Ja kyseessä siis Opel Astra -92
Astran sisäilmansuodatin kastuu sateella/pesussa, mitä teen?
Astran sisäilmansuodatin kastuu sateella/pesussa, mitä teen?
Mikä neuvoksi kun aina kun pesen auton, tai ulkona sataa, niin vettä valuu moottoritilaan ja sisäilmansuodatin on ihan litimärkä. Sitten ei näe mitään kun auto menee huuruun, ja on pakko mennä repimään muovi ja suodatin pois että näkee jotain. Ja sitten kotiin kuivaamaan suodatinta tukankuivaimella
, alkaa vähän ärsyttämään
Opel Astra GLS 1.8i
-
_keroinen_
- 'Kapitän'

Re: Astran sisäilmansuodatin kastuu sateella/pesussa, mitä teen?
sulla saattaa olla sadevesikanavat tukossa konepellin alta, siellä on semmoinen muovinen torvi ja muutama reikä jonka kautta sadeveden kuuluisi valua maahan. niihin kertyy kaikenlaista likaa ajan myötä ja menevät tukkoon, jolloin vesi pääsee ilmanottokanavaan.
luulen, että f-astrassakin pääsee niihin käsiksi irroittamalla tuulilasin alareunassa olevan muovin ja sitten vaan puhdistamaan, tukkoisuuden voi testata kaatamalla vettä tuulilasia pitkin...
luulen, että f-astrassakin pääsee niihin käsiksi irroittamalla tuulilasin alareunassa olevan muovin ja sitten vaan puhdistamaan, tukkoisuuden voi testata kaatamalla vettä tuulilasia pitkin...
Onko raitisilmasuodattimen päällä oleva muovi härpäke laitettu oikein? Sen pitää painua uraansa kunnolla muuten vedet valuu suodattimen päälle suoraan.matsku90 kirjoitti:Mikä neuvoksi kun aina kun pesen auton, tai ulkona sataa, niin vettä valuu moottoritilaan ja sisäilmansuodatin on ihan litimärkä. Sitten ei näe mitään kun auto menee huuruun, ja on pakko mennä repimään muovi ja suodatin pois että näkee jotain. Ja sitten kotiin kuivaamaan suodatinta tukankuivaimella, alkaa vähän ärsyttämään
![]()
Vectra GTS 2.8T -06
Omega -03
Manta GSI -87
Ascona 2.0S berlina -78
Manta A -73
Omega -03
Manta GSI -87
Ascona 2.0S berlina -78
Manta A -73
muovi on kyllä oikeen laitettu, tiivisteet siitä sivuista vähän repsottaa mutta ei veden ny mun mielest siitä johtuen pitäis sen päälle valua ku se on tosiaan aina ihan litimärkä, tai tänään oikeestaan jääkalikka
Pitää koittaa putsata "rännit" sitten josko se ny vähän ees auttais..
Pitää koittaa putsata "rännit" sitten josko se ny vähän ees auttais..
Opel Astra GLS 1.8i
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Mahtavaa, kiitoksia. Tästä on todellakin apua 
Opel Astra GLS 1.8i
Itse tein tuon operaation joskus reilu pari vuotta sitten Astraani, mutta kyllä edelleen ikkunat huurtuu ei tosin niin paljon.Tuomas kirjoitti:http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=19&t=147582
Olisi kait pitänyt olla vähän elastisempaa tuo tiiviste, kun nyt se muovilista/tiiviste joka painuu tuulilasia vasten on jostain kohdista pari milliä irti. Pitänee vielä vetästä niihinkin silikonia.
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
ex-Opel H-Astra Wagon Enjoy Z18XER 2008
ex-Opel F-Astra Comfort Caravan X18XE 1997
Noniin, kaikkia keinoja on nyt kokeiltu, kaikki tiivistetty ja putsattu ja vielä raot teipattu--->ja eikun autopesuun, ja yllätysyllätys, huuruun meni taas koko auto ja sisäilmansuodatin märkä, moottorista tulee vesihöyryä jne. Hienoa, hienoa...
On se opel hyvä auto
Löytyykö lisää vinkkejä?
Opel Astra GLS 1.8i
Ei ole, kyllä sieltä jotain jäi tiivistämättä jos edelleen kastuu.matsku90 kirjoitti:kaikki tiivistetty
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
Alfa 156 JTS
Vectra B
Raitisilmasuodattimen voi heittää myös jordaaniaan. Loppuu huurtuminen.
Ihan varmana on kaikki tiivistetty ja teipattu joka ikinen rako.
Katoksessa mä sitä joudunki pitämään ja suodattimen joudun repimään aina irti sen jälkeen ku pesussa olen käyny. Ku ikävä kyllä se joskus on pestävä ku auto ei enää näy kuran alta:D Kohta kyllä hakkaan sen palasiks ja haen saabini takas jos en keksi mitään, prkl hyvä auto
Katoksessa mä sitä joudunki pitämään ja suodattimen joudun repimään aina irti sen jälkeen ku pesussa olen käyny. Ku ikävä kyllä se joskus on pestävä ku auto ei enää näy kuran alta:D Kohta kyllä hakkaan sen palasiks ja haen saabini takas jos en keksi mitään, prkl hyvä auto
Ota se suodatin pois ennen pesua.matsku90 kirjoitti:Ihan varmana on kaikki tiivistetty ja teipattu joka ikinen rako.
Pesun jälkeen katso mistä se vesi tuli ja minne se meni.
Korjaus sen mukaan.
Yleisin syy tuohon ongelmaan on se raitisilmasuodattimen päälle tuleva muovi, mikä kuuluisi painaa omaan uraansa paikalleen. Huolimattomasti laitettaessa muovi menee uran päälle ja vesi pääsee esteettä valumaan suodattimelle. Toinen reitti on tuulilasin alalistan alta suodattimelle.
Suodattimen poistaminen ei poista ongelmaa millään lailla, mutta saattaa toimia helpottavana ensiapuna esimerkiksi kaatosateessa ajettaessa kun ikkunoita tarvitsisi saada edes inasen enemmän auki. Mikäli ongelma on olemassa ja suodatin vain poistetaan, niin vesi valuu esteettä lämmityslaitteen puhaltimeen ja lämmittimeen ja siitä sitten auton etujalkotiloihin.
Suodattimen poistaminen ei poista ongelmaa millään lailla, mutta saattaa toimia helpottavana ensiapuna esimerkiksi kaatosateessa ajettaessa kun ikkunoita tarvitsisi saada edes inasen enemmän auki. Mikäli ongelma on olemassa ja suodatin vain poistetaan, niin vesi valuu esteettä lämmityslaitteen puhaltimeen ja lämmittimeen ja siitä sitten auton etujalkotiloihin.

Itse tuskaillut monta vuotta "turkkilaisen saunan" kanssa ja satuin tässä jokin aika sitten tuota em. tiivisteen irvistämistä korjatessani huomaamaan, että tuo säleikköinen muovilista konepellin ja tuulilasin välissä olikin juuri siellä konepellin puolella väärässä urassa ja kaikki sadevesi ja tuulilasista valuva vesi meni suoraan raitisilmasuodattimeen tai jonnekin sinne kotelorakenteeseen.Antero kirjoitti:Yleisin syy tuohon ongelmaan on se raitisilmasuodattimen päälle tuleva muovi, mikä kuuluisi painaa omaan uraansa paikalleen. Huolimattomasti laitettaessa muovi menee uran päälle ja vesi pääsee esteettä valumaan suodattimelle. Toinen reitti on tuulilasin alalistan alta suodattimelle.
Ilmeisesti joskus 2002/2003 ensimmäistä kertaa suodatinta vaihtaessani oli se epähuomiossa mennyt väärin ja sen jälkeen vaan pistänyt aina sen samalla tavalla väärin
Nyt vesi valuu sinne minne kuuluukin eli molemmin puolin renkaiden kohdilta alas ja ei ole sen jälkeen huurtunut.
Opel E-Corsa Cosmo Premium B10XFT 12/2015
Itse tein Astraani nuo Anteron neuvomat korjaukset ja sen lisäksi vedin tuulilasin alareunan tiivisteen päälle silikonia. Tiiviste nimittäin on kysesesssä mallissa aika heppoinen ja mikäli tuulilasia on jouduttu vaihtamaan, ei tiiviste enää tiivistä kunnolla, vaan vesi valuu välistä raitisilmansuodattimeen ja pääsee sitä kautta sisälle. Itselläni ongelma näillä korjauksilla lähes poistui, kovin kostealla säällä tosin vieläkin tahtoo huurtua, mutta sitten vain puhallusta lisää