Astra G:n lämmitysongelma
Vaihdoin juuri autoa -99 Astraksi 2 litran koneella. Ongelmani on, ettei auto lämpene mielestäni kunnolla sisältä. N. -6°C ulkolämpötilassa auto lämpenee sisältä tunnissa vain noin 20 °C:een (liikkeelle lähdettäessä kone lämmin). Moottorin lämmöt nousee normaalisti noin 90°C:een.
Raitisilmasuodatin on vaihdettu, eikä siitä ollut apua. Onko lämppärin kenno mahdollisesti tukossa, vai jokin muu vika? Sellaisen huomion olen lisäksi tehnyt, että kun konetta kierrättää reippaasti, niin silloin lämmintä tulee selvästi paremmin.
Raitisilmasuodatin on vaihdettu, eikä siitä ollut apua. Onko lämppärin kenno mahdollisesti tukossa, vai jokin muu vika? Sellaisen huomion olen lisäksi tehnyt, että kun konetta kierrättää reippaasti, niin silloin lämmintä tulee selvästi paremmin.
Säädäpä lämmityslaitteen lämmönsäätövipu täysille ja kurkkaa keskikonsolin alle, meneekä lämppärin säätövipu perille asti. Liikuttele säädintä, jotta näet, missä vipu liikkuu.
Joskus on vaijerin pää luistanut pidikkeestään, ja läppä ei käänny täysille. Korjaus: vaijeri kohdalleen ja pidikkeeseen pikaliimaa.
Joskus on vaijerin pää luistanut pidikkeestään, ja läppä ei käänny täysille. Korjaus: vaijeri kohdalleen ja pidikkeeseen pikaliimaa.
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
Vaijeri, tai metallilanka näyttäisi olavan paikallaan, eikä läppä mene yhtään sen pidemmälle kiinni vaikka vaijerin pään irrottaa. Jostain tuolta keskikonsolin takaa kyllä puhaltaa kylmää sormille, mutta ei niin paljoa tosin, että vaikuttaisi auton sisätilojen lämpenemiseen - ellei sitten sekoitu lämpimään ilmaan? Eli edelleen paleltaa...
Luulisi että se pienikin vuoto vaikuttaa jonkin verran, varsinkin kovalla pakkasella. Tiedätkö tuleeko kylmää ilmaa enemmän liikkeellä ollessa? Itse ainakin koittaisin tukkia sitä.
Itse olen huomannut omassa Astrassa että kovassa vauhdissa sitä lämpöä ei tule niin paljoa mutta kun matkaajon jälkeen pääsee taajamaan ja ajaa hiljaa niin ohjaamo lämpenee hetkessä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: tommyt on 2003-03-04 21:30 ]</font>
Itse olen huomannut omassa Astrassa että kovassa vauhdissa sitä lämpöä ei tule niin paljoa mutta kun matkaajon jälkeen pääsee taajamaan ja ajaa hiljaa niin ohjaamo lämpenee hetkessä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: tommyt on 2003-03-04 21:30 ]</font>
Mulla vähän samaa vikaa -01 Astrassa ja vielä lisäksi niin hassua vikaa että kun käännyt mutkaan oikealle niin jostakin puhaltaa kylmää ilmaa vaihdekepin juureen
Ihan oikeasti, ei sillee kunnolla mutta että kuitenkin tuntee ihan hyvin. Todella outoa. Kaikki on kyllä tukossa tulipellistä...
Volvo V50 2.4 Geartronic
Tuosta Astran lämmitysjärjestelmästä vielä sen verran, että onko kellään kokemuksia kuinka tuon lämmittimen kennolla (kennolle menevässä putkessa) olevan venttiilin pitäisi toimia. Avaako se pikkuhiljaa virtausta isommalle, kun lämmitysnupista säätää isommalle, vai pitääkö sen toimia, niin kuin se minulla toimii, eli avaa itseään vain, kun täysin kylmältä käännetään muutama napsu lämpimämmälle?
<font size=-1>[ This Message was edited by: Marcello on 2003-03-14 09:40 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Marcello on 2003-03-14 09:40 ]</font>
Onko Astrassa muuten käytetty samanlaista sähköistä kiertovesipumppua lämmitystä tehostamaan kuin esim. Omegassa.
Ainakin Omegan lämmityslaite on liian heikkotehoinen sellaisenaan pohjoismaisiin oloihin ja maahantuotaessa siihen onkin tuo sähköpumppu lisätty. Vesipumppu ei vaan jaksa kierrättää vettä kennossa.
Täytyy sanoa että kyllä noin heikko lämmityslaite ihmetyttää,viimeks yhtä kylmä auto jonka omistin oli kai 70-luvun Renault 5.Tällä kertaa tuo auton hintaluokkakin on kyllä erilainen..
On 2003-03-14 09:39, Marcello wrote:
Tuosta Astran lämmitysjärjestelmästä vielä sen verran, että onko kellään kokemuksia kuinka tuon lämmittimen kennolla (kennolle menevässä putkessa) olevan venttiilin pitäisi toimia. Avaako se pikkuhiljaa virtausta isommalle, kun lämmitysnupista säätää isommalle, vai pitääkö sen toimia, niin kuin se minulla toimii, eli avaa itseään vain, kun täysin kylmältä käännetään muutama napsu lämpimämmälle?
[/quote]
Ainakin Omegan lämmityslaite on liian heikkotehoinen sellaisenaan pohjoismaisiin oloihin ja maahantuotaessa siihen onkin tuo sähköpumppu lisätty. Vesipumppu ei vaan jaksa kierrättää vettä kennossa.
Täytyy sanoa että kyllä noin heikko lämmityslaite ihmetyttää,viimeks yhtä kylmä auto jonka omistin oli kai 70-luvun Renault 5.Tällä kertaa tuo auton hintaluokkakin on kyllä erilainen..
On 2003-03-14 09:39, Marcello wrote:
[/quote]
Eipä tuossa Astrassa tuota kierrätyspumppua ole. Jyskälän AutoBestilläkään eivät tienneet tuosta venttiilin toiminnasta, eli avautuuko kokonaan, kun tullaan kylmimmästä asennosta hieman lämpimämmälle, vai pitäisikö toimia jatkuvana säätönä aina kuumimpaan asentoon saakka. Selvittävät kuulemma toimintaperiaatetta.
Onko kellään muuten tietoa, onko n. 6 °C lämpötilaero kuskin ja apukuskin puolten välillä normaalia? Lämpötilaero on siis lämppäriltä tulevassa ilmassa, ainakin tuulilasille puhaltavalta suuttimelta, sekä kojelaudan reunoissa olevissa suuttimissa...
Jos kenno tukossa osittain, niin selittäisi ehkä tuollaisen ilmiön... tosin lämpötilaero melko pieni, jolloin tuo voisi selittyä myös sillä, että kennolle tulee vesi repsikan puolelle ja poistuu kuskin puolelta -> ehtii jäähtyä muutamalla asteella -> toiselta puolelta (kuskin) läpi menevä ilma ei sitten lämpene aivan yhtä paljoa?!?!
Onko kellään muuten tietoa, onko n. 6 °C lämpötilaero kuskin ja apukuskin puolten välillä normaalia? Lämpötilaero on siis lämppäriltä tulevassa ilmassa, ainakin tuulilasille puhaltavalta suuttimelta, sekä kojelaudan reunoissa olevissa suuttimissa...
Jos kenno tukossa osittain, niin selittäisi ehkä tuollaisen ilmiön... tosin lämpötilaero melko pieni, jolloin tuo voisi selittyä myös sillä, että kennolle tulee vesi repsikan puolelle ja poistuu kuskin puolelta -> ehtii jäähtyä muutamalla asteella -> toiselta puolelta (kuskin) läpi menevä ilma ei sitten lämpene aivan yhtä paljoa?!?!
No niin... vikakin löytyi ja korjaantui. Eli ongelmana oli sellainen, että kylmänä ei lämmönsäätöläppä mennyt aivan pohjaan, vaan jäi jumittamaan jotakin vasten. Kun itse kotelo, jossa läpät ovat, lämpeni riittävästi sai läpän menemään perille, kun hieman rivakammin käänsi kahvasta. Kylmänä ei mennyt millään, vaikka käsin käänsi suoraan itse läpältä?!? No AutoBestillä vaihtoivat koko paketin, ja onneksi meni automyyjän piikkiin, eli itse ei tarttenut hommasta maksaa euroakaan.
Nyt tulee lämmintä... vaikka kohtapa taitaa olla tuolle ilmastoinnille enemmän käyttöä
Nyt tulee lämmintä... vaikka kohtapa taitaa olla tuolle ilmastoinnille enemmän käyttöä