Nokkahihna katkesi ajossa 12t km jälkeen !
Nokkahihna katkesi ajossa 12t km jälkeen !
Noniin,
ASTRA vm2001 1.6 bensa
Ajelin 80km/h tasaista tietä, auto toimii normaalisti. Yhtäkkiä moottori "pätkäisee" ja sammuu, mittariston varoitusvalot syttyy ja auto jää siihen paikkaan nököttämään. Soitan kaverin paikalle ja hinataan auto kotipihalle. Seuraavana päivänä sitten tutkitaan, moottorin maajohto ok, bensaa on, akku kiinni joo, sulakkeet ehjät, moottori kyllä pyörähtää startissa muttei käynnisty. Startatessa pitää outoa ääntä, ikäänkuin startin rattaisto pitäisi surinaa?!?!? hmmm kyllä se kone pyörii kun starttaa... noh.. kaveri vielä ehdottaa että vaikka kone pyörii niin pyöriikö nokka-akseli ?, öljyntäyttökorkki pois, ja kaveri starttaamaan. Ei hel**ti,... ei pyöri nokka ei !, eli onko hihna poikki !?!??!, raotan hihnan koteloa ruuvarilla ja siellä nököttää hihna ihan löysänä, lunta tuli niin pirusti että oli pakko jättää homma vähäksi aikaa. Otettiin huoltokirja mukaan ja aloitettiin tutkiminen. Olikohan hihnan vaihtoväli mennyt liian pitkäksi?!?!? No huoltokirja paljastaa että hihna on vaihdettu syyskuussa 2008 Opel huollossa ja autolla on ajettu sen jälkeen noin 12 tuhatta kilometriä. Eli hihnan ei olisi pitänyt missään tapauksessa mennä poikki tai löystyä.
Nyt kysymys kuuluu, mitä koneelle tapahtui tässä tapauksessa, menikö venttiilit sököksi? Ja jos meni niin kuka maksaa viulut?, huoltoliike vai minä? Hihnan ei olisi kuulunut mennä poikki ja kai huoltoliikkeellä on joku vastuu tehdystä työstä?, itse en ole hihnan kestävyyteen voinut vaikuttaa.
Otan suojakopan auki huomenna ja tutkin onko hihna löystynyt vai mennyt poikki tms.
Veikkaan että asiasta syntyy kädenvääntö huoltoliikkeen kanssa. Onko vastaavia tapauksia kellään?
Juha
ASTRA vm2001 1.6 bensa
Ajelin 80km/h tasaista tietä, auto toimii normaalisti. Yhtäkkiä moottori "pätkäisee" ja sammuu, mittariston varoitusvalot syttyy ja auto jää siihen paikkaan nököttämään. Soitan kaverin paikalle ja hinataan auto kotipihalle. Seuraavana päivänä sitten tutkitaan, moottorin maajohto ok, bensaa on, akku kiinni joo, sulakkeet ehjät, moottori kyllä pyörähtää startissa muttei käynnisty. Startatessa pitää outoa ääntä, ikäänkuin startin rattaisto pitäisi surinaa?!?!? hmmm kyllä se kone pyörii kun starttaa... noh.. kaveri vielä ehdottaa että vaikka kone pyörii niin pyöriikö nokka-akseli ?, öljyntäyttökorkki pois, ja kaveri starttaamaan. Ei hel**ti,... ei pyöri nokka ei !, eli onko hihna poikki !?!??!, raotan hihnan koteloa ruuvarilla ja siellä nököttää hihna ihan löysänä, lunta tuli niin pirusti että oli pakko jättää homma vähäksi aikaa. Otettiin huoltokirja mukaan ja aloitettiin tutkiminen. Olikohan hihnan vaihtoväli mennyt liian pitkäksi?!?!? No huoltokirja paljastaa että hihna on vaihdettu syyskuussa 2008 Opel huollossa ja autolla on ajettu sen jälkeen noin 12 tuhatta kilometriä. Eli hihnan ei olisi pitänyt missään tapauksessa mennä poikki tai löystyä.
Nyt kysymys kuuluu, mitä koneelle tapahtui tässä tapauksessa, menikö venttiilit sököksi? Ja jos meni niin kuka maksaa viulut?, huoltoliike vai minä? Hihnan ei olisi kuulunut mennä poikki ja kai huoltoliikkeellä on joku vastuu tehdystä työstä?, itse en ole hihnan kestävyyteen voinut vaikuttaa.
Otan suojakopan auki huomenna ja tutkin onko hihna löystynyt vai mennyt poikki tms.
Veikkaan että asiasta syntyy kädenvääntö huoltoliikkeen kanssa. Onko vastaavia tapauksia kellään?
Juha
Re: Nokkahihna katkesi ajossa 12t km jälkeen !
Sama vastaus kuin full metallilla tossa toisessa topicissa.eli onko ohc eli1 nokkanen kone.jolloin ei vaurioita,suurempia.tai 16 ventiilinen jolloin...-Ooppeli- kirjoitti:Noniin,
ASTRA vm2001 1.6 bensa
Juha
Ehdottaisin että elä ota auki mitään ja soita sinne huoltoon ,niin tulevat hakemaan ja laittavat kuntoon,mikä takuuseen tietysti menee.

Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
joo elikkäs merkiliikkeessä on varaosatakuu 2 vuotta alkuperäisosilla ja työllä on sitten 1 vuosi takuuta.
et maininnut onko osat liikkeestä ja onko sinulla kuitttia siitä tehdystä työstä, niitähän leimasimia saa kuka vaan kun kaupasta käy ostamassa että eihän ole joku jobbari ite läpsinyt leimoja vihkoon.
merkkiliikkeessä on huoltohistoria niin siellä kyllä näkevät onko tehty vai eikö ole.
1.6 litranen 16venttiilinen niin veikkaan että on 14 venttiiliä ainakin solmussa kun kerran sammunut ajosta.
kansi pois ja tarvittavat romut uusiksi, hintaa remontille tänä päivänä tulee sen 1500 euron hujakoille.
työtakuutahan tuossa olisi sitten syyskuulle 2009 asti että pitäisi mennä takuuseen riippumatta siitä onko vika asennusvirheesssä vaiko porsineessa varaosassa.hihna on vaihdettu syyskuussa 2008 Opel huollossa
et maininnut onko osat liikkeestä ja onko sinulla kuitttia siitä tehdystä työstä, niitähän leimasimia saa kuka vaan kun kaupasta käy ostamassa että eihän ole joku jobbari ite läpsinyt leimoja vihkoon.
merkkiliikkeessä on huoltohistoria niin siellä kyllä näkevät onko tehty vai eikö ole.
1.6 litranen 16venttiilinen niin veikkaan että on 14 venttiiliä ainakin solmussa kun kerran sammunut ajosta.
kansi pois ja tarvittavat romut uusiksi, hintaa remontille tänä päivänä tulee sen 1500 euron hujakoille.
Joo siis itse olen vienyt auton huoltoon tuossa syksyllä valtuutettuun Opel-huoltoon eli ei ole jobbarin käsialaa.
juha
juha
Älä koske siihen myllyyn, viet sen sinne opeli kauppaan, ja hajet viikonpäästä ehjänä takasin. Ei kuulu sulle mikä sieltä hajos. 
Niinkuin aikasemminkin sanoin ,niinjuuri näin.Taisoitat miten kuljetus ym.korjaamon asiasittemiten.ei tuu sanomista että oot ite räplänny sen jälkeen.harza kirjoitti:Älä koske siihen myllyyn, viet sen sinne opeli kauppaan, ja hajet viikonpäästä ehjänä takasin. Ei kuulu sulle mikä sieltä hajos.

Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Tarina jatkuu....
Auto vietiin huoltoon ja parin päivän päästä tulee soitto että vika löytyi, nokkahihnan kiristysrullan pultti oli mennyt poikki(!?). Oli kuulemma ollut valmistevika ja he raportoivat asiasta valmistajalle. Asennuksessa siis ei ollut mitään vikaa, vaan viallisessa tuotteessa....(epäilen että pultti oli kierretty poikki asentajan taitamattomuuden takia..)
No pari viikkoa siinä meni ja sitten auto oli kuulemma valmis. Kone oli mennyt kansiremonttiin paikalliseen moottorikorjaamoon. No, hain sitten "valmiin" auton huollosta ja kyllähän se toimi. No sitten alkoi tapahtua, aloin ihmetellä lisääntynyttä öljynkulutusta, jouduin lisäämään öljyä yli puoli litraa tuhatta kilometriä kohti kun normaalisti öljyä ei tarvinnut lisätä ollenkaan öljynvaihtojen välillä, joka oli noin 12.000 km, jotain oli siis tapahtunut huollon aikana. Tämähän tarkottaisi että öljyä olisi lisättävä 6 litraa öljynvaihtovälin aikana, ihan järjetöntä. Mittailin öljynkulutusta aikani ja sitten meni hermot ja soitin taas huoltoon että mitä siellä oli tehty autolle joka alunperin oli ehjä, ja heidän toimien takia käsissäni oli nyt huonommassa kunnossa oleva ajoneuvo vaikka se oli huollettu ja korjattu "ammattilaisten" taholta.
Huoltohan taas suhtautui nuivasti aiheeseen ja alkoi vähättely, että kyllähän autot kuluttaa aina öljyä, ja kyllä moottori katsotaan olevan kunnossa vaikka se viekin vähän öljyä, niin varmaan, 150t km ajettu auto ei vie öljyä puolta litraa tonnilla.
No he lupasivat mitata syliterien paineet ja niissä ei ollut mitään epätavallista. Moottorihuoltokaan ei myöntänyt tehneensä mitään virhettä, pitää kuulemma olla jokin todiste että he ovat tehneet virheen, uusi moottorihuolto olisi kuulemma jo niin kallis että se ylittäisi auton hinnan(kiinnostaako minua oikeasti mitä heidän tekemä, oman virheensä paikkaaminen tulee maksamaan?). No jumaliste, joku tässä on tehnyt virheen ja se joku en ole minä. Miten minä nyt yht'äkkiä voin todistaa että kone ei syönyt ennen öljyä kuin vasta huollon jälkeen ?!?!?
Asiaan ei tullut mitään ratkaisua ja tällä hetkellä näitten kahden räkäfirman kanssa yhteistyön tekeminen näyttää olevan toivotonta.
MIkä koneessa voi kansirempan jälkeen kuluttaa tuon öljymäärän? Nimittäin jos homma menee siihen, niin korjaan kannen itse vaikkakin v***ttaa liata käteni epäpätevien "remonttireiskojen" takia mutta tässä tilanteessa ei ole muuta keinoa.
-ooppeli
Auto vietiin huoltoon ja parin päivän päästä tulee soitto että vika löytyi, nokkahihnan kiristysrullan pultti oli mennyt poikki(!?). Oli kuulemma ollut valmistevika ja he raportoivat asiasta valmistajalle. Asennuksessa siis ei ollut mitään vikaa, vaan viallisessa tuotteessa....(epäilen että pultti oli kierretty poikki asentajan taitamattomuuden takia..)
No pari viikkoa siinä meni ja sitten auto oli kuulemma valmis. Kone oli mennyt kansiremonttiin paikalliseen moottorikorjaamoon. No, hain sitten "valmiin" auton huollosta ja kyllähän se toimi. No sitten alkoi tapahtua, aloin ihmetellä lisääntynyttä öljynkulutusta, jouduin lisäämään öljyä yli puoli litraa tuhatta kilometriä kohti kun normaalisti öljyä ei tarvinnut lisätä ollenkaan öljynvaihtojen välillä, joka oli noin 12.000 km, jotain oli siis tapahtunut huollon aikana. Tämähän tarkottaisi että öljyä olisi lisättävä 6 litraa öljynvaihtovälin aikana, ihan järjetöntä. Mittailin öljynkulutusta aikani ja sitten meni hermot ja soitin taas huoltoon että mitä siellä oli tehty autolle joka alunperin oli ehjä, ja heidän toimien takia käsissäni oli nyt huonommassa kunnossa oleva ajoneuvo vaikka se oli huollettu ja korjattu "ammattilaisten" taholta.
Huoltohan taas suhtautui nuivasti aiheeseen ja alkoi vähättely, että kyllähän autot kuluttaa aina öljyä, ja kyllä moottori katsotaan olevan kunnossa vaikka se viekin vähän öljyä, niin varmaan, 150t km ajettu auto ei vie öljyä puolta litraa tonnilla.
No he lupasivat mitata syliterien paineet ja niissä ei ollut mitään epätavallista. Moottorihuoltokaan ei myöntänyt tehneensä mitään virhettä, pitää kuulemma olla jokin todiste että he ovat tehneet virheen, uusi moottorihuolto olisi kuulemma jo niin kallis että se ylittäisi auton hinnan(kiinnostaako minua oikeasti mitä heidän tekemä, oman virheensä paikkaaminen tulee maksamaan?). No jumaliste, joku tässä on tehnyt virheen ja se joku en ole minä. Miten minä nyt yht'äkkiä voin todistaa että kone ei syönyt ennen öljyä kuin vasta huollon jälkeen ?!?!?
Asiaan ei tullut mitään ratkaisua ja tällä hetkellä näitten kahden räkäfirman kanssa yhteistyön tekeminen näyttää olevan toivotonta.
MIkä koneessa voi kansirempan jälkeen kuluttaa tuon öljymäärän? Nimittäin jos homma menee siihen, niin korjaan kannen itse vaikkakin v***ttaa liata käteni epäpätevien "remonttireiskojen" takia mutta tässä tilanteessa ei ole muuta keinoa.
-ooppeli
otappas yhteyttä kuluttajasuoja viranomaiseen he neuvovat asiassa... näin tein itse kun korjaamolla pesivät kätensä rikkoutuneesta vaihdelaatikosta joka hajosi pian kytkinrempan jälkeen...kummasti korjaamo rupes innokkaasti pyytämään autoa tutkittavaksi kun kerroin että olen soittanut kuluttajasuoja viranomaiselle...tulihan se laatikkokin sit kuntoon ja laskua ei ole näkynyt. Niin ja selvis sit vielä että kyseinen korjaamo ei ole enää edes valtuutettu opel huolto vaan ihan normi nyrkkipaja, huvikseen vissiin pitävät ooppelin kylttejä seinillä ja tekevät hommia opelin haalarit päällään:) ja vieläpä mainostavat paikallisessa pikkulehdessä itseään valtuutettuna opel huoltamona. Vituttaa tommonen ihmisten silmään kuseminen
Jokin opetus tollasillekin pitäis tapahtua...
Onko tollane touhu ny ees enää laillista, että esiinnytään valtuutettuna huoltona 
Miten tällanen sitten käytännössä toimii? Meneekö koneremppa toisten laskuun kummassakin tapauksessa, jos jakopään porsimisen takia sellanen tulee? Ja miten noita ylipäätään saa edes selville, johtuiko asennus- vai valmistevirheestä...FullMetal kirjoitti:joo elikkäs merkiliikkeessä on varaosatakuu 2 vuotta alkuperäisosilla ja työllä on sitten 1 vuosi takuuta.
ei ainakaan maahantuoja ollut tyytyväinen kun toi asia heidän kautta selvisikin, meinasivat että ovat hampaattomia asiassa kun kerran korjaamo ei kuulu heidän ketjuunsa, meinasivat että mun pitäis mainita niille asiasta että ottavat opelin logot pois hallin seiniltä kun eivät sielä saa olla... Tavalliset duunarit/eläkeläiset tossa asiassa taas kärsii kun vievät uuden nihkeitä autojaan sinne huoltoon ja sit jos tuleekin jotain ongelmia niin selviää ettei korjaamo kuulukkaan opel ketjuun ja joutuvat kalliit rempat maksaa omasta pussistaan ja eikös se takuukin raukea uusissa autoissa jos sitä vie nyrkkipajoihin esim. nokka-hihnan vaihtoon tms...Agiperi kirjoitti:Onko tollane touhu ny ees enää laillista, että esiinnytään valtuutettuna huoltona
eiköhän sielä oo ne hajonneet venttiilit hakannut männät soikeiksi tms...siitä se öljynkulutus.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Jartsa kirjoitti:eiköhän sielä oo ne hajonneet venttiilit hakannut männät soikeiksi tms...siitä se öljynkulutus.
Eikö silloin siihen männänlakeekin jää aikamoiset kuopat tai jotain...
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Venttiilit on mäntiin osuessaan liiskannu männänrengasurat ja puristaa osittain männänrenkaita?
kyllä ja varmasti jälkiä onkin jos pelkkä kansiremppa tehty.Obelixii kirjoitti:Jartsa kirjoitti:eiköhän sielä oo ne hajonneet venttiilit hakannut männät soikeiksi tms...siitä se öljynkulutus.
Eikö silloin siihen männänlakeekin jää aikamoiset kuopat tai jotain...
Eikä tuo nyt ekakerta oo jos ketjun tai remmin katkettua alkaa öljy maistumaan ja männissä se vika useimmiten on.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
Kun vaihtoivat koneistamolla venttiileitä niin vaihtuiko venttiilien ohjurien kumit samalla? Epäilen.. ja mun veikkaus onkin että ne ohjurinkumit on noussut paikoiltaan / vioittunut koneistuksen yhteydessä. En jaksa uskoa että olisi männänrengas urat painuneet kasaan. Tietysti kaikki on mahdollista. Sitten on tietysti vielä itse venttiilien ohjurit. Jos ne on saanu kipeetä kun on venttiili sanonut männän kanssa käsipäivää.