A vectran takajouset??

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
c20xetbo
'Admiral'
'Admiral'

A vectran takajouset??

Viesti Kirjoittaja c20xetbo »

tuossa laittelin vectraan madallusjousia alle niin takajousten kohdalla heräsi kysymys että kummin päin jouset tulee vakio jouset symmetriset lienee sama kummin päin? madallusjouset oli mitenhän tuon nyt selittäs "kartiokkaat" eli tuleeko leveä puoli runkoon päin ja kapea akseliin vai? alako nimittäin aika ikävästi koliseen muntuissa jousten vaihdo jäläkee :evil:
powerofopel
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: A vectran takajouset??

Viesti Kirjoittaja powerofopel »

itse kyllä aina laittanut kapeamman pään ylöspäin... kolinasta sen verran että onhan kaikki pultit/mutterit kireällä ja muutenkin niinkuin pitää?
vectra a2 (gl->2000/GT) + calibra DTM-edition
c20xetbo
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja c20xetbo »

powerofopel kirjoitti:itse kyllä aina laittanut kapeamman pään ylöspäin... kolinasta sen verran että onhan kaikki pultit/mutterit kireällä ja muutenkin niinkuin pitää?
jaa mulla on kapea puoli alaspäin. kuulluuko sulla möykkysellä tiellä ajettaessa semmosta kolahtelua takapäästä??
pitäis vaihtaa toisinpäin nuo takajouset ja kokeilla kolahteleeko enään koska epäilen kolahtelun tulevan jousista koska kolina alkoi jousien vaihdon jälkeen. :no: Niin ja pultit ja mutterit on kiinni koska eihän takajousien vaihdossa tarvi irroittaa kuin rengaspultit ja ne on varmasti kiinni :lol:
powerofopel
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja powerofopel »

ei kyllä pitäisi jousi vaikuttaa kolahduksiin ellei sitten lyö pohjaan/paljonko madalsit? tulihan sinne ne pohjaanlyönti kumit?

niin ja itse olen kyllä irrotellu iskarit taka-akselista vaihdon helpottamiseksi...
vectra a2 (gl->2000/GT) + calibra DTM-edition
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

eihän ollu mätiny ( lahonnut ) ne takajousien yläpäät? kerran näin sitten semmosen että oli se yläpään jousilautanen
ruostunut irti ja räpätti siellä takana jousen välissa runkoa vasten sitten..
2slow4motion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

Mun käsityksen mukaan ohkasempi tulee alas. Toi ruostuminenkin on kyl pointtina yks. Taitaa olla kans vakiovika
Opel Calibra 4x4 turbo vm. 95
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
jampza
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja jampza »

Nostetaas tää ylös, ettei tarvii tehä uutta! meikäläinen osti madallus jouset vectra a:han ja samanlainen kysymys. tos on vähä ristiriitaset kummin päin noi taka jouset tulee... kumminkin päin varmaa toimii? ostin jouset käytettyinä ja noit pohjan lyönti kumeja ei tullu. madallus on 35mm ja meinasin laittaa vakio iskareitten kans... mitä tulee huomioidan laitossa? saaks noi kumit ostettuu jostain tai väännettyy ite? eihän tuo madallus mikää huima ole. mut vinkit ja vihjeet on tarpeen -(z)- mitens vakio iskareitten ja noitten kans katsastus kellää kokemuksii miten pysyy?
Arto-84
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Arto-84 »

Moro,
Jos jouset likaiset ja vaik ruostuneet, ni sanot katsastuksessa, et ne oli siellä ku ostit, ettet tiedä niistä. Jos on uudet jouset, ni sit ne huomaa ja joudut muutoskatsastaa (n.30e). Madallusjouset siten päin et tiheämpi kierreosa alaspäin. vakioiskarit toimii ihan ok, ja niit ei tartte ottaa pois asennettaessa.
Pohjaanlyöntikumeina kelpaa orkkis kumit, jotka on jo paikallaan yläpuolella auton rungossa. Muista tarkistaa kumin alta, ettei ole puhkiruostunut.
Vectra A 2.0i
jampza
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja jampza »

ooraid jouset oli käytetyt!!! kiitos vastauksesta!!!
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Arto-84 kirjoitti:Madallusjouset siten päin et tiheämpi kierreosa alaspäin. vakioiskarit toimii ihan ok, ja niit ei tartte ottaa pois
Jos jousi sopii paikalleen kumminkin päin, niin tiheämpi kierre tulee ylöspäin. Näin ne on vakiona ja näin madallusjousetkin yleensä neuvotaan asentamaan. Ei sillä kyllä kovin dramaattista merkitystä ole, mutta noin päin jousittamaton massa on pienempi.

Iskarien irrottaminen helpottaa sitä jousien vaihtoa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Arto-84
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Arto-84 »

Mulle on kerrottu muutamaan otteeseen et tiheämpi osa alaspäin, mut jos olet Tuomas ihan varma asiasta, ni en lähde väittämään vastaan.
Nii ja takaiskareiden irrotus tosiaan helpottaa jousien laittoa, mut kaikki jouset oon ite saanut ilman irrotusta pariin kertaan.
Vectra A 2.0i
Vastaa Viestiin