Omega 3.0i-24v moottori ongelmia (HC-arvo)
Omenassa on ongelmia HC-arvon kanssa kun rajana on toi 100 (tyhjäkäynti) niin nyt kun on vaihdettu ilmansuodatin, tulpat ja tulpanjohdot niin lukema vaeltelee 80-150 välillä pysyen pääsääntöisesti 120 lukemassa (aluksi oli yli 200)...
Kun antaa kierroksia niin tasakaasulla n. 3500rpm kuuluu selvää epäsäännöllistä pätkimistä.
Olen ajatellut vaihtaa vielä sytytysohjaus yksikön ja YKK anturin, mutta en tiedä missä osat sijaitsee ??? Ja puolankin vaihto on mielessä...
Löytyiskö ideoita??
-make-
Kun antaa kierroksia niin tasakaasulla n. 3500rpm kuuluu selvää epäsäännöllistä pätkimistä.
Olen ajatellut vaihtaa vielä sytytysohjaus yksikön ja YKK anturin, mutta en tiedä missä osat sijaitsee ??? Ja puolankin vaihto on mielessä...
Löytyiskö ideoita??
-make-
-
juzatheman
- 'Senator'

Just maanantaina kävin katsastuksessa ja taas tyhjäkäyntiarvot (HC) oli tasan 100, 2000 kierroksella ne olivat n. 60. Ne isot tuplakatit jäähtyvät tosi nopeasti ja arvot nousevat heti. Mulla on tapana ajaa auto tosi kuumaksi ja pitää siinä katsastuskonttorin pihalla käynnissä koko ajan. Jos sen sammuttaa odotellessa, katsastusmies joutuu pitämään 3000 kiekkaa 5 minuuttia, ennekuin arvot on ok. Onneksi kolme vuotta sitten (kun sammutin auton) oli mukava katsastusmies.... Nyttemmin katsastus on mennyt pari kertaa juuri rimaa hipoen läpi ( ja putket ovat naksuneet).
Juha
Juha
-
juzatheman
- 'Senator'

Ei nyt ehkä liity ihan tähän ongelmaan, mutta omassa vastaavassa kaarassa muuteltiin hieman nokkien ajoitusta kansirempan yhteydessä, ja tämä aiheutti liian korkeat hc:t (olikohan 300 tai jotain) tyhjäkäynnillä (joka oli n. 700 rpm).
Suuremmilla kierroksilla (kaikki) arvot olivat kuitenkin priimat.
Ongelman "korjauksena" oli tyhjäkäyntikierrosten nostaminen kaasuläpän stoppariruuvia ruuvamalla, jolloin arvot menivät kohdalle. Tämä johtunee sytytyksen muuttumisesta sekä kattien toiminnan paranemisesta korkeammilla kierroksilla.
Kaasuläpän säätöruuvejahan on kaksi, ja ruuvasin nimenomaan sitä alempaa, joka on siinä kaasuläppäkotelon kyljessä (vai mikä sen nimi nyt onkaan), ja jota pitää ruuvata alhaaltapäin.
Vähän kun katselee kaasuvaijerin vivustoa, niin kyllä selvenee mitä ruuvia vasten kaasuläppä tökkää tyhjäkäynnillä.
Riittävästi kun ruuvaa ruuvia sisään, ja pitää autoa käynnissä samalla, niin näkee milloin tyhjäkäyntikierrokset alkavat nousta. Ruuvia saa kiertää sisään melko paljon, sillä ilmeisesti tyhjäkäyntimoottori + ruiskuboksi tekevät kaikkensa pitääkseen kierrokset 700 rpm:ssä.
Mutta lopulta niistä loppuu "säätövara" ja itse asetin tyhjäkäynnin tuonne hiukan päälle 900 rpm, jolloin päästöarvot olivat hyvät (hc jossain 15 kieppeillä kats.asemalla mitattuna, tasan 0 huoltiksella kylmällä mittarilla mitattuna
).
Mielenkiintoisena efektinä olen huomannut, että kylmänä tyhjäkäynti pyörii edelleen lähellä 700 rpm:ää, mutta lämpimänä nousevat tuonne reiluun 900:aan.
Ja kyseisen ruuvin ruuvaminenhan ei vaikuta muuhun kuin tyhjäkäyntiin.
En tiedä, auttaisiko sinun tapauksessa asettaa tyhjäkäynti tuonne 6000 rpm?
Suuremmilla kierroksilla (kaikki) arvot olivat kuitenkin priimat.
Ongelman "korjauksena" oli tyhjäkäyntikierrosten nostaminen kaasuläpän stoppariruuvia ruuvamalla, jolloin arvot menivät kohdalle. Tämä johtunee sytytyksen muuttumisesta sekä kattien toiminnan paranemisesta korkeammilla kierroksilla.
Kaasuläpän säätöruuvejahan on kaksi, ja ruuvasin nimenomaan sitä alempaa, joka on siinä kaasuläppäkotelon kyljessä (vai mikä sen nimi nyt onkaan), ja jota pitää ruuvata alhaaltapäin.
Vähän kun katselee kaasuvaijerin vivustoa, niin kyllä selvenee mitä ruuvia vasten kaasuläppä tökkää tyhjäkäynnillä.
Riittävästi kun ruuvaa ruuvia sisään, ja pitää autoa käynnissä samalla, niin näkee milloin tyhjäkäyntikierrokset alkavat nousta. Ruuvia saa kiertää sisään melko paljon, sillä ilmeisesti tyhjäkäyntimoottori + ruiskuboksi tekevät kaikkensa pitääkseen kierrokset 700 rpm:ssä.
Mutta lopulta niistä loppuu "säätövara" ja itse asetin tyhjäkäynnin tuonne hiukan päälle 900 rpm, jolloin päästöarvot olivat hyvät (hc jossain 15 kieppeillä kats.asemalla mitattuna, tasan 0 huoltiksella kylmällä mittarilla mitattuna
Mielenkiintoisena efektinä olen huomannut, että kylmänä tyhjäkäynti pyörii edelleen lähellä 700 rpm:ää, mutta lämpimänä nousevat tuonne reiluun 900:aan.
Ja kyseisen ruuvin ruuvaminenhan ei vaikuta muuhun kuin tyhjäkäyntiin.
En tiedä, auttaisiko sinun tapauksessa asettaa tyhjäkäynti tuonne 6000 rpm?
Moro Make,On 2003-02-13 14:29, marcopel wrote:
Omenassa on ongelmia HC-arvon kanssa kun rajana on toi 100 (tyhjäkäynti) niin nyt kun on vaihdettu ilmansuodatin, tulpat ja tulpanjohdot niin lukema vaeltelee 80-150 välillä pysyen pääsääntöisesti 120 lukemassa (aluksi oli yli 200)...
Löytyiskö ideoita??
-make-
tsekkaapa vielä virranjakajan kansi ja pyörijä. Ohivuoto ja puristusmittauskin ovat hyvää dataa moottorin kunnosta kuten mainittiin. Puolaa ja ykk anturia ei kannata puukottaa ihan heti. Jälkimmäisen epäkunto näkyisi kyllä moottorin merkkivalon palamisena.
Tuos se mulle, niin laitetaan turpo ja vaikka Hestec
mulla oli syksyllä samanlaista ongelmaa eli hct oli 150-200 paikkeilla. Lambdan vaihtamalla sain tippumaan 120 pintaan ja katit vaihtamalla meni jo hyvin katsastuksesta läpi, eli hc tippui sinne 50-60 paikkeille tyhjäkäynnillä. Nyt jännään että miten tänä vuonna mahtaa onnistua. Pitää mennä päästöt mittaamaan Opelille kun ne siellä tietävät tuon katalysaattorien lämmittämistarpeen, eli ei heti ota arvoja ylös.
Toi O2-pitoisuus on 0.90 tyhjäkäynnillä ja 0.62 2000rpm
Virranjakaja ja pyörijä on vaihdettu...
Täytyy yrittää päästä jonnekkin huoltoon mittauttamaan ohivuodot ja puristukset, mutta kun tääl Poris tuntuu kaikki firmat olevan niin perskuleen ylityöllistettyjä
...
Aina mittaukseen mennessä olen pyrkinyt lämmittämään katit hyvin (viimeksi ajoin n.30km ennen mittausta), mutta kyl on tullu auto välillä sammutettua odottelu vaiheessa muutamiksi minuuteiksi.
Ainiin... toi tyhjäkäynti on pyörii n.500rpm eli sitä vois vähäsen nostaa...
-m-
PS. Hauskaa ystävänpäivää kaikille Opel faneille
<font size=-1>[ This Message was edited by: marcopel on 2003-02-14 09:47 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: marcopel on 2003-02-14 11:09 ]</font>
Virranjakaja ja pyörijä on vaihdettu...
Täytyy yrittää päästä jonnekkin huoltoon mittauttamaan ohivuodot ja puristukset, mutta kun tääl Poris tuntuu kaikki firmat olevan niin perskuleen ylityöllistettyjä
Aina mittaukseen mennessä olen pyrkinyt lämmittämään katit hyvin (viimeksi ajoin n.30km ennen mittausta), mutta kyl on tullu auto välillä sammutettua odottelu vaiheessa muutamiksi minuuteiksi.
Ainiin... toi tyhjäkäynti on pyörii n.500rpm eli sitä vois vähäsen nostaa...
-m-
PS. Hauskaa ystävänpäivää kaikille Opel faneille
<font size=-1>[ This Message was edited by: marcopel on 2003-02-14 09:47 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: marcopel on 2003-02-14 11:09 ]</font>
-
juzatheman
- 'Senator'

no ei ainakaan "yli jäämä" happi arvon mukaan putkisto vuoda liikaa/juuri ollenkaan.
katti/katit varmaan väsähtänyt.
mutta silti suosittelen sitä ohivuoto mittausta suoritettavaksi ensin, ja jos kaikki on kunnossa. niin sen jälkeen lamda anturi tai kat- vikaa hakisin. tosin jos kierroksilla tapahtuu pätkimistä/bykimistä
niin ei katti kyllä sellaista aiheuta,ennemminkin viallinen lamda.
katti/katit varmaan väsähtänyt.
mutta silti suosittelen sitä ohivuoto mittausta suoritettavaksi ensin, ja jos kaikki on kunnossa. niin sen jälkeen lamda anturi tai kat- vikaa hakisin. tosin jos kierroksilla tapahtuu pätkimistä/bykimistä
niin ei katti kyllä sellaista aiheuta,ennemminkin viallinen lamda.
Tuli sitten käytyä yhdessä huollossa, ei kaveri saanut omenaa säätöihin kun ei ole niin tuttu laite 
Arvot olivat pikemmin kasvaneet kuin pienentyneet tulpanjohtojen vaihdon jälkeen... HC kipusi yli 200...
Epäili kovasti imupuolen vikaa, että saa jostain raosta ilmaa??? Täytyypi alkaa purkamaan imusarjaa...
Lambdan vois tietysti vaihtaa...
Sain varattua ajan merkkihuoltoon ens viikolle.
Arvot olivat pikemmin kasvaneet kuin pienentyneet tulpanjohtojen vaihdon jälkeen... HC kipusi yli 200...
Epäili kovasti imupuolen vikaa, että saa jostain raosta ilmaa??? Täytyypi alkaa purkamaan imusarjaa...
Lambdan vois tietysti vaihtaa...
Sain varattua ajan merkkihuoltoon ens viikolle.