Vectra B '99 öljyvuoto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
O.Pelisti
'Agila'

Vectra B '99 öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja O.Pelisti »

Terve vaan.

Otsikon mukaista ongelmaa pukkaa: Eli vuoden 99 Vectra 1.8 koneella (ajettu 150tkm) puskee aika paljon öljyä konehuoneen puolelle. Näkyy olevan parkkipaikalla selvä käyntikortti maassa ja käryää selvästi haistettavasti sisätiloihin kuuman pakosarjan päällä pidemmän ajon jälkeen. Konehuoneessa sen verran öljyä ja muuta kakkaa ettei selvästi voi heti sanoa mistä tulee, mutta syytä lienee ilmeisesti epäillä venttiilikopan tiivistettä? Moottori siis venttiilikopalta asti öljyssä, joten tuskin alempaa nousee sinne asti.. Ei mitään vakavia oireita vielä ole ilmaantunut, tosin nyki hieman tässä yksi aamu. Liekkö tulpatkin saaneet osansa öljystä?

Tiedän tiedän, "pese konehuone ja katso mistä vuotaa". Pesen kyllä, heti kunhan ehdin ja pääsen sopivaan paikkaan, mutta ajattelin kysäistä täältäkin, mitä syytä epäillä.

Ja syy miksi tänne tulin kyselemään tulee tässä: mitähän kustantaa tuon tiivisteen uusiminen liikkeessä? Tai tarkemmin mitä tuosta hommasta kannattaa maksaa? Itse osa taitaa maksaa kuitenkin vain sen parikymppiä. Itseltä ei vaihto välttämättä onnistu ja paikkaakaan ei laittoon ole.

Kiitos vastauksista.
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Kannattaa vilkaista onko tulppien syvennyksessä öljyä. Jos on, niin venttiilikopan tiiviste ja O -renkaat kiireesti vaihtoon, ennenkuin tulpanjohdot alkavat lyödä läpi. Pahimmassa tapauksessa puolakin voi hajota.

Tiivisteen vaihto on liikkeessä vartin homma, ja itse en ainakaan vaihtotyöstä kymppiä enempää maksaisi.
O.Pelisti
'Agila'

Viesti Kirjoittaja O.Pelisti »

Joo, pitänee viedä tiivisteen vaihtoon heti, kun vaan saa ajan. Vuotaa enemmän nimenomaan sieltä puolan puoleisesta päästä venttiilikoppaa. Tulppia suojaavaan kantta en ole aukaissut. Pyyhin enimmät öljyt aamulla ja päivän ajelun jälkeen sieltä puolan puoleisestä päästä löytyi eniten tavaraa. Sen verran lämmin päivä vielä, että pakosarjan hehkussa kärysi ikävästi sisätiloihin aina liikennevaloihin pysähtyessä konepellin avaamisesta puhumattakaan..

Kysytään nyt samalla tässä mieltä askarruttaneesta asiasta. Paljonko tuolla jäähdytinnestesäiliössä pitää olla tavaraa. Auto kävi vasta huollossa ja kai sitten olisivat lisänneet (jos ovat ylipäätään katsoneet), jos liian vajaa. Minulla nestepinta vähän säiliön sauman (n. puoliväli) alapuolella. Ei ole kyllä mielestäni vajunut yhtään itsestään. Ja onko normaali käyntilämpötila noin. 80-85C?

Tuli semmoinenkin asia mieleen, että voiko öljyn ylitäyttö aiheuttaa ylimääräisen tavaran vuodon näissä Opeleissa. Vanhassa 80-luvun autossani kaikki yli max-viivan menevä tavara tuli ulos nimenomaan venttiilikopan tiivisteen kautta. Jos olen ymmärtänyt oikein, oikea määrä öljyä näkyy mittatikussa "palleroiden" välissä? Öljyä on kuitenkin mielestäni paljon reilummin koneessa.

Auto huollettu viimeiksi nyrkkipajalla merkkihuollon pahan ruuhkan ja oman kiireen takia.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Jäähdytysnesteen määrä vaikuttaa normaalilta.

Öljynpinta tosiaankin olisi tarkoitus olla "merkkien välissä", jos on paljon ylempänä niin ei hyvä. Olisiko öljynvaihto tehty imemällä ja lisätty sitten uutta kirjoissa mainittu määrä? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun imuvaihto kämmätään.
poikarukka
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja poikarukka »

Tarkista huohotusletku. tukkeutuessaan kerää painetta öljykoppaan ja pukkaa sitä enempikin ulos. yleensä korkin alta ja siitä kuumaan pakosarjaa = haisee. itselläni on ollut yli viivan monesti öljyt ja ei varmasti pukkaa ulos, jos ei todella ole litroissa jo liikaa. (tosin 1.6)
liteFun
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mulla kans vuotaa jotain A-Omegassa. Voipi olla ihan öljyäkin, mutta keväällä meni bensatankki tyhjäks vikkelään ja nyt vasta sain toisen ruosteisen bensaputken vaihdettua letkuun.
Bensa haisi kun olin konepeltiä laittamassa kiinni, en huomannut mitään erikoista mutta katsoin auton alle ja moottorin alta tiputteli jotain. Kannentiiviste tms vois olla, tulppien seudulta oli kosteana. Ja tuoretta, koska auto on useita kuukausia seissyt pihassa odottamassa uutta bensaletkua. Vanha öljy olis jo ollu ihan kuivaa. Myöskin öljytikkua katsoessani huomasin että öljyä oli noin sentin yli max-merkistä, viimeksi kun öljyt tarkistin oli lämmin kone ja +/-2mm max-merkistä, olen toki saattanut kylmänäkin tarkistaa... Tai ettei moottori ole sitten ollutkaan kunnolla lämmin.
Toad_Fin
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Toad_Fin »

samanlaista ongelmaa löytyy itseltäni, tosin auto on vanhempi -96 1,8 Vectra.
Kone on edestä märkä ja pakosarjassa käryää öljy aika ajoin. katselin tuossa että
ainakin juurikin sen huohotinletkun alapäässä olevan laipan ympärillä on öljyä, ainakin itse epäilin sitä ensimmäiseksi mutta täytyy katsella vielä ylemmäs, josko se jostain sieltä vuotaa.
ja ostella tiivisteitä valmiiksi. Onneksi nyt ei vielä kovin pahasti vuoda, käry vain v-tutttaa.

Ja jäähdytinnesteen kanssa on sama juttu, katoaa jonnekin... ei tietoa minne, ei ainakaan öljyjen sekaan tai maahan, . Onneksi sekin on vielä pientä..
ei näin...
kikkis_1
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja kikkis_1 »

mulki oli g-astras tulppien reijissä öljyy ja venakopan tiivistehän se oli...metroautos hinta semmonen 120€ halpaa ku makkara
ouppel..res tinking petter kaars..(nii varmaa)
Vastaa Viestiin