Kysymys Senatorin laturista

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
ewuoma
'Agila'

Viesti Kirjoittaja ewuoma »

Epäilen b-Senatorini (3.0 24v) laturin (Bosch)jännittensäätimen hiilien olevan kuluneet ja olen ostanut uuden säätimen. Säädin näyttää olevan laturissa kiinni kahdella ruuvilla. Säädin siis lähtenee helposti irti. MUTTA
saanko laitettua uuden säätimen paikalleen helposti? Pitääkö tehdä jotain temppuja säätimessä olevien hiilien suhteen (painaa ne jotenkin sisään säätimeen asennuksen ajaksi ym). Laturi on hankalassa paikassa, joten san kokonaan irroittaminen ei oikein innosta. Säätimeen pääsisin käsiksi alakautta suht. koht. helposti siten, että voisin irrottaa säätimen ruuvit --- mutta se uuden säätimen laitto hieman epäilyttää.
kimmo
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja kimmo »

Kysympä tässä ensiksi että minkälaisia ongelmia sinulla on ollut? Itse vaihdoin kyseisen osan senun laturiin perjantaina. Ensiksi otat ja löysäät ne kaksi ruuvia varovasti molemmat löysälle jonka jälkeen otat loput kierteestä käsin auki. Jännitteen säätäjä jytkähtää alaspäin ja sit senkun vaan otat sen varovasti irti. Jos tuntuu että et uskalla heti laittaa uutta sisään niin harjoittele muutaman kerran sillä vanhalla. Koukkaa säätäjä koloonsa varovasti ettei hiilet katkea, se laittaa hieman vastaan koska jouset luonnollisesti painavat hiiliä kupari koskettimia vasten.
ewuoma
'Agila'

Hei!
Kiitos neuvoista. Taidanpa yrittää sitä säätimen vaihtoa.
Syy miksi epäilen laturivikaa on se, että kojetaulun volttimittari näyttää parhaimmillaankin juuri ja juuri 13 volttia; usein lukema on alle 12 v. Tosin mittari on digitaalinen(päällekkäin palkkeja), joten se ei liene aivan tarkka.
Päättelin, että kun laturi on järeä, voisi olla mahdollista, että vain hiilet ovat kuluneet.

<font size=-1>[ This Message was edited by: ewuoma on 2002-02-12 18:41 ]</font>
kimmo
'Admiral'
'Admiral'

Mulla oli aivan sama vika latausteho oli todella alhainen aina välillä. Hiilet oli ainakin mulla kuluneet melkolailla. Osan vaihdon jälkeen latausteho on ollut ok koko ajan. Joten ei muutakun vaihdat osan niin lataus teho nousee todennnäköisesti normaaliksi.
kimmo
'Admiral'
'Admiral'

Joko vaihdoit jännitteensäätimen? Auttoiko se tuohon lataus tehoon?
ewuoma
'Agila'

Ei oo pystyny vaihtamaan, on toinen projekti tossa työn alla jusiinsa.
kimmo
'Admiral'
'Admiral'

No ei muutakuin yks homma kerrallaan.
Vastaa Viestiin