Astran sähkölasiongelma

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
filtteri^^
'Senator'
'Senator'

Astran sähkölasiongelma

Viesti Kirjoittaja filtteri^^ »

Jep, Eli ongelma on seuraavanlainen:

Tulin ostaneeksi eräältä klubilaiselta sähkölasit ovijohtosarjoineen, kytkimineen ja tuikkasinpa ne kiinni.. viikon käytön jälkeen hiffasin että "eihän mulla oo perkele ees sulaketta sähkölaseille, miten nää toimii".. tämän tajusin yhteydessä kun sähköpeilien sulake paloi.

Päättelemällä 1+1=3 sain tulokseksi että sähkölasit ja -peilit kulkevat molemmat sähköpeilien sulakkeen (10A) kautta, kun sähkölasit itsessään tarviisivat sen 30A sulakkeen. kolmekymppinen tuppaa olee taas liikaa laitettavaks sähköpeilien piuhojen koon takia. 15A sulaketta rohkenin kokeilla, se kesti n 2 viikkoa, mutta paloi sekin (hyvin yllättävää).

Eli, ongelma siis on se, että oven moninapaliittimeltä tulevat johdot menevät ilmeisesti samaan sulakkeeseen, eikä sähkölasit kulje omaa "reittiään". Mitenkäs tämän saa muutettua? Eli reitti sulakerasialle oikein?

Monellakin ollut vastaavaa ongelmaa?

Ei viittis millää kantaa 15A sulakkeita ostoskassillista mukana ku lähtee kaupassa käymään, joten vika olis kiva saada korjatuks, itellä ei toi sähköpuolen pää vaan oo niin fiksu että itse ymmärtäisin asialle jotain itsenäisesti tehdä. :lollis:

ja taasen, kiitoksia etukäteen.
It's not a dream. opel is real!
Opel Vectra B2 z22se Irmscher Sport
Kuva
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Antero »

Se ohjekirjan maininta sähköpeilien sulakkeesta on todella harhaanjohtava. Kyseinen sulake (Kl 15) on liitoksissa enemmän ja vähemmän kaikkeen autossa. Siihen on kytkettynä ainakin pelit, lasi, flektin heräte, kojelaudan valoja ja kaikkea muuta pientä. Tuli joskus kytkentäkaaviosta selvitettyä asiaa, kun kyseinen sulake paloi.

Minulla tuo sulake on palanut kaksi kertaa ja varsinkin nyt viimeisellä kerralla oireet olivat hyvin mielenkiintoiset: ikkunat eivät toimineet ja kun ikkunan katkaisijaa painoi, niin kierroslukumittari tipahti nollaan. Bensamittari ja lämpömittari eivät toimineet, laturin- ja moottorinvalot syttyivät palamaan, radio lakkasi toimimasta jne...

Ei ole mikään ihme, että 10A-sulake ei kestä tuon kuorman alla. Mutta viittaus sähköpeilien sulakkeeseen on todella harhaanjohtava!
Kuva
filtteri^^
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja filtteri^^ »

jeps, saman asian huomasin itsekkin, tosin mulla sytty just vikavalo, laturinvalo (jännite tippu 14.8 12.2 kondensaattorin mukaa), mittaristosta sammu puolet valosita, hyvin moni asia jätti toimimatta, mut tärkein, mankka pysy sentään päällä.. :lollis:

eli siit kyl menee aik liki tarpeeks muutaki läpi, mut se 10A kestää siin ihan hyvin ilman sähkölasien omistusta. tai kesti se mulla nyt ainaki ton 2 vuotta.
It's not a dream. opel is real!
Opel Vectra B2 z22se Irmscher Sport
Kuva
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Siis mitä ihmettä.Astra -91-92 sähköpeilien sulake F15 , -92-94 F10.Molempien arvo 30A.
Vastaa Viestiin