V6 calibran flektit
V6 calibran flektit
Eli missä lämpötilassa pitäis v6 calibran flektien lähteä pyörimään?
Oon ihmetelly noita ja todennu että mulla lähtee molemmat flektit ykkös nopeudella pyörimään ~100 asteessa. Ja samallahan siis käynnistyy laturin puhallin ja sähkö vesipumppu lähtee pyörimään jos virrat katkaistaan. Se edestä katottuna oikeen puolimmainen flekti taas lähtee yksinään pyörimään täysiä jo ~ 95 asteessa joten lämmöt ei ees pääse nousemaan tuonne 100 asteeseen.
Toimiiko tää nyt ihan oikein?
Mun tietääkseni ei, vaan molempien flektien kuuluis lähteä pyörimään vasta 100 C ykkös nopeudella ja jos siitä lämmöt vielä nousee ni pitäs vasta lähteä sen toisen flektin pyörimään lujempaa.
Miten muilla nää toimii?
Tuolta oon koittanu lueskella, mut ei oikeen täysin oo selvinny et mitä siin oikeen pitäs missäki lämpötiloissa tapahtua: http://www.v6calibra.com/common/v6_cali ... system.htm
Oon ihmetelly noita ja todennu että mulla lähtee molemmat flektit ykkös nopeudella pyörimään ~100 asteessa. Ja samallahan siis käynnistyy laturin puhallin ja sähkö vesipumppu lähtee pyörimään jos virrat katkaistaan. Se edestä katottuna oikeen puolimmainen flekti taas lähtee yksinään pyörimään täysiä jo ~ 95 asteessa joten lämmöt ei ees pääse nousemaan tuonne 100 asteeseen.
Toimiiko tää nyt ihan oikein?
Mun tietääkseni ei, vaan molempien flektien kuuluis lähteä pyörimään vasta 100 C ykkös nopeudella ja jos siitä lämmöt vielä nousee ni pitäs vasta lähteä sen toisen flektin pyörimään lujempaa.
Miten muilla nää toimii?
Tuolta oon koittanu lueskella, mut ei oikeen täysin oo selvinny et mitä siin oikeen pitäs missäki lämpötiloissa tapahtua: http://www.v6calibra.com/common/v6_cali ... system.htm
Mulla ainakin lähtee laturin puhallin jossai niissä lämmöissä kun kone käynnistyy, en tiedä sitten miten muilla 
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Sanotaan nyt vaikka näin että eiköhän se laturin puhallin pyöri kaikissa ihan hihnalla.
Flektit pyörii kun pyörii, ilmastoiduissa yleensä kaksi. Jos kuitenkin pyörivät niin turha kai niistä murehtia.
Flektit pyörii kun pyörii, ilmastoiduissa yleensä kaksi. Jos kuitenkin pyörivät niin turha kai niistä murehtia.
- Rusko Motorsport -
Niin eiköhän tuo kaiksissa oleTJT kirjoitti:Mikähän laturi sulla siinä calibrassa on,kun EPC:n räjäytyskuvassa laturin flekti on ihan kiinteä siellä laturin sisällä?
- Rusko Motorsport -
No voi ristus... Tottakai se laturin oma puhallin pyörii siellä aina ku kone käy.
Mut siis v6 calibrassa on ihan erikseen sellane sähkökäyttönen puhallin joka puhaltaa viileetä ilmaa laturille ja se pyörii samaan aikaan ku flektit ykkös nopeudella. Ja mua nyt kamalasti kiinnostas tietää että missä lämpötilassa niitten kuuluis oikeesti lähteä pyörimää ja koska pitäis flektin/flektien alkaa pyörimään lujempaa....
Eli siellä on kolmaskin flekti vai? Tuollaista ei olekaan vastaan tullutCaLis kirjoitti:Mut siis v6 calibrassa on ihan erikseen sellane sähkökäyttönen puhallin joka puhaltaa viileetä ilmaa laturille ....
Mut mitäs huolehrit niistä flekteistä, ei se calin mittarikaan välttämättä oikein näytä, todellisuudessa voi olla lämmöt 95 kun mitari näyttää 100-105. Ei siitä tiä. Mutta jos pyörii niin mitäs hätäilet
- Rusko Motorsport -
Joo se laturin puhallin on sellane turbon painepuolen näkönen muovinen mötikkä. En mä tätä sillee meinaakkaan että kone liikaa lämpeäis tai mitään, mut ois silti kiva tietää et toimiiko ne oikein. Varsinkin kun se laturi on tossa tosi kuumassa paikassa, ni ois sen puhaltimenki hyvä pyörii sillon ku kuuluu. Muutenki tuppaa tosta laturit kyrvähtämään aikas nopeesti...
Onko sulla ilmastointi autossa? Se vaikuttaa myös flektien toimintaan. Itselläni on, ja molemmat flektit pyörii ykkösnopeudella kun ilmastointi on päällä. Kun lämmöt nousee lähelle sataa astetta, lähtevät flektit jauhamaan kakkosnopeudella ja samoin laturin jäähdytyspuhallin. Ilmastointi pois päältä mulla lähtee molemmat flektit pyörimään täysillä vähän ennen sataa astetta. Kun auton jättää parkkiin, niin tuo jälkijäähdytys (+veden kiertopumppu ja laturin jäähdytys) alkaa toimimaan vaikkei lämpömittarissa olisi kuin 95 astetta. Niin ja aiemmille vastaajille tiedoksi, että c25xe-koneissa on sähköinen jäähdytyspuhallin laturille.
-respect to the man in the ice cream van-
Kiitän! Juurikin tällaista tietoa tarvitsin. Ja on ilmastointi. Eli ei ilmeisesti toimi oikein kun: ~95 asteessa lähtee vain toinen flekti (edestäpäin oikea) pyörimään kakkos nopeudella, eikä laturin puhallin pyöri.
Molemmat flektit taas lähtee ykkös nopeudella pyörimään jossain vähän alle sadassa asteessa oman mittarin mukaan ja laturin puhallin samoin. (Jos on ottanu sen jäähdyttimen päädyssä olevan anturin johdot irti, että saa ees lämmöt nousemaan niin ylös) Ja jos sen niissä lämmöissä sammuttaa jää jälkijäähdytys päälle.
Ja ilmastointi ei siis oo päällä tässä tilanteessa.
Molemmat flektit taas lähtee ykkös nopeudella pyörimään jossain vähän alle sadassa asteessa oman mittarin mukaan ja laturin puhallin samoin. (Jos on ottanu sen jäähdyttimen päädyssä olevan anturin johdot irti, että saa ees lämmöt nousemaan niin ylös) Ja jos sen niissä lämmöissä sammuttaa jää jälkijäähdytys päälle.
Ja ilmastointi ei siis oo päällä tässä tilanteessa.