Korjausohje: C25XE bensansyöttöputken vuotava prässiliitos

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Korjausohje: C25XE bensansyöttöputken vuotava prässiliitos

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Kuvia työvaiheista ja käytetyistä työkaluista on omalla koneella, mut en hallitse/jaksa alkaa laittaa niitä nettiin kuvapalvelimelle... :oops: Voin lähettää ne haluaville sähköpostilla.

Mulla alkoi siis vuotamaan prässätty liitos bensan syöttöputken päässä, joka siis kiinnittyy pa-jakotukkiin.
Vuotokohdassa siis bensaletku yhdistyy prässäyksellä 90-asteen mutkalla olevaan bensaputkeen.

Uusia syöttöputkia ei enää saa Opelilta Suomesta eikä GM:ltä koko Euroopasta.

Päätin, etten ala katkaisemaan letkua ja uusimaan siihen liitoskierrettä päähän. Tällöin olisin joutunut putkittamaan katkaistun letkun kohdan ja klemmareilla kiristämään sen ja se ei innostanut eikä tuntunut luotettavalta ratkaisulta. Olisin joutunut käyttämään 3 klemmaria.

Päästin ensiksi pa-paineet pois järjestelmästä ja avasin kierreliitoksen jakotukista. Vedin syöttöputken ilmanputsarikotelon päälle, jossa oli hyvä tila työskennellä.

Sitten sahasin pienellä rautasahalla letkun päässä olevaan prässiliitokseen ohjausuran minihiomakoneelle eli "dremelille". Sillä sitten leikkasin prässäyksen tyveen asti auki, vahingoittamatta kumiletkua.
Viimeistelin sivuleikkureilla leikkauskohdan kunnolla auki ja napsautin poikki tyveen jääneen kannaksen. Ja lopuksi pihdeillä irti koko prässäys.

Letkun päässä näkyi pieniä murtumia, n. 2-3mm syviä. Ilmeisesti vuoto oli tullut niistä, eikä prässäys ollut riittävän tiivis estämään vuotoa. Sahasin rautasahalla n. 5-6mm pätkän pois letkun päästä.
Sitten etsin sopivan kokoisen letkuklemmarin ja se "myötäpäivään" letkun päähän ja sitten painoin siihen kiinni mutkallisen päätyputken, jossa siis kierreholkki päässä.
Sen jälkeen kiristin kierreholkin kiinni jakotukkiin ja tämän jälkeen kiristin letkuklemmarin bensaletkun päähän.

Tässä tuli huomattua, että sen klemmarin on parempi olla "myötäpäivään" ja kiristysosan alaspäin. Muutoin sitä ei pysty kunnolla kiristämään, kun tila on niin ahdas bensan paluulinjan takia eli sitä pystyi kiristämään ainoastaan jakopään suunnasta paluulinjan alapuolelta.

Potilaana ollut auto oli Vectra A2 -94 C25XE:llä.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
ooskari
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ooskari »

Pistäs mulle korjaus kuvia sähköpostiin. Se näkyykin sitten tuossa alla.
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

ooskari kirjoitti:Pistäs mulle korjaus kuvia sähköpostiin. Se näkyykin sitten tuossa alla.
Lähetetty.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
bone
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja bone »

Vanhemmiten aika ikäviä liitoksia nuo Opelin prässätyt holkit. Letku pääse juuri holkin sisällä "kuivumaan" tai vastaavaa. Liitos tulee niin väljäksi että letku+holkki pyörii bensaputken päällä ja halkeilee ja rupee vuotamaan. Itsellä kävi samoin ja kun ensimmäinen liitos alkoi vuotamaan, vaihdoin samantien koko bensalinjasta pois nuo holkit sekä vanhat bensaletkut...ei ollut muutkaan holkkiliitokset kehuttavassa kunnossa.
-respect to the man in the ice cream van-
callu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja callu »

mulla oli koko letku (calikassa) täynnä pykimiä ja alkoi tossa keväällä vuotamaan. sitä en tiedä onko muissa opelikseissa sama kierre jakotukissa (m12/1,25) mutta halvaksi (tosin vaatii kyllä sorvin..) ja kestäväksi ratkaisuksi tulee ku ostaa samalla kierteellä olevan pultin, siihen reikä keskelle ja 3/8 liittimelle kierre.. niin tehtiin minulle ja on parempi kuin uutena. :wink: osat maksoi muutaman euron ja letku päälle, ku silloin voi uusia koko letkun.. mulla pitäs olla jossain yksi tuollainen liitin sitä tarvitsevalle... liittimen laatuun kannattaa panostaa, ite menin kokeilemaan miten letku siihen isttu ja jouduin leikkaamaan letkun irti vaikka klemmariakaan ei edes ollu.. :o nyt on klemmarikin ja luulen ettei taatusti irtoa.. :lollis: :lollis: :wink:
tuhmasta päästä nauttii koko ruumis
Vastaa Viestiin