B Vectran 2vaihde takertelee

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
gerT
'Admiral'
'Admiral'

B Vectran 2vaihde takertelee

Viesti Kirjoittaja gerT »

Moro.

Elikkä viimepäivinä olen huomannut että vaihtaessa ykköseltä kakkoselle kytkin kunnolla pohjaan painettuna kuulu pieni "ruks" vaihelaatikosta. Sama efekti kun ei painais kytkintä kokonaan pohjaan. Ei siis kovin terve ääni.

Itse epäilen että voisiko viimepäivien pakkaspäivillä olla osuutta asiaan? Ääni kuuluu aika epäsäännöllisesti mutta luultavasti se häviää mitä kauemmin on ajellu. Kovin pitkiä lenkkejä ei viimepäivinä ole tehty niin en osaa sanoa siitä.

Noin kuukausi sitten muutamat kerrat ei ole pakki tahtonu mennä päälle kirveelläkää. Ei siis millään vaikka olen oikeaoppisesti odottanu se 3 sek ennen vaihtamista ja välil nostellu kytkintä jne. Voisiko sillä olla mitään tekemistä mun kakkosvaihteen kanssa? Pakki on toiminut kohta kuukauden taas moitteetta.

Alussa epäilin kytkinlevyä mutta se ei tunnu luistavan ja muitten vaihteitten kans ei ole mitään ongelmaa (mitä nyt ykkönen on aina ollu hiukan nihkee vectrois).

Voisikohan vaihdelaatikon öljynvaihto auttaa? Mahtaakoha löytyä siihe mitää opasta mistä ne saa valutettua pihalle? Jos se on se syypä edes...

Auto 2l vm. 98 SporttiVectra
ruttu
'Senator'
'Senator'

Re: B Vectran 2vaihde takertee

Viesti Kirjoittaja ruttu »

gerT kirjoitti:Voisikohan vaihdelaatikon öljynvaihto auttaa? Mahtaakoha löytyä siihe mitää opasta mistä ne saa valutettua pihalle? Jos se on se syypä edes...

öljypohja pois tai täyttöaukosta imasemalla, tyhjennysroppua ei ole.
Kuva
gerT
'Admiral'
'Admiral'

Re: B Vectran 2vaihde takertee

ruttu kirjoitti:
gerT kirjoitti:Voisikohan vaihdelaatikon öljynvaihto auttaa? Mahtaakoha löytyä siihe mitää opasta mistä ne saa valutettua pihalle? Jos se on se syypä edes...

öljypohja pois tai täyttöaukosta imasemalla, tyhjennysroppua ei ole.

Toi öljyn pois imeminen kuulloistaisi siistimmältä touhulta ku ruveta sotkemaan öljypohjan kans... Tosin millä ihmeellä se onnistuisi?
kurttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Pistäpä bilteman kotisivuilla hakukenttään: öljynvaihtopumppu.
kurttu
joonaspaa
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja joonaspaa »

Itselläni oli vähän samankaltaisia ongelmia omassa vectrassani. Vaihdoin laatikon öljyt ja nyt on toiminut ilman vikoja.
veksu
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

olin jo sillai WTF? mut tosiaan se roppuhan on vain vissiin f25:ssa.
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
TeBa
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeBa »

Joskus oli omassa Vecculissa sanomista pakin kytkeytymisessä ja välillä muidenkin vaihteiden kanssa pientä tahmausta.
Mutta nyt kun on vaihdettu vaihdevivustoon vaihdevälin lyhentäjä, siihen tietysti samalla nylon puslat, ilmattu kytkin ja vaihdettu lootaan öljyt(öljyt ~35e ja työn osuus ~15e), niin kyllä toimii hienosti :)
Vielä tarvis keksiä kepin juureen jotain korjausta, kun on pientä välystä havaittavissa :-?
MB W201 190D OM605 powered with Holset
Opelrun
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Opelrun »

Omassa vectrassa rusahtaa 5.vaihde aina, jos ihan normaalisti vaihtaa 4:lta 5:lle :-?
Olen kyllä oppinut tyylin, jolla vaihteen saa vaihdettua ilman rusahdusta (antaa kierrosten laskea ja hitaasti/varovasti vaihtaa).

Mahtaisiko siihen auttaa öljyjen vaihto :roll:
Itse kyllä epäilen ettei ainankaan kokonaan poista rusahdus-ongelmaa...
Opel Astra -06 OPC
(+ 3x Volvo T4 + Volvo T5)
gerT
'Admiral'
'Admiral'

Onkoha Sportis F18 vai F23 laatikko? Enpäs ole nähnyt mainintaa missään. Ajattelin imastaa vanhat litkut pois ja vaihtaa uudet kaikesta huolimatta. Edellisestä vaihtokerrasta onki varmasti vierähtänyt jo tovi jos vaihdettu ollenkaan.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Eiks Vectran F18 laatikoissa ole se öljypohjan tiiviste alumiinia missä on kumireuna ? Nää ei hajoa ja säästät siis tiivisteen hinnan (joka ei muutenkaan hinnaltaan huimaa) Lisäksi saat silmämääräisesti tarkistettua paikat sekä kaikki vanhat öljyt kunnolla pois. Mun mielestä 10kpl pultin irroittaminen ei ole niin suuren suuri urakka et kannattais oikasta.
Öljynä kannattaa käyttää Mobilin VS200 tai Red Line MTL joka vähän ohkasempaa kuin MT. Laitoin omaan MT:tä ja täytyy sanoa että olis voinu pitää opoelin omat punaiset litkut, niin saa kyllä liioitellusti pitää kytkintä just kylmällä säällä. Astra taas lähti pelattaa ihan ok kun laittoi ne Mobilin litkut siinä 200tkm kohdalla, nyt alkaa kyl huomaa pientä takertelua taas kun lasissa +380tkm.
Ja vielä eikös vectrassa ole se hydraulikytkin F18 laatikon yhteydessä (X20XEV moottorit, ainakin) Että piirissä ei ole ilmaa, uutta nestettä taitaa olla aika vaikea saada pidemmälle kuin sen ilmausnipan kohdalle.
Slx
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Slx »

Kun vaihtaa öljyt niin riittääkö että kaataa täyteen täyttöaukosta, vai suositellaanko ylitäyttöä?
(ex primeraan suositeltiin että täyteen ja sit viel muualta hieman lisää)
gerT
'Admiral'
'Admiral'

Mietin vaan että F23 laatikos olis tyhjennysroppu=helpomppi vaihtaa. F18 Lootas vois imasta pihalle.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Muistaakseni olen lukenu jostain että jos laatikossa on jokin värimerkintä tarkistuspropun kohdalla niin pitäis täyttää vähän yli. Nyt en kyl varma muistanko oikein auton kohdalla, niitä korjauskirjoja kun tullu selattua yks jos toinen. Varmaan joku muu muistaa saman mikäli nyt oli niin että koski opelin lootia. Ja niin sekin tuli mieleen että Fortén motor flush kuulemma myös toimii laatikoiden pesuun, taas muistaakseni maahantuojan sivuilla mainittiin asiasta. Vois varmaan olla asiaa "huuhdella" kerran puhtaaks, irtois kaikki turha ennen uusien öljyjen täyttöä.
Boah
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boah »

Tuosta värimerkistä Haynesin kirja mainitsi B Vectran kohdalla. Itse olen aikeissa vaihtaa uudet öljyt oman auton laatikkoon (hankittu Opelin punaista manuualilaatikkoöljyä). Tuossa omassa X20XEV:ssä on kaiketi F18 laatikko niin olisi kiva saada tuohon täyttötilavuuteen varmistus. Haynesin ohjekun oli niin epämääräinen.
Toyota Corolla 2006 1.6 A
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Eikös noissa Sportin Ja CD Sportin F18CR -vaihteistoissa ole ollut aika paljon vikoja tasauspyörästössä?