Eli turbo calibrani vm.1993 vaihteensiirrin on todella väljä ja vaihteet löytyy joskus tosi huonosti. Varsinkin ykkönen löytyy huonosti. Myös kohdistus on ihan killissä (siinä missä nyt on kakkonen silmässä kuuluisi olla normaalisti vapaa). Mitkä osat siirtimeen kannattaa hommata suosiolla? Osa numerot auttaisi paljon!
Ja myös ohjeet vaihteistoöljynvaihtoon olisi tarpeen.
Ja kuva missä näkyy letku josta saa jakolaatikon öljyt lisättyä.. en ole vieläkään onnistunut löytää sitä letkua. Tiedetään, että pitäisi olla paineakun "lähellä"...
f28 vaihteensiirrin
f28 vaihteensiirrin
Opel Kadett GSI 2.0 16v turbo -88 & Opel Kadett GSI Cabriolet 2.0 8v -89 & Ford Taunus 2.0 8v turbo -73 & Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 -15
Jakoaskin huohotinletku tulee aika pitkälti keskeltä tulipeltiä, elikkä kannattaa etsiä sitä imusarjan kuskinpuolelta.
Ainakin omassa vaparissa se tulee kuskin puolelle kaasuläppäkotelon viereen.
Ainakin omassa vaparissa se tulee kuskin puolelle kaasuläppäkotelon viereen.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Vaihteensiirrin hässäkässä on kaksi kohtaa jotka ovat yleensä aina kuluneet. Alla kuvassa ympyröity punaisella:

Eli itse porasin tuon haarukan läpi 8mm terällä toisenkin puolen(alkup. 6mm) jotta sain kunnon pultit ja nylokit tilalle, pelkän alkuperäisen sokan vaihdosta ei mulla ollut hyötyä kun oli nuo haarukoitten reiätkin kuluneet. Nyt noilla nylokeilla sen saa kiristettyä sopivaan tiukkuuteen mutta kuitenkin siten että palikat pääsee vielä liikkumaan kunnolla. Voi olla hankalaa jos loota on autossa kiinni
Sitten toi punaisella ympyröity pystytappi alemmassa kuvassa on myös yleensä aina väljä kumisien puslien ansiosta. Eli kepissä on väljää suuntaa vasen/oikea kun istutaan autossa käsi kepillä. En tiedä mitä noi orkkis kumipuslat tuohon maksaa mutta itse tilasin siihen nylonpuslat(alla kuvassa) Mathjinssenilta ja samalla tuli vaihdevälin lyhennin joka lyhentää vain eteen/taakse liikettä.

Öljyntäyttö roppu on ympyröity keltaisella keskimmäisessä kuvassa, muovihattu pois päältä ja 17mm avaimella tulppa auki. Siten joku letkunpätkä ja sopiva tratti millä saa öljyä lootaan.
Myöskin keskimmäisessä kuvassa näkyvä sinisellä ympyröity roppu on öljyn täyttötason roppu. Eli se auki ja sitten kun siitä valuu öljyä pihalle niin määrä on sopiva. Tilavuus on noin 1,9litraa jos vain vaihtaa öljyt mutta jos loota on ollut auki niin sinne menee noin 2,2litraa. Auton on oltava suurinpiirtein vaakassa kun öljyä kaadetaan laatikkoon.

Eli itse porasin tuon haarukan läpi 8mm terällä toisenkin puolen(alkup. 6mm) jotta sain kunnon pultit ja nylokit tilalle, pelkän alkuperäisen sokan vaihdosta ei mulla ollut hyötyä kun oli nuo haarukoitten reiätkin kuluneet. Nyt noilla nylokeilla sen saa kiristettyä sopivaan tiukkuuteen mutta kuitenkin siten että palikat pääsee vielä liikkumaan kunnolla. Voi olla hankalaa jos loota on autossa kiinni
Sitten toi punaisella ympyröity pystytappi alemmassa kuvassa on myös yleensä aina väljä kumisien puslien ansiosta. Eli kepissä on väljää suuntaa vasen/oikea kun istutaan autossa käsi kepillä. En tiedä mitä noi orkkis kumipuslat tuohon maksaa mutta itse tilasin siihen nylonpuslat(alla kuvassa) Mathjinssenilta ja samalla tuli vaihdevälin lyhennin joka lyhentää vain eteen/taakse liikettä.

Öljyntäyttö roppu on ympyröity keltaisella keskimmäisessä kuvassa, muovihattu pois päältä ja 17mm avaimella tulppa auki. Siten joku letkunpätkä ja sopiva tratti millä saa öljyä lootaan.
Myöskin keskimmäisessä kuvassa näkyvä sinisellä ympyröity roppu on öljyn täyttötason roppu. Eli se auki ja sitten kun siitä valuu öljyä pihalle niin määrä on sopiva. Tilavuus on noin 1,9litraa jos vain vaihtaa öljyt mutta jos loota on ollut auki niin sinne menee noin 2,2litraa. Auton on oltava suurinpiirtein vaakassa kun öljyä kaadetaan laatikkoon.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10