18E:hen diisselin kannenpultit

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
janne75
'Senator'
'Senator'
Viesti:

18E:hen diisselin kannenpultit

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Ostin 18E koneeseen 10.9 diisselin pultit. Lyhentämisen jälkeen sopii paikoilleen ja voi käytää monta kertaa samoja. Hirmu säästö :lol:

Millä momentilla ne tulisi kiristää eli mikä momentti on ilmoitettu 1.7D-moottorille?
Vai tulisiko käyttää samaa 25Nm+60+60+30 kuin 8.8-pulteilla?
vivamanTT
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

miten niin voi käyttää samoja monta kertaa?, pitäähän ne diisselissäkin vaihtaa samanlailla, venyviä pultteja kun ovat :wink: Kiristä samallalailla kun normaalistikin, toki voi vetää vielä pikkusen tiukempaankin mut lieneekö tarvetta??
Vauxhall Magnum 2d 2300 -75
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Viva Hc 3d 1159 -73
janne75
'Senator'
'Senator'
Viesti:

vivamanTT kirjoitti:miten niin voi käyttää samoja monta kertaa?, pitäähän ne diisselissäkin vaihtaa samanlailla, venyviä pultteja kun ovat :wink: Kiristä samallalailla kun normaalistikin, toki voi vetää vielä pikkusen tiukempaankin mut lieneekö tarvetta??
Taitaa 10.9 pultit olla pikkasen tiukassa jos vetää 25Nm+kierroksen?
Viitsisikö joku ystävällinen katsoa korjauskirjasta miten diisselin pultit kiristetään. -(z)-
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja telwin »

Miten niin 25nm ja Kierros??
Ei tuosta minun mielestä tule kuin 150 astetta ja kierroshan on 360 astetta.
Uskaltaisin epäillä että dieselin pultit tulee vieläkin tiukempaan.
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

Autodata kertoo 1.7D:lle ( astra F 91-96)

vaihe 1: 25nm
vaihe 2: 60 astetta
vaihe 3: 60 astetta
vaihe 4: 60 astetta
vaihe 5: käytä 15 minuuttia
vaihe 6: 45 astetta

*uusi pultit = kyllä*
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
janne75
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Yllättävän kireälle tulee. Siksi varmaan käytetäänkin kovempia pultteja. Tosta kun jättää yhden 60 astetta pois niin tuskin pultit venyvät. Siltikin ovat vielä vähän kovemmin kiinni kuin 8.8 pultit.

Pulttien venyminen tapahtuu käsittääkseni niin että kun teräksen myötöraja ylittyy niin pultti venähtää pysyvästi pidemmäksi ja ei enää kiristy lisää, vaan venyy vain kunnes katkeaa. Pultit ovat käyttökelpoisia niin kauan kunnes tämä myötöraja kerran ylittyy.
Mutta mitä sitten tehdään kun viimeisessä kiristys vaiheessa yksi pultti venähtää? Sittenhän pitäisi taas kaikki löysätä ja aloittaa alusta, ja taas joku toinen pultti venähtää. Jos 10.9 pulteilla kiristäminen lopetetaan samaan momenttiin kuin 8.8 pulteilla niin venymistä ei tapahdu. Ja pultteja ei tarvitse vaihtaa. Korjatkaa jos ei ole näin.
_Mikko_
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja _Mikko_ »

(Minulle on kerrottu/olen luullut, että) ns. venyviä pultteja käytetään yleensä alumiinikansissa siksi, että teräksen ja alumiinin lämpölaajeneminen ei ole yhtäsuurta. ns. venyvä pultti pitää kannen suurinpiirtein yhtä tiukassa moottorin lämpötilasta riippumatta(eli (alumiini)kansi laajenee lämmitessään enemmän kuin (teräs)pultti, jolloin pultti "joustaa/venyy" ja pitää kannen oikealla kireydellä. Vastaavasti koneen jäähtyessä pultti kiristää joustavuutensa ansiosta kantta edelleen tiukasti lohkoa vasten vaikka kansi "kutistuu" enemmän kuin pultti jäähtyessään). Eli pultti toimmii hieman kuin jousi eikä myötörajaa ylitetä... ns. joustamattomat pultit alumiinikannessa voivat sii johtaa huonolla tuurilla siihen, että kannen lämmitessä kunnolla pultit voivat kiristyä liikaa(vaurio mahdollista) tai/ja kannen jäähtyessä pääsevät löystymään(->kansipahvi palaa tai nesteet voivat mennä sekaisin). Alumiinin pituuden lämpötilakerroin (a=23) (a/(10e-6 (1/'C)) on n. 2 ketainen teräkseen(a=12) verrattuna (Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka).

Tässä uskossa minä olen ollut... Muut korjatkaa/antakaa lisätietoa...
"Terve" on huonosti tutkittu...
Vastaa Viestiin