B Vectran lämmöt?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Slx
'Senator'
'Senator'

B Vectran lämmöt?

Viesti Kirjoittaja Slx »

Huomasin kaupunki ajon jälkeen että vectran (x18xe) konehuone tuntuu oudon kuumalta kun pellin avaa. Onko muilla vastaavaa?
Venttiilikoppa on kuuma ja siinä olevat pultit polttavat kättä kun kokeilee, (outoa) mittarin mukaan lämmöt noin 85astetta?
HuHu
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja HuHu »

Mun autossa nousee lämmöt vielä totakin korkeemmalle. Ja se on ihan normaalia. Kunnalistekniikan piirissä olevassa talossa voi huvikseen kokeilla laittaa hanan täysin kuumalle ja sen jälkeen pitää siinä kättä. Eikä muuten oo lähelläkään 85 astetta veden lämpötila.
Slx
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Slx »

Ei mua lämpömittarin lukema ihmetytä, sehän voi näyttää mitä vain.
Vaan se että konehuoneessa polttaa sormia...
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Slx kirjoitti:Ei mua lämpömittarin lukema ihmetytä, sehän voi näyttää mitä vain.
Vaan se että konehuoneessa polttaa sormia...
Tottakai konehuone on kuuma, kun jäähdytysnesteen lämpötila on 85-95c, ja öljyn 95-110c
Joten ilmankos venttiilikoppakin hieman lämpenee kun koneessa pyörii yli 100c lämpöiset öljyt. Eikä varmasti mitään sormia kärsi noin kuumaan rautaan laittaa.

Flekti ja jäähdytin hoitavat ettei kone ylikuumene liikaa.
Boah
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boah »

Tietysti kone on kuuma kun sen on normaaliin käyntilämpötilaan ajanut. Kemiallinen energia kun moottorissa muuttuu mekaaniseksi niin suuri osahan siitä menee lämmöksi. Onhan siellä kitkaa vaikka voitelu pelaakin.
Toyota Corolla 2006 1.6 A
Vastaa Viestiin