Astra 2.2 vuosimalli 2002 ketjun katkeaminen
Astra 2.2 vuosimalli 2002 ketjun katkeaminen
Luulin hankkineen itselleni auton luotettavalla moottorilla, kun helmikussa 2002 minulle luovutettiin Astrani 2.2 litran moottorilla. Parissakin huollossa on ehdotettu hihnan vaihtoa, mutta kohta todettu, että tässähän onkin ketju, eikä sitä tarvitse vaihtaa.
Olinkin melkoisen tyrmistynyt, kun korjaamolta, jonne autoni hinattiin, soitetiin ja kerrottiin, että jakopään ketju on katkennut. Kansi ilmeisesti koneistukseen ja venttiilit vaihtoon jne. Autolla on kuitenkin ajettu vasta 101000 km, se on runsaat viisi vuotta vanha, kaikki huollot on tehty merkkikorjaamolla huoltokirjan mukaisesti ja tunnen auton historian, koska olen sen ensimmäinen haltija. (Ostin aikanaan vanhan leasing autoni itselleni.)
Korjaamolta kerrottiin, että voin toki olla yhteydessä GM Finlandille, mutta koska auto on näin vanha siitä ei tule olemaan mitään hyötyä. Kertoivat korjaamolta, että pari vuotta uudempiakin autoja on ollut korjauksessa samasta viasta, eikä niille ole löytynyt muuta maksajaa kuin omistaja.
Minun tapauksessani arvio korjauksesta olisi 2000 - 2500 euroa.
Soitin myös GM:n palveluun, jossa minua palveltiin ystävällisesti ja luvattiin ottaa asiaan nopeasti kantaa, kun he ovat saaneet tarvittavat paperit korjaamolta. Sieltäkin todettiin, että ketjua ei tavallisesti vaihdeta.
Palstalla on ollut muitakin vastaavia tapauksia ja osalle on löytynyt omistajan lisäksi toinen maksaja. Voisitteko kertoa, että mitkä ovat olleet perusteluja, joilla GM on hylännyt korvaukset? Tämä saattaisi auttaa keskusteluissa minua eteenpäin.
Olinkin melkoisen tyrmistynyt, kun korjaamolta, jonne autoni hinattiin, soitetiin ja kerrottiin, että jakopään ketju on katkennut. Kansi ilmeisesti koneistukseen ja venttiilit vaihtoon jne. Autolla on kuitenkin ajettu vasta 101000 km, se on runsaat viisi vuotta vanha, kaikki huollot on tehty merkkikorjaamolla huoltokirjan mukaisesti ja tunnen auton historian, koska olen sen ensimmäinen haltija. (Ostin aikanaan vanhan leasing autoni itselleni.)
Korjaamolta kerrottiin, että voin toki olla yhteydessä GM Finlandille, mutta koska auto on näin vanha siitä ei tule olemaan mitään hyötyä. Kertoivat korjaamolta, että pari vuotta uudempiakin autoja on ollut korjauksessa samasta viasta, eikä niille ole löytynyt muuta maksajaa kuin omistaja.
Minun tapauksessani arvio korjauksesta olisi 2000 - 2500 euroa.
Soitin myös GM:n palveluun, jossa minua palveltiin ystävällisesti ja luvattiin ottaa asiaan nopeasti kantaa, kun he ovat saaneet tarvittavat paperit korjaamolta. Sieltäkin todettiin, että ketjua ei tavallisesti vaihdeta.
Palstalla on ollut muitakin vastaavia tapauksia ja osalle on löytynyt omistajan lisäksi toinen maksaja. Voisitteko kertoa, että mitkä ovat olleet perusteluja, joilla GM on hylännyt korvaukset? Tämä saattaisi auttaa keskusteluissa minua eteenpäin.
Niin tuohon Z22SE:n kohtaisiin tapauksiin en osaa ottaa kantaa, mutta muuten vastaavissa tapauksissahan kyse on enemmän tai vähemmän ns "asiakastyytyväisyystakuusta" tms eli kantsii korostaa sitä merkkihuollossa käyttämistä että vaikka omistaja on vaihtunut niin haltija ei ja kuinka tyytyväinen on ollut muuten autoon&merkin toimintaan tms. Sekä tietty siihen ettei ko osan/osien pitäisi hajota noilla kilometreillä eikä huolto-ohjeissa ole edes vaihtoväliä sille. Kyseessähän on selkeä ja tunnistettu tyyppivika, mitä vain Suomessa ei ole syystä tai toisesta hoidettu yleisellä takaisinkutsulla. Autoliike on usein aina nihkeä noissa korvausasioissa, kun se on suoraan poies heidän pussista pienempinä tuntiveloituksina yms, mutta GM Finland on mielestäni ihan oikea paikka keskustella asiasta. Itsellä kokemus 3+v vanhan ja 100tkm ajetun Vectran katalysaattorin uusimisesta vaikka olin 2. omistaja sille ja autoliikkeessä (Metro-autossa) naurettiin päin naamaa, kunnes maahantuojalta otetiin yhteyttä ja pyydettiin tekemään normaali takuukysely/pyyntö... GM hoitaa näitä paaaaljon asiakasystävällisemmin kuin esim VV-auto mikä ainakin itselleni on selkeä valintaperuste näiden kahden välissä... Siellä puolella ei tunneta edes sitä 2+1v:n harkintatakuuta vaan tyyli on aina asiakas maksaa 2v jälkeen...
Mun oma mielipide on se, että GM:n ei tarvitsisi maksaa noita remontteja jos autolla on esimerkiksi ollut useampikin omistaja tai jos kilometrejä on jo yli 100tkm. Voi olla että auto on ollut huonolla käytössä tms.
Tuossa sinun tapauskessahan olet "ainoa omistaja" joten uskoisin ettei sinun tarvitse tuosta remontista maksaa mtn.
Tuossa sinun tapauskessahan olet "ainoa omistaja" joten uskoisin ettei sinun tarvitse tuosta remontista maksaa mtn.
Eli mielipiteesi on se ettei auton moottorin tarvitse kestää kuin 100tkm? Kyseessä on kuitenkin osa jolle ei ole vaihtoväliä ilmoitettu. Asia olisi mielestäni mielipiteesi kaltainen jos maahantuoja olisi järjestänyt takaisinkutsukampanjan ja korjannut vialliset jakopäät omaan laskuunsa jo ajat sitten tai jos jakopään osille olisi määritelty alle 100tkm vaihtoväli.Janne M kirjoitti:Mun oma mielipide on se, että GM:n ei tarvitsisi maksaa noita remontteja jos autolla on esimerkiksi ollut useampikin omistaja tai jos kilometrejä on jo yli 100tkm. Voi olla että auto on ollut huonolla käytössä tms.
En mä sitä tarkoittanut vaikka sen noin sen nyt kärjistitkin. Mietippä tuollaista autoa ja useita erilaisia käyttäjiä. Esimerkiksi talviolosuhteet ja kylmäkäynnistykset; ketju huutaa hoosiannaa kun kylmällä koneella lähdet ajelemaan, varsinkin ilman lämmitystä. Monellahan ei kaupungissa ole edes lämmityspaikkaa/mahdollisuutta. Samoin tuo 30tkm huoltoväli; monet eivät öljyjä tarkasta/lisää ja siitä johtuen vähäinen öljymäärä -> puutteellinen kiristimen toiminta = sama tulos, eli jakopään normaalia suurempu kuluminen.
Vaikka jakopäähän onkin saatavilla vahvistettu muutossarja, noilla edellä mainituilla asioilla se hajoaa ihan yhtälailla kuin alkuperäiselläkin ketjulla.
Ei monelle muullekkaan osalle ole asetettu vaihtoväliä ja niitä kuitenkin hajoaa. Tästä esiemrkkinä G Astrojen ja Zafiroiden ohjausvaihteet, laturit, startit yms.
Saattaahan GM maksaa jopa kesällä jumiutuvat (taas G Astojen ja Zafiroiden) virtalukotkin... Vaikka kuluvia osia on nekin...
Vaikka jakopäähän onkin saatavilla vahvistettu muutossarja, noilla edellä mainituilla asioilla se hajoaa ihan yhtälailla kuin alkuperäiselläkin ketjulla.
Ei monelle muullekkaan osalle ole asetettu vaihtoväliä ja niitä kuitenkin hajoaa. Tästä esiemrkkinä G Astrojen ja Zafiroiden ohjausvaihteet, laturit, startit yms.
Saattaahan GM maksaa jopa kesällä jumiutuvat (taas G Astojen ja Zafiroiden) virtalukotkin... Vaikka kuluvia osia on nekin...
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
Niin, tässä päästäänkin siihen asiaan että miten on mahdollista tehdä kyseisestä osasta noin susi ? Ja tässä onkin mun mielestäni purnaamisen aihetta valmistajan suuntaan.Janne M kirjoitti:Mietippä tuollaista autoa ja useita erilaisia käyttäjiä. Esimerkiksi talviolosuhteet ja kylmäkäynnistykset; ketju huutaa hoosiannaa kun kylmällä koneella lähdet ajelemaan, varsinkin ilman lämmitystä. Monellahan ei kaupungissa ole edes lämmityspaikkaa/mahdollisuutta. Samoin tuo 30tkm huoltoväli; monet eivät öljyjä tarkasta/lisää ja siitä johtuen vähäinen öljymäärä -> puutteellinen kiristimen toiminta = sama tulos, eli jakopään normaalia suurempu kuluminen.
Eihän mistään mersuista, toitsuista (uusimmat), bemuista yms. ketjukäyttöisistä mene noita jakoketjuja juurikaan ikinä. Miljoonamersuihin niitä varmaan vaihdellaan ihan urheilun vuoksi jossain 500-750tkm paikkeilla, jos sittenkään.
Tuntuu naurettavalta selitykseltä että asiakas on sen jakopään rikkonut vaikka miten sitä autoa käyttäisi, kyllä ne muut pirssit vaan kestävät "normaalia käyttöä".
E39 M5
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
Niin siis minun mielestäni tuo ketjukone on täysi tekele. On se toisaalta hölmöä, että vaikka olisit esim kymmenes omistaja ja jakopää poikii, menet purnaamaan GM:älle että goodwillinä asiakkaan ei tulisi moista itse maksaa. Mitäs meni ostamaan moisen. Asioistahan kannattaa ottaa selvää ennen moiseen isompia sijoittamalla. Mitäs 10 tai 20 vuoden päästä, vieläkö GM:n pitäisi maksaa? Eihän GM maksa syöttöpumppujakaan diesel opeleihin tai varsinkaan C20XE:n ja C20LET:in kansia jotka halkeilevat, X18XE ja X20XEV:n halkeilevien pakosarjojen, X14XE:n ja X16XEL:n irtoilevien venttiilivarrenkumien ja niistä seuraavien vennttiilien palamisen. Tyyppi- ja/tai valmistevikojahan nuo kaikki ovat.palehti kirjoitti:
Niin, tässä päästäänkin siihen asiaan että miten on mahdollista tehdä kyseisestä osasta noin susi ? Ja tässä onkin mun mielestäni purnaamisen aihetta valmistajan suuntaan.
Tuntuu naurettavalta selitykseltä että asiakas on sen jakopään rikkonut vaikka miten sitä autoa käyttäisi, kyllä ne muut pirssit vaan kestävät "normaalia käyttöä".
Nämä ovat minun mielipiteitäni joista ei kannata sitten kenenkään hermostua. Jos itse joskus ostan Z22SE tai direct -moottorilla varustetun Opelin ja jakopää poikii niin tottakai menen asiasta purnaamaan ja kieltäydyn itse maksamasta. Ja topicin aloittajan auton uskon tulevan kuntoon ilman hänelle koituvia kustannuksia. Tarkoitan lähinnä noilla kommenteilla sitä, mitä epäilisin Huuskosen, Puusniekan ja Hiltusen miettivän kun heille tulee GW-kysely poikineesta ketjukoneesta.

Amerikan pojat laskeskelleet, ettei se auto muutenkaan yli sataatuhatta kestä, joten miksi koneenkaan pitäisi kestää?julma juha kirjoitti:Sivusta katselleena 2,2 koneen oletettu ikä lienee siinnä 90-150 tkm
(Tuo 2.2i ketjukonehan on alunperin tehty GM:n Saturn -autoja varten USA:n markkinoille, josta se on sitten "lainattu" Opeliin.)