaatteen...
ettei vaan olis ollu jotain tekemistä s-ennakon kanssa?
Niki
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Niki »

Omegan säädin 95/98 säätää sytytysennakkoa hieman aikaisemmalle. Itse en ole huomannut tehoissa mitään eroa.
Väittävät, että suuremmalla arvolla tulee ~2 hevosvoimaa lisää. Tiedä siitä sitten...
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Hei mistäs noita "oktaaniplugeja" saa tai kysytäänpä mitä ne kaupassa maksaa? Kokonsa perusteella ei pitäis kallis olla. :wink:

Mulla on sellanen omassani keltanen väriltään ja taisi siinä lukea 95,muistaakseni...tankkaan aina 98,joten pitäisköhän mun sellainen hommata?
Kadett City
'Kadett'
'Kadett'

ainakin täällä iisalmessa se plugi maksaa 13 euroo!!!niitä saa ooppelin liikkeistä missä varaosa myynti!
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Oukei! Täytyypä varmaan käydä hommaamassa.Kiitos!
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Mulla on siinä polugissa (c20xe) asennot A ja B. Onko A 95E ja B 98E?

Janne

Viesti Kirjoittaja MSR »

tätä asiaa sitä jaksetaan kysellä aina tasaisin väliajoin...

eli autoissa joissa EI OLE nakutusanturia (esim. C20NE, 20SEH) löytyy juuri tuo plugi jolla säädetään sytytysennakkoa vastaamaan käytettyä polttoainetta, infoa asiasta löytyy esimerkiksi oheisesta linkistä:

http://www.clubcalibra.com/section/rese ... te.asp?!=7

sitten autot joissa ON nakutusanturi (esim. C20XE, 20XE) löytyy plugi jossa on merkinnät A/B, tämä plugi vaihtaa boxin käyttämään toista ohjelmistoa. Tällä vaikutetaan auton päästöihin ja meluun, jotta auto täyttäisi eri maiden vaatimukset...

itse vaihdoin aikoinaan tuon A/B plugin B asentoon ja ainakin perstuntumalta vääntöä tuli alas hiukan lisää, samoin pakoäänet kovenivat mielestäni...
Nik0
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Nik0 »

Minulle on kerrottu että (c20xe) koneessa kun tahtoo vaihtaa sen käymään 98:lla pitää ostaa valkonen 95/98 plugi. Eikä ole sama asia kun A/B plugi. Ittelläni on valkoinen plugi nykyjään ja käytän 98 en tiedä tuliko tehoa huomattavasti lisää mutta kulutus kyllä putosi siten että tulee halvemmaksi ajaa 98:lla..
<a href="http://www.iitu.net/vectra.htm">Opel Vectra '90 2.0 16v & '89 Vectra 1.6 irmscher</a>
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

C20XE-moottorissa on nakutuksentunnistin ja siten automaattinen oktaanin valinta, eli siinä ei oktaanilukua tarvitse säätää moottorista mitenkään. A/B-plugi on, kuten mainittua eri tarkoitusta varten, ja toki se vaikuttaa moottorin toimintaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä bensan oktaaniluvun kanssa, eikä mitään muitakaan plugeja tarvita.
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Ja sen OKTAANIplugin sisällä on vain kaksi vastusta. 92/98(220ohm) ja 95(470ohm) joten erivärisiä plugeja on varmaan turha lähtee haalimaan, koska niilla kuitenkin samat arvot. Lukuunottamatta wanhaa E Kadettin 2L koneetta, jossa toinen puoli on avoin piiri(open circuit).
Kadett City
'Kadett'
'Kadett'

mulla on c20ne moottori ja ei ole kattia toi säädin on valkea.en tiedä pitäskö sen olla jonkun muun värinen??pitäskö?
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Mitenkäs kun mulla on keltainen plugi missä on asennot 91 infinity (eli ei yhteyttä?) ja 95 2200 ohm.

Jos haluan 98 plugin, pitääkö hommata valkoinen, jossa myös on 95 asento 2200 ohm ja 98 asento 750 ohm?
veksu
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

joo en tiiä mut mulla on 20NE ja siinä on semmonen ruskee se plugi ja ohjekirja sanoo et sen kääntö vaikuttaa sytytyskäyrään jotenki päin ja niin eess päin...
blumper
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja blumper »

Käykää kattomas vanhempia juttuja näistä
oktaani hommista,eli foorumin haku koneella
(search)ja haku sanaksi esim. oktaaniplugi.
Sieltä jostain löytyy myös linkki engl.kielisille sivulle(www.knighta)jossa on asiaa noista plugeista.
Vastaa Viestiin