Automaattivaihteisto menee "hätäkäytölle", Vectra,
-
henteri
Automaattivaihteisto menee "hätäkäytölle", Vectra,
Automaatti pelaa kuin kello tai sitten ei. Ei tapauksessa se ei vaihda alemmas ja kaasua nostettaessa se ei "jarruta moottorilla" millään vaihteella mielestäni.
Tämä vika ei ole jatkuvasti vaan voi pelata useamman päivänkin normaalisti.
Öljyt vaihdettu 100 tkm ja 285 tkm kohdilla. Viimeksi öljyt oli kuulemma "melkoisen mustat".
Olen sen jälkeen ajanut n. 5 tkm ja vaihteisto ei luista selvästikkään, käsin vaihtaen kaikki vaihteet toimii ok.
Viimeiset 2 päivää on taas pelannut kun kävin katselemassa Volvoja. (!?)
Heitäppä valistunut veikkaus vai voitko puhua kokemuksen rintaäänellä !
- Voikohan vaihteistoa "pestä" sisältä muuten kuin vaihtamalla taas kerran öljyt. Vaikuttaa vähän siltä kun siitä olisi apuja. Vaihdettavaa suodatinta ei kuulemma ole. Autolla ei ole koskaan vedetty mitään ihmeempiä.
(vaihteisto on japanilainen, mutta tyyppilätkä pudonnut jo aikaa sitten)
Tämä vika ei ole jatkuvasti vaan voi pelata useamman päivänkin normaalisti.
Öljyt vaihdettu 100 tkm ja 285 tkm kohdilla. Viimeksi öljyt oli kuulemma "melkoisen mustat".
Olen sen jälkeen ajanut n. 5 tkm ja vaihteisto ei luista selvästikkään, käsin vaihtaen kaikki vaihteet toimii ok.
Viimeiset 2 päivää on taas pelannut kun kävin katselemassa Volvoja. (!?)
Heitäppä valistunut veikkaus vai voitko puhua kokemuksen rintaäänellä !
- Voikohan vaihteistoa "pestä" sisältä muuten kuin vaihtamalla taas kerran öljyt. Vaikuttaa vähän siltä kun siitä olisi apuja. Vaihdettavaa suodatinta ei kuulemma ole. Autolla ei ole koskaan vedetty mitään ihmeempiä.
(vaihteisto on japanilainen, mutta tyyppilätkä pudonnut jo aikaa sitten)
-
henteri
KUINKA AUTOMAATIN ÖLJYT VAIHDETAAN ?
Jatkan yksinpuheluani:
Olen googlettanut ja lukenut että auto pitäisi olla pukeilla ja vaihde päällä öljyjä vaihdettaessa.
Toinen neuvo oli että vain käynnissä riittää ja P asento päällä. Oletko vaihtanut itse ? Kuinka lisäät öljyn ? Olen varannut 3 litraa öljyä, mitenkähän riittää ?
Olen googlettanut ja lukenut että auto pitäisi olla pukeilla ja vaihde päällä öljyjä vaihdettaessa.
Toinen neuvo oli että vain käynnissä riittää ja P asento päällä. Oletko vaihtanut itse ? Kuinka lisäät öljyn ? Olen varannut 3 litraa öljyä, mitenkähän riittää ?
-
henteri
Kierroslukumittari nikottelee
tosiaan tämä vielä unohtui: Kierroslukumittari voi jäädä jumiin jonnekkin n. 1000 kierroksen kohdalle, mutta tokenee kun vähän ajelee.
Eikös kaikki viittaa öljyihin ? Kun (peijooni) oli jäänyt vaihtamatta siellä 200 tkm kohdalla ja katsastuksessa iskaritestipompottelu ehkä sai sakat liikkeelle ?
Tyhjeneeköhän ne öljyt sieltä sakkasuodattimen alta kuten ennenvanhaan kuplassa ?
Eikös kaikki viittaa öljyihin ? Kun (peijooni) oli jäänyt vaihtamatta siellä 200 tkm kohdalla ja katsastuksessa iskaritestipompottelu ehkä sai sakat liikkeelle ?
Tyhjeneeköhän ne öljyt sieltä sakkasuodattimen alta kuten ennenvanhaan kuplassa ?
Jenkkimiehet vaihtavat automaatteihin öljyjä auto pukilla ja kone käynnissä. En kyllä itse ole uskaltanut siihen ryhtyä vaan olen vaihtanut öljyt useampaan kertaan.
Kannattaa lukea ne automaattilaatikon vikakoodit, voi olla anturivika.
Suodattimen vaihto vaatii laatikon avauksen. Itseltäni löytyy yksi suodatin AF22 vaihteistoon, omassasi
on todennäköisesti Aisin Warner AF20 loota.
Kannattaa lukea ne automaattilaatikon vikakoodit, voi olla anturivika.
Suodattimen vaihto vaatii laatikon avauksen. Itseltäni löytyy yksi suodatin AF22 vaihteistoon, omassasi
on todennäköisesti Aisin Warner AF20 loota.
Uusissa öljyissä pesevät ominaisuudet on vielä tallella. Voi olla että laatikossa on ollut moskaa ja nyt uusilla öljyillä ne on peseytyneet liikkeelle.
Osaava korjaamo pystyy vaihtamaan kaikki öljyt kerralla (n. 9-10 litraa) kytkeytymällä lauhduttimen putkiin. Normaali vaihdossa eli propun kautta vaihtuu vain n. 2.5 litraa.
Jos sinulla on noin pitkät vaihtovälit ja vaihdettu vain tuo pienempi määrä niin pitäisin todennäköisenä että öljyt on syy ongelmiin.
Osaava korjaamo pystyy vaihtamaan kaikki öljyt kerralla (n. 9-10 litraa) kytkeytymällä lauhduttimen putkiin. Normaali vaihdossa eli propun kautta vaihtuu vain n. 2.5 litraa.
Jos sinulla on noin pitkät vaihtovälit ja vaihdettu vain tuo pienempi määrä niin pitäisin todennäköisenä että öljyt on syy ongelmiin.
-
henteri
Ei nuolaista vielä....
Vaihdoin öljyt toisen kerran. Eli 3 litraa tuli pois ja sama määrä tilalle.
Vaihdoin öljyt ajettuani 320 km ilman mitään häiriöilmoituksia. Nyt olen ajanut n. 150 km lisää ja ei ole toistaiseksi ollut mitään. Kaikki näyttäisi pelaavan....
En myöskään uskalla vaihtaa öljyjä vaihteiston toimiessa.
Kiitos vastauksista.
Vaihdoin öljyt ajettuani 320 km ilman mitään häiriöilmoituksia. Nyt olen ajanut n. 150 km lisää ja ei ole toistaiseksi ollut mitään. Kaikki näyttäisi pelaavan....
En myöskään uskalla vaihtaa öljyjä vaihteiston toimiessa.
Kiitos vastauksista.
Itse ainakin tein homman sillä tavalla, että ensin laskin propun kautta tulevat vanhat öljyt pois ja lisäsin uutta öljyä. Tässä vaiheessa ei vielä ole vaihtunut momentinmuuntimessa oleva öljy (n. puolet öljytilavuudesta), joten:MLe kirjoitti: Osaava korjaamo pystyy vaihtamaan kaikki öljyt kerralla (n. 9-10 litraa) kytkeytymällä lauhduttimen putkiin. Normaali vaihdossa eli propun kautta vaihtuu vain n. 2.5 litraa.
- öljynjäähdyttimen letkun banjoliitin irti vaihteistosta ja alle keräilyastia
- kone käyntiin jolloin vaihteisto pumppaa uutta öljyä momentinmuuntimeen ja työntää vanhan öljyn pihalle (tai jopa keräilyastiaan) avatun liittimen kohdalta
Välillä on syytä sammuttaa moottori ja lisätä uutta öljyä saman verran kuin vanhaa on lähtenyt. Huuhtelua jatketaan tietysti niin kauan, että liittimestä tuleva öljy näyttää uudelta.
Oma ajoneuvo on -90 Vectra C20NE koneella ja Aisin vaihteistolla. Ennen öljynvaihtoa vaihteisto hävitti välillä vedon ja muistaakseni vikavalo syttyi. Koneen sammutus ja uudelleen käynnistys palautti vaihteiston toiminnan. Öljynvaihdon jälkeen ei ole temppuillut tuolla tavalla.
-
henteri
Mielenkiintoista ..., paljonko olet ajanut ?
tosiaan vika taitaa olla öljyissä. Nyt olen ajanut n. 850 km ja kaikki on pelannut ihan OK. (koputan kuitenkin päänuppiani).
Paljonko sillä koneella on ajettu ? Miten kori on kestänyt ?
Mulla on 291 t. ja risat muistaakseni ja koria ei ole vielä hitsailtu toistaiseksi.
Pakoputki meni poikki sieltä bensatankin kohdalta missä on laippaliitos. Tein väliaikaisen "pikakorjauksen" parista putkipannasta ja kierretangonsa jolla vedin putkenpäät yhteen ja tilkkeeksi laitoin palamatonta "mattoa". Mitähän tekis ? Laittaisko vain putkenpätkän taipuisaa rst- putkea ? Vai pitäiskö vaihtaa koko keskiputki ja vaimennin ja takapönttö ?
Mulla on 291 t. ja risat muistaakseni ja koria ei ole vielä hitsailtu toistaiseksi.
Pakoputki meni poikki sieltä bensatankin kohdalta missä on laippaliitos. Tein väliaikaisen "pikakorjauksen" parista putkipannasta ja kierretangonsa jolla vedin putkenpäät yhteen ja tilkkeeksi laitoin palamatonta "mattoa". Mitähän tekis ? Laittaisko vain putkenpätkän taipuisaa rst- putkea ? Vai pitäiskö vaihtaa koko keskiputki ja vaimennin ja takapönttö ?
-
henteri
Ilmavaivoja ?
Eikös tässä ole vaarana että tulee vaihteistoon ilmavaivoja ? Jos se siis pääsee imaisemaan ilmaa synsteemiinsä.... (tämä on vain epätietoisen arvaus)mustax8 kirjoitti:MLe kirjoitti: .....sillä tavalla, että ensin laskin propun kautta tulevat vanhat öljyt pois ja lisäsin uutta öljyä. Tässä vaiheessa ei vielä ole vaihtunut momentinmuuntimessa oleva öljy (n. puolet öljytilavuudesta), joten:
- öljynjäähdyttimen letkun banjoliitin irti vaihteistosta ja alle keräilyastia
- kone käyntiin jolloin vaihteisto pumppaa uutta öljyä momentinmuuntimeen ja työntää vanhan öljyn pihalle (tai jopa keräilyastiaan) avatun liittimen kohdalta
Välillä on syytä sammuttaa moottori ja lisätä uutta öljyä saman verran kuin vanhaa on lähtenyt. Huuhtelua jatketaan tietysti niin kauan, että liittimestä tuleva öljy näyttää uudelta....
Ei olisi eka kerta kun joutuu tuskailemaan hydrauliikan ilmavaivojen kanssa....
Re: Mielenkiintoista ..., paljonko olet ajanut ?
Mittarissa on muistaakseni 367 tkm. Koria on saanut hitsata helmoista, takapuskuskurin alta helmoista ja konehuoneesta etutolpan vierestä. Lisäksi on saanut korjailla edellisen omistajan säätäjä-ässä-virityksiä ja harrastaa hiekkapuhallusta.henteri kirjoitti:tosiaan vika taitaa olla öljyissä. Nyt olen ajanut n. 850 km ja kaikki on pelannut ihan OK. (koputan kuitenkin päänuppiani).
Jos osat on inhimillisesti hinnoiteltu, korjaaminen ei yleensä kannata. Korjattu putki hajoaa kuitenkin sopimattomalla hetkellä korjauksen vierestä.Pakoputki meni poikki sieltä bensatankin kohdalta missä on laippaliitos. Tein väliaikaisen "pikakorjauksen" parista putkipannasta ja kierretangonsa jolla vedin putkenpäät yhteen ja tilkkeeksi laitoin palamatonta "mattoa". Mitähän tekis ? Laittaisko vain putkenpätkän taipuisaa rst- putkea ? Vai pitäiskö vaihtaa koko keskiputki ja vaimennin ja takapönttö ?
Nimimerkki: Kokemusta on
Re: Ilmavaivoja ?
Eiköhän ne mahdolliset kuplat häviä nopeasti kierrosta. Toisekseen painepuolelle ei edes voi tulla ilmaa, jos ei anna vaihteiston öljyn tyhjentyä momentinmuuntimen huuhtelun aikana.henteri kirjoitti: Eikös tässä ole vaarana että tulee vaihteistoon ilmavaivoja ? Jos se siis pääsee imaisemaan ilmaa synsteemiinsä.... (tämä on vain epätietoisen arvaus)
Ei olisi eka kerta kun joutuu tuskailemaan hydrauliikan ilmavaivojen kanssa....
-
henteri
Vaihteistossa oleva häikkä
johtunee suomi24.fi sivulla olevan kirjoituksen mukaan automaattilaatikon venttiileistä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0033141879
Onkohan kukaan vaihtanut niitä ?
Nyt se vika on ollut mulla yli vuoden. Välillä meni pois sen öljynvaihdon ansiosta. (ajoin n. 2000 km ilman mitään vikoja. Nyt taas tuli (perrrjantai) uudelleen. "Viallisena" olen ajanut n. 12.000 km.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0033141879
Onkohan kukaan vaihtanut niitä ?
Nyt se vika on ollut mulla yli vuoden. Välillä meni pois sen öljynvaihdon ansiosta. (ajoin n. 2000 km ilman mitään vikoja. Nyt taas tuli (perrrjantai) uudelleen. "Viallisena" olen ajanut n. 12.000 km.