APUA Omega B ajonesto prkl/ ohitettu EI starttaa/NYT TOIMII

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Temmum
'Agila'

APUA Omega B ajonesto prkl/ ohitettu EI starttaa/NYT TOIMII

Viesti Kirjoittaja Temmum »

Eli viime viikon kovilla pakkasilla(-34) auto (Omega MV6 3.0 -95 karavaani) hyytyi kun se ajettiin pakkasesta lämpimään talliin(':cry:') Pari päivää auton ympmärillä pyörittyä todettiin että vika on ajonestossa, teetin uuden avaimen ja vaihdoin kaken pariston, tästä ei apua ollut.

Auto vietiin opel huoltoon ( ******* Jyväskylässä) jossa ajoesto piti Techillä saada pois päältä. Tämä ei onnistunut vaan eipäilivät jotain vikaa ajonestossa. Olen kuullut että Omegoiden ajonestoja on huonosti toimivina ohiteltu ennenkin joten kysyin että olisivatko pystyneet ohittamaan koko kirouksen. Tämäkään ei heiltä onnistu. Päätin että jatkanpa itse auton tutkimista kun kyseisestä liikkeestä ei apua ollut.

Joten nyt olisi hyvät neuvot tarpeen... En searchin avulla löytänyt tietoa kuinka tuon kirouksen voi ohittaa. Jos joltain löytyy tietoa kuinka tuo tehdään, lähtien siitä missä ajoneston boksi sijaitsee niin nyt olisi hyvä auttaa miestä mäessä... Rupee oleen aika tuskaa autottomana parin tenavan kanssa (':evil:')
Omega ei ole ollut mulla vielä kolmeakaan viikkoa ja nyt jo ollut viikon pajalla.....
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kokeileppa hakua. Ei oo pitkä aika kun tuo selitettiin. Jostain hanskalokeron takaa löytyi rele joka otetaan irti ja tilalle tulee johto napojen välille...???
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Temmum
'Agila'

Enpä oo löytäny searchilla... apuja....
Riisikippo
Minut on bannattu!

Viesti Kirjoittaja Riisikippo »

Temmum
'Agila'

Mitenkäs kun tuossa avaimessa on se siru ja on tuo ir kaukosäädin niin kumpi se kytkee ajoneston pois? Ja jos ajoneston ohittaa niin eihän tarvitse tunnistaa avainta?? Missä se ajonestonboksi tarkalleen on? Mulla on siinä apparin jalka tilassa jalkalistan päässä kyllä boksi mutta napoja siinä oli muistaakseni 25-26 ei ainakaan 39... otteen mukaanauto on 96 mutta alustanumeron perusteella 95...
Motocoyote
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Motocoyote »

Siis, siinä avaimessa ei käsittääkseni ole sirua, vaan se ajonesto poistuu vain ja ainoastaan sillä kaukosäätimellä. Tuo boksi taitaa löytyä hanskalokeron takaa...
Temmum
'Agila'

Motocoyote kirjoitti:Siis, siinä avaimessa ei käsittääkseni ole sirua, vaan se ajonesto poistuu vain ja ainoastaan sillä kaukosäätimellä. Tuo boksi taitaa löytyä hanskalokeron takaa...
Kyllä siellä siru löytyy, eilen oikeen autobestillä ihmeteltiin tota ir-kake siruavain yhdistelmää... Kuulemma siruavain ja radiokake on normaali... Kuinka tämä asia vaikuttaa boksin kytkiksiin? onko boksi kokonaan erilainen?

Voikahan tässä olla kuitenkin alkuperäinenhäly? Nyt kun en muista äkkiä oonko nähny konehuoneessa sireeniä... Eräs "asiantuntija" sano minulle että autoni on ajonestollinen, mutta konepellintunnistin autossa ainakin on....
Temmum
'Agila'

Ajonesto ohitettu, vaan eipä starttaa vieläkään...

Voikohan tuo kampiakselin asentotunnistin olla viallinen vaikka mitatessa ok, onko kokemuksia?

Ideoita mistä vikaa etsimään???

Nämä on jo tehty:

Bensapumppu tutkittu:toimii pyörii oikein nätisti
Bensapumpun rele vaihettu
Uusi avain teetetty
Ajonesto ohitettu
Kampiakselin asento tunnistin mitattu: ohmit OK
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Näyttääkö se vikavaloa?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Temmum
'Agila'

Juho M-P kirjoitti:Näyttääkö se vikavaloa?
Vilkkuu startatessa moottorin kierrosten tahdissa ja starttauksen lopettaa valo jää välillä vilkkumaan, aina ei jää edes vilkkumaan.

Vikakooditkin on luettu mutta ei paljastanu mitään käynnistymisen estävää...
A.k.i
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja A.k.i »

siis pyöriikö se moottori startattaessa? koska mulla kun menee ajonesto päälle niin mitään ei tapahdu kun avainta kääntää!!! nii ja mun auto oli -94 mv6 (r6)
meinaan vaan et onko se vika nyt ollenkaan ollut siellä? tuleeko kipinää jos olis päässyt kosteutta johonkin sytkäosiin kun oot vienyt sen sulamaan?
niin ja mitä vikakoodeja se antoi?
Vectra stw 1.6 -98
Astra stw 1.6 -05
Kawasaki kx250f -09
Temmum
'Agila'

Voivoi kun oli taas iso vika......

Eli tänään tein aamulla kaikki akulta lähtevät liitännät kuntoon ja vaihdoin akun kengät, ja mittasin kaverin vihjeestä maadoitukseen runkoon ja koneeseen. Kaikki näytti OK...

Seuraava asekel oli että haettiin 2,5sen motronic, avaimensiru ja ajonestontunnistinboksi virtalukon ympärille, ja ei vieläkään, ei edes yritä...

No, akun maadoituksia tarkastamaan kehoittanut kaveri oli kanssani hallilla, minun startatessa autoa kaveri maadoitti moottorin lohkonkyljestä starttikaapelilla autonrunkoon... Ja perhana, auto herähti käyntiin paremmin kuin ikinä. Tämä siis 2.5sen boksilla. Ei muutakun omat boksit kiinni ja sama uudestaan. Starttikaapeli maadoittamassa moottoria auto hörähti laakista käyntiin mutta sammu samantien kun kaapelin irroitti...

Tehtiin moottorille lisämaadoitus ja kaikki rupesi toimimaan, ei vilkuttele mitään valoja startatessa edes.

Eli kannattaa tarkastaa maadoitukset sekä moottorin että akun, ja huolella, itse en mitatessa huomannu vikaa mutta auton käyntiin saamiseen tarvittava virtapa ei näillä maadoituksilla läpi enää mennykkää...
Vastaa Viestiin