Calibran sähkölasit.
Calibran sähkölasit.
Näistä on varmaan täällä jo kirjoiteltukin, mutta minulle tuli vaihtokaupassa calibra josta ikkunat ei toimi, paitsi kuskin puoli johdoilla. Mistä kannattaisi alkaa vian etsintä kun itsellä ei aikaisempaa kokemusta Opeleista.
Juu tai ihan autopurkaamoilta. Kannattanee samantien ottaa koko ohjainmoottori, koska kaikki kortit eivät käy keskenään vaikka olisivat samanmallisia. Siellä on kuulemma jokin numerosarja kun pitäisi vielä täsmätä. Itselläni sama homma edessä, kun kuljettajan ikkunannostin mykkänä. Välillä toimii ja välillä ei eli moottorissa ei vikaa vaan nimenomaan siinä ohjainkortissa.cm-cali kirjoitti:Uutena nuo oli jotain 400-500e ja saatavuus huono. Kannattaa noista purkuautoista kysellä, esim. nettivaraosasta.

Kannattaa nyt ensin mitata tuleeko ohjainkortille asti edes sähköä ennenkuin alkaa osia vaihtelemaan.
Ei välttämättä tarvitse olla kuin oven läpiviennin kohdalta johto poikki.
En nyt tähän hätään muista oliko kuskin ja apparin puolille omat sulakkeet laseille,joten tarkistaisin ne ensimmäisenä.
En nyt tähän hätään muista oliko kuskin ja apparin puolille omat sulakkeet laseille,joten tarkistaisin ne ensimmäisenä.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Re: Calibran sähkölasit.
Eikai sulla vaan ollu semmone punanen lasiguidu eskortti...petriu kirjoitti:Näistä on varmaan täällä jo kirjoiteltukin, mutta minulle tuli vaihtokaupassa calibra josta ikkunat ei toimi, paitsi kuskin puoli johdoilla. Mistä kannattaisi alkaa vian etsintä kun itsellä ei aikaisempaa kokemusta Opeleista.
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Eikä tarvi ees olla johdot varsinaisesti poikki. Siinä läpiviennin liittimessäki jos on pieni kosketushäiriö, ni johan takkuaa lasit, keskuslukko ja kaiuttimetki mykistyy... Ihan eka kannattais varmaan nyppästä se liitin irti ja vähän heilutella edestakasin.TJT kirjoitti:Kannattaa nyt ensin mitata tuleeko ohjainkortille asti edes sähköä ennenkuin alkaa osia vaihtelemaan.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Halpa keino saada sähkölasin ohjainkortti kuntoon:
Ilmeisesti noihin ohjainkortteihin tulee usein vanhemmiten ns. "kylmäjuotoksia" eli yks keino on ensin käydä kolvin kanssa kortin piirilevyn jokainen juotos läpi. Itse olen neljä (A-Vectran) korttia saanut tällä tavalla toimimaan.
Kortin piirilevyssä on jonkinlainen suojalakka, joka täytyy ensin raaputtaa pois esim. ruuvarilla. Sitten tarvitaan vaan ohut kärkinen kolvi ja hyvät hermot. (onnistuu jos joskus on jotain kolvannut)
Kolvaamani kortit oireilivat eritavoin: esim. lasi liikkuu nykien n. 5cm pätkissä tai lasi liikkuu vain yli +20 asteen lämpötilassa tai sitten nostin on ihan mykkä....
Mikäli korttia ei saa kolvaamalla toimimaan sen voi myös ohittaa ottamalla kortin pois ja vetämällä johdot esim. hauenleuoilla kiinni lasin moottorin niihin napoihin joihin kortin liittimet normaalisti kiinnittyvät. Tosin lasin kiinni/auki automatiikka ym. ei luonnollisesti toimi...
Ilmeisesti noihin ohjainkortteihin tulee usein vanhemmiten ns. "kylmäjuotoksia" eli yks keino on ensin käydä kolvin kanssa kortin piirilevyn jokainen juotos läpi. Itse olen neljä (A-Vectran) korttia saanut tällä tavalla toimimaan.
Kortin piirilevyssä on jonkinlainen suojalakka, joka täytyy ensin raaputtaa pois esim. ruuvarilla. Sitten tarvitaan vaan ohut kärkinen kolvi ja hyvät hermot. (onnistuu jos joskus on jotain kolvannut)
Kolvaamani kortit oireilivat eritavoin: esim. lasi liikkuu nykien n. 5cm pätkissä tai lasi liikkuu vain yli +20 asteen lämpötilassa tai sitten nostin on ihan mykkä....
Mikäli korttia ei saa kolvaamalla toimimaan sen voi myös ohittaa ottamalla kortin pois ja vetämällä johdot esim. hauenleuoilla kiinni lasin moottorin niihin napoihin joihin kortin liittimet normaalisti kiinnittyvät. Tosin lasin kiinni/auki automatiikka ym. ei luonnollisesti toimi...
Mikäli korttia ei saa kolvaamalla toimimaan sen voi myös ohittaa ottamalla kortin pois ja vetämällä johdot esim. hauenleuoilla kiinni lasin moottorin niihin napoihin joihin kortin liittimet normaalisti
kiinnittyvät. Tosin lasin kiinni/auki automatiikka ym. ei luonnollisesti toimi...
[/quote]
selostappa tarkemmin tuo miten toimii tarviiko muokata esim: katkasijoiden johtoja?
ite oon pähkäilly tuota mutta järki loppuu ku ei saa moottoria kääntään suuntaa
kiinnittyvät. Tosin lasin kiinni/auki automatiikka ym. ei luonnollisesti toimi...
selostappa tarkemmin tuo miten toimii tarviiko muokata esim: katkasijoiden johtoja?
Ellen itse täysin väärin muista niin nämä "herätteet" omaavat vain n. 7V jännitteen, tuolla ei taida ihan liian lujaa se lasi liikkua
Itsellä ei ole ollut vielä yhtään ohjainkortti vikaa, johtojen viilaamisella saanut kaikki elvytettyä (yht. 18 sähkölasia)
Itsellä ei ole ollut vielä yhtään ohjainkortti vikaa, johtojen viilaamisella saanut kaikki elvytettyä (yht. 18 sähkölasia)
- Rusko Motorsport -
Kyllä se muuten melko vauhilla liikkuu se lasi kahella johdolla ja 12 volttia tulee virtaa-WW- kirjoitti:Ellen itse täysin väärin muista niin nämä "herätteet" omaavat vain n. 7V jännitteen, tuolla ei taida ihan liian lujaa se lasi liikkua![]()
kyllä tämä mies siirtyy japanilaisiin niin ei oo jatkuvata remontin tekoa sähköläsitki pelaa vaikkaois vetteen upotettu koko auto
viimeinen ooppeli mulla
Siirry vaan riisikippokuskiksi. Ei tarvii varmaankaan remontoida ihan niin paljoa. Ruostettakaan ei ole kovin paljoa enemmin kuin Opeleissa. Ja ainahan sen voi parkkeerata kulman taakse piiloon. Suosittelen myös lasintummennuksia ettei tutut huomaa!lepo89 kirjoitti:Kyllä se muuten melko vauhilla liikkuu se lasi kahella johdolla ja 12 volttia tulee virtaa-WW- kirjoitti:Ellen itse täysin väärin muista niin nämä "herätteet" omaavat vain n. 7V jännitteen, tuolla ei taida ihan liian lujaa se lasi liikkua![]()
Itsellä ei ole ollut vielä yhtään ohjainkortti vikaa, johtojen viilaamisella saanut kaikki elvytettyä (yht. 18 sähkölasia)sain minäki kerran toimiin ne lasit tinailemalla ohjainkortit uudelleen mutta ku ne ei kestäny kuin 2 viikkoa
sen jälkeen minä nakkasin koko ohjainkortit roskiin
![]()
kyllä tämä mies siirtyy japanilaisiin niin ei oo jatkuvata remontin tekoa sähköläsitki pelaa vaikkaois vetteen upotettu koko auto
viimeinen ooppeli mulla
![]()
lepo89 kirjoitti:Mikäli korttia ei saa kolvaamalla toimimaan sen voi myös ohittaa ottamalla kortin pois ja vetämällä johdot esim. hauenleuoilla kiinni lasin moottorin niihin napoihin joihin kortin liittimet normaalisti
Itse ei ole tarvinnut tätä ratkaisua toteuttaa mutta kuulemani mukaan niistä liittimen kuudesta johdosta kaksi kiinnitetään moottoriin ja pitäisi liikkua ihan normaalisti. (Neuvon kuulin kyseltyäni korttien KALLISTA hintaa OpelVaraosa myyjältä, jolla oli vastaava viritys omassa A-Vectrassaan)
Ne kaikki neljä kolvaamaani korttia ovat toimineet jo yli vuoden...
Tietysti on hyvä varmistua ensin että johdot on ehjät mutta itse en niitä käynyt läpi kun oireet viittasivat korttiin...
lepo89 kirjoitti:kyllä tämä mies siirtyy japanilaisiin niin ei oo jatkuvata remontin tekoa sähköläsitki pelaa vaikkaois vetteen upotettu koko auto
viimeinen ooppeli mulla
![]()
Ja meinaat ettei japseissa ole ollenkaan sähkövikaa?
Niistä on jätettty kaikenlainen hienostelu ja automatiikka pois. En tiedä yhtään japsia missä toimii ovien lukoista kattoluukku, sähkölasit tai automatiikkaa jokalasissa kumpaankin suuntaan. Näistä ehkä tule tuolloin hieman vikaherkempiä kuin se että lasia liikkuttaa tavallinen moottori jonka jäbää nappi kääntelee vuorollaan puolelta toiselle.
Automatiikka on taas toteutettu pohjaan jäävällä napilla, tuokin yleensä vain kuskin ovessa
"Vitun ooppelit kun ovat tehneet siihen aikaan edistyksellistä tekniikkaa eikä toimi enää kahenkytä vuoden jälkeen, vaihdan vm.95 kaasari primeraan"
Saisko tästä hyvän väittelyn aikaseks?
- Rusko Motorsport -