Astra G -01 "pärinä" lämpimänä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mikkryyn
'Kadett'
'Kadett'

Astra G -01 "pärinä" lämpimänä

Viesti Kirjoittaja mikkryyn »

Yritin etsiä haulla vastausta ongelmaani, mutta en löytänyt selkeätä syytä joten laitan kysymyksen tänne.. Eli Astra G 1.6 -01 (Z16XE) alkoi ääntämään omituisesti moottoritilasta. Kylmänä / puolilämpimänä ääntä ei esiinny, ainoastaan kun lämpötila normaali (mittari puolivälissä). Tyhjäkäynnillä kuuluu tuolloin sivuääni, joka muistuttaa traktrorin säksätystä. Tekee tyhjäkäynnin dieselin kuuloiseksi.. Ääntä on vaikea paikantaa, vaikuttaisi kun kuuluisi jakopään puolelta moottoria(?). Kierroksilla ääni tuntuisi häviävän, auto ei nyvi eikä tyhjäkäynti vaella --> toimii ääntä lukuun ottamatta normaalisti. Auto on ollut minulla vasta vähän aikaa, parisen tuhatta kilometria olen vasta ajanut eikä öljyä ole vajunnut tuona aikana. Jakohihna + vesipumppu vaihdettu 20 tkm sitten. Onko kenelläkään esiintynyt vastaavaa ja onko vakavaa?? Noh, huomenna lähdössä Opelille tutkittavaksi..

Kiitoksia vastauksista etukäteen!
ap85
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ap85 »

Kerro kun syy löytyy, nimittäin samanlaisia oireita itselläkin. Pitää samanlaista ääntä ja tuntuu välillä tehottomalta, erityisesti liikkeelle lähtiessä. Omassa jakopää menee tänä kesänä vaihtoon (4vuotta) ja kaasuläppäkotelon huolto olis tarkoitus tehdä lähiaikoina. Mulla syö öljyä vähän, ja venttiilivarrenkumit olisi tarkoitus myös uusia kun vaan ehtisi ja löytyisi halpa paikka :cry:
Skoda Octavia TDI
sis
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja sis »

Sama vasta lämpimällä koneella alkava räpsätys vaivaa myös mun -97 mallista B Veccuani.
Mulla on koneena X18XE joten ei se ainakaan ole moottorimallikohtaista.Mulla säksätys alkoi viime vuonna jakopäärempan jälkeen ja epäilin johtuvan vanhasta moniurahihnasta jota ei tullut samalla vaihdettua.Siinä vika ei kuitenkaan ollut ja säksätys jatkuu edelleen.Hihnan kiristäjästä ja rullistakaan vika ei löytynyt ja jakopään puoleisesta päädystä se kuuluu edelleen.Seuraavaks aattelin tutkia pakosarjan tiivisteen jos pultit suostuu aukeamaan katkeamatta. Kys. tiivistettä kun ei ole koskaan vaihdettu vaikka on ajettu jo 352000 km.Olis kans kiva saada se ääni pois kun pikkusen ..tuttaa se räpinä auton käydessä paikallaan. :evil:
röpönikkari
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja röpönikkari »

Sama vika täälläkin -01 1.8 16vee astrassa. Pitäis käytellä konetta ilman moniurahihnaa ja kuulostella. Itellä on jakopään rojut + vesipumppu vaihdettu ja kaikki tiivisteet yläkertaan... Onkos teillä kaikilla ilmastointi autossa? Omasta mielestä kuuluis ääni kompuran seudulta...
sis
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja sis »

Ei oo mulla ainakaan ilmastointia kun ei oo -97 CD Veccun vakiovarusteisiin vissiin kuulunu ja on eka omistaja jättäny sen ottamatta.Joten mulla tulee se ääni jostain muualta.Tehostajan pumppukaan sitä ääntä ei pidä.Taitaa kuulua -(z)- henkimaailmallisiin ominaisuuksiin.Siitä huolimatta auton merkki ei ihan vähällä vaihdu.On tossa vuosien saatossa ollut muutama muukin merkki käytössä ja aina on aika nopeesti palattu Obeliksin rattiin. :peukku:
ap85
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ap85 »

Eihän näissä karvalakeissa mitään ilmastointeja ole :lollis:

Itsellä pitää ääntä kyllä kylmänäkin, joskin ei silloi ole niin laiska kun lämpöisenä. Automaattiryyppy vissiin sen verran avittaa. Tänään taas ravisti niin pirusti pari kertaa kun liikkeelle lähti. Nyt näyttäs vielä termarikin vuotavan taas vaihteeksi... No merkki ei kyllä vaihdu 8) -(z)-
Skoda Octavia TDI
mikkryyn
'Kadett'
'Kadett'

Jep, ilmastointi löytyy ja ei toimi tällä hetkellä - kompura ei näytä lähtevän käyntiin. Aineet voipi olla vähissä jolloin tuon ei pitäisikään lähteä pyörimään. Ääni voisi liittyä hyvin myös ilmastoinnin kompuraan. Ens viikolla toivon mukaan selviää lisää kun on huoltoaika..
mikkryyn
'Kadett'
'Kadett'

Ilmastointi tuli kuntoon aineiden lisäyksellä, mutta säksätystä ei nyt sitten kuulunutkaan vaikka auton ajoikin lämpimäksi (kylmempi ilma??). Kuulostellaan kunhan helteet tulee...
Haba
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Haba »

Merivassa samoja oireita. Itse epäilen katkennutta pakosarjan pulttia. :-?
Harrastepeli Astra H TwinTop
j0kkee
'Agila'

Viesti Kirjoittaja j0kkee »

Sama vika täälläkin, vähän päivitystä.. onko kellään vika selvinnyt? Itse epäilisin venttiileitä. Itellä siis G astra -98 1.6 16v
mpihla
'Kadett'
'Kadett'

Re: Astra G -01 "pärinä" lämpimänä

Viesti Kirjoittaja mpihla »

mikkryyn kirjoitti:Yritin etsiä haulla vastausta ongelmaani, mutta en löytänyt selkeätä syytä joten laitan kysymyksen tänne.. Eli Astra G 1.6 -01 (Z16XE) alkoi ääntämään omituisesti moottoritilasta. Kylmänä / puolilämpimänä ääntä ei esiinny, ainoastaan kun lämpötila normaali (mittari puolivälissä). Tyhjäkäynnillä kuuluu tuolloin sivuääni, joka muistuttaa traktrorin säksätystä. Tekee tyhjäkäynnin dieselin kuuloiseksi.. Ääntä on vaikea paikantaa, vaikuttaisi kun kuuluisi jakopään puolelta moottoria(?). Kierroksilla ääni tuntuisi häviävän, auto ei nyvi eikä tyhjäkäynti vaella --> toimii ääntä lukuun ottamatta normaalisti. Auto on ollut minulla vasta vähän aikaa, parisen tuhatta kilometria olen vasta ajanut eikä öljyä ole vajunnut tuona aikana. Jakohihna + vesipumppu vaihdettu 20 tkm sitten. Onko kenelläkään esiintynyt vastaavaa ja onko vakavaa?? Noh, huomenna lähdössä Opelille tutkittavaksi..

Kiitoksia vastauksista etukäteen!
Juu samaa ääntä kuuluu. Itsellä on -00 Astra G 1.6 16v 105 hp koneella. Ääni tosiaan vaikuttaa tulevan jostain jakopään tienoilta. Mulla ei ainakaan remmin vaihto vaikuttanut asiaan. Myös ilmastointi huollettiin, mutta röpeltävä ääni pysyi. Ääni on huomatavasti selkeämpi, kun moottori on lämmin. Tyhjäkäynti vaeltaa aavistuksen verran aika ajoin, kun moottori on lämmin ja täristää hieman eli käy aavistuksen epätasaisesti. Ainakin viimeksi päästöarvot olivat kuitenkin sallitun rajoissa. Merkkiliikkeessä totesivat vain, että jokin resonanssiääni se on. Tiedä sitten. Tuollaista ongelmaa on vaikea paikantaa, kun vaihtoehtoja on monia. Ja ei viitsis osa kerrallaan ruveta vaihtamaan. Itse huolestuin, kun näissä on ollut venttiilien kanssa ongelmaa.
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zafira »

Ettei olis se EVAP-venttiili siinä putsarin kotelon yläpäässä? Se pitää aikamoisen rallatuksen välillä :D
MK-71
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja MK-71 »

Zafira kirjoitti:Ettei olis se EVAP-venttiili siinä putsarin kotelon yläpäässä? Se pitää aikamoisen rallatuksen välillä :D
Sama tuli itellä mieleen.
Harmu
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Harmu »

Joo, elikkä vaihdoin itse eilen jakopään plus romppeet pumppua myöten sekä venttiilivarren tiivisteet. Paketti kasaan ja käyntiin.. veccu tuntui muuttuneen traktoriksi :D ! no vika löytyi ... ajotusmerkit ei pitänyt kutiaan ja eikun uusiksi... no nyt käy ja kukkuu.. aluksi kuului kolinaa joka muuttui naputukseksi ja sitä tuntuu aika ajoin olevan vieläkin. Nyt kuulostelin kylmää konetta niin ei mitn... pikku lenkin jälkeen taas metelöi... Luultavasti nostajat kilkatti alkuun, mutta öljyn vaikutuksesta hiljenivät lukuun ottamatta tätä yhtä tai kahta (jos vika sitten nostajissa on...) Tosiaan jos joku on keksinyt mistä anuksesta jakopään rtempan jälkeinen kilkatus, tikitys, siritys johtui niin huippu homma... (ps... matalilla kierroksilla tyhjäkäynti tärisyttää koko autoa....)
mikkryyn
'Kadett'
'Kadett'

Nyt kun ilmat taas hieman lämpimämmät niin säksätys esiintyy. Marssin lähimpään huoltoon ja ihmeteltiin että mistä ääni tulee. Epäillys oli että laturi ääntää. Toisena vaihtotehtona jakopään hihnan liika kireys. Ei tutkittu ilman laturin hihnaa, varasin huoltoajan jolloin ongelma varmastikin selviää. Aika tosin vasta kuukauden päässä mutta pitääpä päivittää mistä vika löytyy..
Vastaa Viestiin