1.3 männät

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
OPEL-D
'Admiral'
'Admiral'

1.3 männät

Viesti Kirjoittaja OPEL-D »

Pystyykö 1.3 s männät sorvaamaan niin että niistä tulee 1.3n mäntiä eli puristus laskee niin paljon että 95 oktanista pystyy huoletta käyttämään. Onko jollain kokemusta kuinka paljon niistä pitäisi ja pystyy poistamaan
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

mulla on omakohtainen kokemus ascona 1.3s. auto oli n.14vuotta ja koko ajan ajoin 95 enkä kyllä huomannut mitään ongelmaa, kilomertejä tuli varmasti n. 200000. jos niitä menet sorvaileen, niin autosta tulee nuhapumppu, jos yleensä lähtee käyntiin. muistaakseni sen ässän ja tavallisen koneen tehoero on 15hp
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jos pelkästään oktaanien takia haluat sorvata mäntiä, niin ei etäisintäkään järkeä. Siirtyminen 95-oktaaniseen hoituu ihan sytytystä säätämällä, ei tarvitse puristuksiin koskea.

Toisaalta, siinäkin saavutettava hyöty on kyseenalainen. 20 tkm vuodessa ajavalle 7 litran kulutuksella säästö on 40 euroa kuussa, noin karkeasti laskien. Toisaalta, kulutus kasvaa ja teho pienenee, eli tuo on jo vähän optimistista. Harva taitaa nykyään sorsalla muutenkaan ajaa tuollaisia kilometrimääriä.

Imb-58: harvoin se välitöntä ongelmaa aiheuttaa, mutta rasittaa moottoria ja heikentää tehoa. Kuulee ihan ajossa moottorin äänestä kumpaa tavaraa on tankissa.
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

no joo kuten sanoin jos se minun auto kesti ajaa n.200000km ongelmitta ja vielä sen eteenpäin myin. itse ajoin sillä kerran 185, mittari näytti, että ei ne tehot käsittääkseni ole mihinkään karannut. niin ja en edes ostanut autoa uutena sillä oli ajettu 185000 km. ja että kulutus kasvaa, ei ainakaan pidä paikkaansa minun autossa, eipä ole ollut pieniruokasempaa autoa. mutta tää on vain minun kokemus 14 vuoden ajalta asconasta. kun ostin 2.0 vectran niin kulutus lähes tuplaantu.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jos auto säädetään matalaoktaaniselle teho laskee ja kulutus kasvaa. Ei se oktaaniluku sinänsä tee asiaan juuta eikä jaata, mutta tosiaan moottorin säädöt ja nakutus vaikuttavat. Liian matalaoktaanisella ajaminen on vähän riskiä, mutta voihan se toimiakin.
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

joo mulle aikoinaan joku sano, että säädä sytkää 2 astetta myöhäsemmälle, no minäpä tein työtä käskettyä ei mitään vaikutusta 100km ajoa ja sytkä taas kohilleen. niin tässä pyrin sanomaan että mulle sanottiin että kone kilisee ja kalisee 95:lla mutta MITÄÄN vaikutusta suuntaan tai toiseen ei ollut.
Vastaa Viestiin