'99 Astra 2.0DT käynnistysongelma

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
-AP-
'Agila'

'99 Astra 2.0DT käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja -AP- »

No niin, tervehdys vaan uudelta kirjoittajalta täältä Kymenlaakson suunnalta!

Erilaiset Opelit '60-, '70-, '80-, '90- ja '00-luvuilta ovat toimineet äärettömän hyvin ja täydeksi tyydytykseksi, mutta nyt tökkäs käyntiinlähtö ...

Olen selaillut foorumia läpi ja sieltähän se ilmavuoto- ja paluuletkuasiat nousee esiin. Täysin klassiset oireet tässä minullakin käsissä, hörähtää käyntiin, sammuu ja sahauttaa.

Asia ilmeni muutamaan kertaan talven aikana, yksittäisiä kertoja, ei suurempaa haittaa. Nyt kuitenkin viimeisen parin viikon aikana asia paheni äkkiä ja lopputuloksena täysin käynnistymätön auto.

Nyt on sitten paluuletkut ja naftasuodatin vaihdettu ja tarttis saada laite käyntiin. Ei lähde. Ei edes lupaa. Kurkistan suodattimeen, lähes tyhjä. Täytän, kiinni huolellisesti, starttaamaan, ei lähde. Suodatin jälleen tyhjä.

Eikö saa soppaa? Siirtopumppu? Olenko rikkonut pumpun runsaassa sahauksessa vai onko sen pettäminen alkuperäinen vian syy? Takapenkki nostettuna ja muovikansi avattuna tankista ei kuulu pihaustakaan, kun virrat kääntää päälle. Mistä löytyy pumpun rele? Sulake?

Kiitollisena odottelen apuja asiaan ... :(
-AP-
'Agila'

Onko tosiaan niin, että polttonestepumppu on tankissa ja sen pitäisi antaa kuuluva ääni virta kytkettäessä? Akun vieressä ääntelee kyllä joku, mitä siellä on?
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jamata »

Ei oo pumppua tankissa ja hehkurele varmaan naksuu.Laita suodatin täyteen ja kokeile sitte sahata ja paras olis ku olis kaveri joka availis suutinputkia starttauksen aikana.
Skoda Octavia -08
-AP-
'Agila'

Laitoin suodattimen täyteen, starttasin ja tarkistin uudelleen - jälleen lähes tyhjä. Ainetta ei siis tunnu oikein tulevan filtterille?
lotuszafira
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja lotuszafira »

-AP- kirjoitti:Laitoin suodattimen täyteen, starttasin ja tarkistin uudelleen - jälleen lähes tyhjä. Ainetta ei siis tunnu oikein tulevan filtterille?
Onko muuten tankissa kuinka paljon polttoainetta?
Oma Zafirani sahauttaa kun tankki tulee puolilleen.
Kun tankkaa auton ennen kuin tankki on puolivälissä, niin ei ole käynnistysonkelmia.
En vielä ole päässyt perille, mikä tämän "ominaisuuden" aiheuttaa, mutta jostain syystä nafta taitaa palata putkista tankkiin tms. Eli olisiko jollakulla mahdollisesti tietoo, mistä moinen johtuu... :o :o :o

Kun tankki on puolillaan niin se käynnistymiseen vaadittava sahauttaminen onkin sitten pitkä.
En ole kyllä saanut tyylillä 5*20s tms käyntiin, vaan kyllä sitä pitää sahata vaikka 2 minuuttia yhtä soittoa että käyntiin lähtee.
Tällä foorumilla kyllä varoitellaan liian pitkistä sahauksista, jolloin pumpun elektroniikka ylikuumenee ja vioittuu, koska nafta ei jäähdytä.
1,8 16V z18xe
-AP-
'Agila'

Tankki lähes täynnä. Ja tähän saakka toiminut normaalisti täydestä liki tyhjään ilman mitään oireita.

Melko lailla olen nyt kyllä sahaillut autoa käyntiin, en kuitenkaan minuuttitolkulla yhtäjaksoisesti. Miten pitkät käynnistysjaksot pumppu kestää ja miten pitkä väli? Vähän aikaisemmin, silloin kun auton sai vielä sahaamalla käyntiin, niin tuntui että kun se vähän 'lupasi', niin uusi käynnistysyritys piti tehdä suht pian edellisen jälkeen, pidemmällä odotuksella teetti lisää sahausta.

Mihin perustuu se ohje pysäköidä keula alamäkeen päin ja kokeilla sitten yön yli seisokin jälkeen?
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

-AP- kirjoitti:Mihin perustuu se ohje pysäköidä keula alamäkeen päin ja kokeilla sitten yön yli seisokin jälkeen?
Käsittääkseni putouskorkeus konehuoneesta tankkiin pienenee -> konehuoneessa mahdollisesti olevan ilmavuodon aiheuttama/mahdollistama pa-putkiston tyhjeneminen lievenee.
mka
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja mka »

Katsopa suodattimen jälkeen olevat kumiletkun palaset polttoaineputkistossa. Palasten tarkoituksena on poistaa värinöitä ym., mutta murtuvat ajan myötä. Putkistossa on käytännössä aina alipaine, joten eivät välttämättä vuoda ulos. Mulla aiheuttaneet kahdesti käynnistysongelmia.
-AP-
'Agila'

No niin, rysä on nyt sitten dieselkorjaamossa ja tuomiona pumppuvika. Ilmeisesti olen itse sitten sahannut sen pilalle. Kysyin etukäteen neuvoa ongelmaan ja ilmaamiseen paikallisen merkkikorjaamon huoltopäälliköltä ja kuulemma ei tartte avata mitään ruiskuputkia, pyörittää vaan niin kyllä se ilmaa itsekseen. Ja tämähän se oli sitten väärin, kiitos vaan neuvosta. Se, mikä aiheutti varsinaisen käynnistymisongelman, on nyt sitten vielä hämärän peitossa, laite pitäis saada ensin käyntiin.

Kyllä kannattaa itse ryhtyä remontoimaan ...
lotuszafira
'Admiral'
'Admiral'

mka kirjoitti:Katsopa suodattimen jälkeen olevat kumiletkun palaset polttoaineputkistossa. Palasten tarkoituksena on poistaa värinöitä ym., mutta murtuvat ajan myötä. Putkistossa on käytännössä aina alipaine, joten eivät välttämättä vuoda ulos. Mulla aiheuttaneet kahdesti käynnistysongelmia.
Täytyypä tarkistaa. Onko polttoaineputkistossa takaiskuventtiiliä?
1,8 16V z18xe
lotuszafira
'Admiral'
'Admiral'

-AP- kirjoitti:No niin, rysä on nyt sitten dieselkorjaamossa ja tuomiona pumppuvika. Ilmeisesti olen itse sitten sahannut sen pilalle. Kysyin etukäteen neuvoa ongelmaan ja ilmaamiseen paikallisen merkkikorjaamon huoltopäälliköltä ja kuulemma ei tartte avata mitään ruiskuputkia, pyörittää vaan niin kyllä se ilmaa itsekseen. Ja tämähän se oli sitten väärin, kiitos vaan neuvosta. Se, mikä aiheutti varsinaisen käynnistymisongelman, on nyt sitten vielä hämärän peitossa, laite pitäis saada ensin käyntiin.

Kyllä kannattaa itse ryhtyä remontoimaan ...

joo ilmoittele mitä kaikkea vaihdettiin pumpun lisäksi, niin selviää syy sahaukseen -(z)-
oma riisseli lähtee ainakin vielä :wink: käyntiin, kunhan on tankki täynnä (no on sitä kyllä tullut siis sahailtuakin, niin että kipeetä tekee). Eikä pumppu ainakaan vielä! ole finaalissa.
1,8 16V z18xe
-AP-
'Agila'

Itse jo vaihdoin sinne paluuletkut. Ykkösen letkunpätkä ehkä hieman saattoi olla kostea, joten alkusyy ehkä olis siinä. Pienestä kyllä on kiinni, jos näin oli.

Täytyy sanoa, että mitenkään ihan mahottoman pitkiä jaksoja en starttaillut ja pidin välillä taukoja, joten melko herkästi vaurio tuli ...
lotuszafira
'Admiral'
'Admiral'

-AP- kirjoitti:Itse jo vaihdoin sinne paluuletkut. Ykkösen letkunpätkä ehkä hieman saattoi olla kostea, joten alkusyy ehkä olis siinä. Pienestä kyllä on kiinni, jos näin oli.

Täytyy sanoa, että mitenkään ihan mahottoman pitkiä jaksoja en starttaillut ja pidin välillä taukoja, joten melko herkästi vaurio tuli ...

Paljonko on kilometrejä Astrassa. Zafirassani on lähemmäs 275 000, eikä taida olla edes venttiilikoppaa avattu. Olenkin kyllä miettinyt suuttimien o-renkaiden vaihtoa. Aikoinaan kyselin suutinremontin hintaa kun pölläytteli aikalailla, joku paja ilmoitti noin 500 euroa. Ajattelin että antaa vaan pölläytellä.
1,8 16V z18xe
lotuszafira
'Admiral'
'Admiral'

rgs1 kirjoitti:
-AP- kirjoitti:Mihin perustuu se ohje pysäköidä keula alamäkeen päin ja kokeilla sitten yön yli seisokin jälkeen?
Käsittääkseni putouskorkeus konehuoneesta tankkiin pienenee -> konehuoneessa mahdollisesti olevan ilmavuodon aiheuttama/mahdollistama pa-putkiston tyhjeneminen lievenee.
joo taitaa imu muodostua kovemmaksi kun keula on ylämäessä ja tankin ollessa kunnolla vajaa
1,8 16V z18xe
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jamata »

Mun tietääkseni näissä dti koneissa ei oo tankissa pumppua tai ainakaan piuhoja ei mee.
Skoda Octavia -08
Vastaa Viestiin