Omega X25XE lämmitin alavesiletkuun vai kennostolle?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
IziO
'Senator'
'Senator'

Omega X25XE lämmitin alavesiletkuun vai kennostolle?

Viesti Kirjoittaja IziO »

Eli yritän täällä -25 pakkasessa selvitä vielä yhden yön, mutta tämän päivän aikana haluaisin kuulla mielipiteitä että ostanko DEFAN 422 lämmitittimen alavesiletkuun vai lämmittimen lämppärin kennoston ja koneen väliin?

Itse olen tuon DEFA 422 alavesiletkuun kannalla.
cb600
'Senator'
'Senator'

Re: Omega X25XE lämmitin alavesiletkuun vai kennostolle?

Viesti Kirjoittaja cb600 »

Tietenkin siihen alavesi letkuun, kyllä se lämmin sit siirtyy sisälle kun auton käynnistää.
Rak
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Rak »

Ei kannata laittaa alavesiletkuun, ei neste kierrä(termostaatti).

Lämppärinkiertoon letkulämmitin, vesiventtiili on oletettavasti auki kun alipaine puuttuu.

Säteilylämmitin öljypohjaan on yksi "vaihtoehto".
IziO
'Senator'
'Senator'

Rak kirjoitti:Ei kannata laittaa alavesiletkuun, ei neste kierrä(termostaatti).
Lämppärinkiertoon letkulämmitin, vesiventtiili on oletettavasti auki kun alipaine puuttuu.
Säteilylämmitin öljypohjaan on yksi "vaihtoehto".
Jotenkin vain tuntuu että tuo säteilylämmitin ei ole riittävä :o

Eli alavesiletkuun ei minun kannata sitä laittaa? Tuota veden kiertämättömyyttä minä vähän olen pelännytkin, mut silti jotkut on alavesiletkuun x25xe:ssä sen laittaneet ja kehuvat toimivaksi :o

Eli lämppärinkierto jää ainoaksi vaihtoehdoksi :yes:
IziO
'Senator'
'Senator'

Mikä Defa malli olisi sitten tuohon X25XE lämppärinkiertoon paras malli? 707?
vetkula4x4
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja vetkula4x4 »

Kyllä minä ainakin voin suositella alavesiletkuun, ainut vaan että kun kauan lämmittää nin ei taho ilman kaasua lähteä käyntiin.
IziO
'Senator'
'Senator'

vetkula4x4 kirjoitti:Kyllä minä ainakin voin suositella alavesiletkuun, ainut vaan että kun kauan lämmittää nin ei taho ilman kaasua lähteä käyntiin.
Siis onko kokemusta X25XE tai X30XE koneesta jossa alavesiputkessa letkulämmitin vai jostain muusta myllystä?

Ja rehellisiä vastauksia: tekeeko säteilylämmittimellä oikeasti jotain jos pakkasta on 25-30astetta ja auto "pätkäsähkö" tolpassa?
Se että auto on sisältä jäästä, on aivan yks vitun hailee, mutta kysymys on siitä että onko se kone lämmin? Öljyt ainakin on lämpimät? Mutta onko kone riittävän lämmin jotta ns. sulavasti lähtee käyntiin ja ei rasita konetta?

Sorry et näitä kysymyksiä satelee, mut heti aamusta pitää saada lämmitin ostettua ja kaipaan ns. käyttäjä kokemuksia tuon "myllyn" esilämmityksestä (parhaasta sellaisesta).
Boah
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boah »

Alavesiletkussa on omassa X25XE:ssä, tosin B-Vectrassa. Allekirjoitan tuon vetkula4x4:n kommentin, vaatii välillä hipaisun kaasuun käynnistäessä. Johtuu varmaankin siitä, kun ECU:n anturi luulee konetta oikeasti lämpimäksi vaikkei se sitä ole.
Toyota Corolla 2006 1.6 A
IziO
'Senator'
'Senator'

Boah kirjoitti:Alavesiletkussa on omassa X25XE:ssä, tosin B-Vectrassa. Allekirjoitan tuon vetkula4x4:n kommentin, vaatii välillä hipaisun kaasuun käynnistäessä. Johtuu varmaankin siitä, kun ECU:n anturi luulee konetta oikeasti lämpimäksi vaikkei se sitä ole.
Mut toiset sanoo ettei nesteet kierrä kun on termostaatti rajoittamassa? Ja toisilla toimii hyvin..? =0
Ei kait Vectran ja Omegan X25XE:ssä niin paljoa eroja voi olla ettei Omegassa toimis jos Vectrassa toimii?

Onko täällä paikalla ketään, kenellä on Omegan X25XE:ssä alavesiletkussa lämmitin ja nesteet kiertää ja lämpiää hyvin?
america
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja america »

Asensin Omegaani (x25xe) muutama vuosi sitten Defa 715 letkulämmittimen lämmityskennon letkun välin ohjeiden mukaan.
Olen joka talvi miettinyt ,että kuinka hyvin tuo lämmittää moottoria.Tänään se tuli selvitettyä ,auto lämmityksessä 2 tuntia .Auton mittari näytti pakkasta olevan -20 .
Op Com testeri kiinni autoon- läppäriin,niin läppärin näyttöön tuli moottorin jäähdytinnesteen lämpötilaksi -11 astetta,joten eipä juurikaan lämmitä.
Lämmittimeltä tuleva letkuhan menee kansien välissä olevaan "jakotukkiin" joka on korkeimmalla kohdalla .Jakotukilta lämmitetyn veden pitäisi kulkea alaspäin jotta menisi kansien ja lokien sisälle.Eipähän taida kulkea ilman jotain kierrätyspumppua.
Itsekin olen ajatellut laittaa Defa 422 letkulämmittimen alavesiletkuun,mutta Omegassa lähtee alavesiletkulta rosteriputki sinne moottorin taakse.Ja siinä putkessa on lähtö paisuntasäiliölle,joten häviäkö lämmöt paisariin ennemmin kuin moottoriin.Siitä tuo alavesiletku homma olisi hyvä koska putki menee lokien keskelle ja sieltä lämpö nousisi
ymmartääkseni ylöspäin kansiin.
Jos joku on asentanut (Omega V6) alavesiletkuun niin VASTAUKSIA .kiitos
IziO
'Senator'
'Senator'

Jos se termari pistää hanttiin, niin eikös se kone silti lämpeä? Koska lämminhän nousee ylöspäin ja letkulämmittimen jos asentaa oikein alavesiletkuun niin se lämmin vesihän nousee pakostakin "ylös" koneeseen? ..Vai?

Koska eikös tuossa Vectrankin X25XE:ssä ole termari samassa paikassa ja samalla periaatteella?
Eli jos Vectra lämpeää alavesiletkun lämmittimellä niin eikö Omegankin pitäisi? Vai puuttuuko tuosta Vectrasta se paisuntasäiliölle menevä liitäntä?
Tää alkaa olla sekavaa :bonk:
Ja paljostako veto etten sitä 422:sta saa hyllytavarana (ainakaan täältä jumalan selän takaa).. No varoitin vaimoa et tulee 200km reissu, mut lämmitin on huomisen aikana löydyttävä :peukku:

EDIT: koneen ja lämppärin kennoston välinen letku on sisähalkaisijaltaan 19mm, mutta paljonko on alavesiletkun sisähalkaisija 45mm?
erkki2
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja erkki2 »

Mulla on x25xe omegassa ollut ja on edellen kaikki kolme lämmitintä paikallaan.
Eli säteilylämmitin öljypohjassa,letkulämmitin alavesiletkussa sekä lämppärinkennoston letkussa oleva letkulämmitin.
Säteilylämmitin on tehoton pakkasilla,ei helpota auton käynnistymistä.
Lämppärikennon välissä lämmitin ei kestä yli kahden tunnin yhtäjaksoista lämmitystä kovin kauaa.Luovutin kolmannen palaneen vastuksen kohdalla(maksoi muistaakseni aboat yli 100ekpl.)Ja lämmitin oli opel liikkeen asentama,että luulis olevan oikeassa paikassa.
Nykyinen alavesiletkulämmitin on ainakin kestänyt hyvin.Tosin vaatii hieman kaasua käynnistäessä autoa.
Ei läheskään yhtähyvä kuin oikea lohkolämmitin,mutta mielestäni paras näistä kolmesta vaihtoehdosta.
Kovilla pakkasilla parin tunnin lämmityksellä ei silti käyntiinlähdössä ole kehumista.
Lisäksi mulla on "integroitu" ctek laturi lataamaan akkua aina auto on lämmityksessä.
Arvelinkin kokeilla suraavaksi kytkeä lämmittämään kaikki kolme lämmitintä+sisätilan lämmittimen+tuon akkulaturin.
Kyselin 2006 vuonna webastoa ja se ois maksanut asennettuna melkein 2500e,joten pidin sitä turhan kalliina auton arvoon verrattuna.
Rak
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Rak »

Tuossa alavesiletku asennuksessa on juurikin tuo ongelma mun mielestä että letku/putki kiertää senne koneen taakse asti. lämmpäriltä taitaa tulla yli puolimetriä matkaa lohkoon.

Säteilylämmitin käy jos ei muuta keksi/ jaksa asentaa.

Lämppärinkiertoon lämmittimeksi vaikkapa defan 722 (mahd alas. asennettuna) niin luulis jo vähän lämpeävän, on varustettu termostaatilla ja ylikuumenemissuojalla(jos tuntuu ettei piisaa niin 723 tai 724 ;)).

http://www.huuto.net/kohteet/defa-722-l ... /120916498

Mulla kutoscihhin kyljessä tollanen ja konepelliltä lumet sulaa vielä kohtuu pakkasella :D
vetkula4x4
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja vetkula4x4 »

IziO kirjoitti:
vetkula4x4 kirjoitti:Kyllä minä ainakin voin suositella alavesiletkuun, ainut vaan että kun kauan lämmittää nin ei taho ilman kaasua lähteä käyntiin.
Siis onko kokemusta X25XE tai X30XE koneesta jossa alavesiputkessa letkulämmitin vai jostain muusta myllystä?

Ja rehellisiä vastauksia: tekeeko säteilylämmittimellä oikeasti jotain jos pakkasta on 25-30astetta ja auto "pätkäsähkö" tolpassa?
Se että auto on sisältä jäästä, on aivan yks vitun hailee, mutta kysymys on siitä että onko se kone lämmin? Öljyt ainakin on lämpimät? Mutta onko kone riittävän lämmin jotta ns. sulavasti lähtee käyntiin ja ei rasita konetta?

Sorry et näitä kysymyksiä satelee, mut heti aamusta pitää saada lämmitin ostettua ja kaipaan ns. käyttäjä kokemuksia tuon "myllyn" esilämmityksestä (parhaasta sellaisesta).
X25XE Omegasta kokemusta mulla!

Halvaksi tuli kun teki tavan lohkolämmittimen vastuksesta ja rautaputkesta T-kappaleen hitsaili. Se sitten mahdollisimman alas alavesiletkuun!

Lämmin neste nousee ylöspäin koneeseen ja syyläriin!
IziO
'Senator'
'Senator'

Meilläkin on tuo CTEK ollut integroituna(eli lataa aina kun auto "tolpassa") jo reilun vuoden ja ollut siihen erittäin tyytyväinen.
Aamulla kävin ostamassa tuon Defa 422:n. Aamulla selviää miten auto lähtee yön jälkeen käyntiin.
Auto siis "pätkäsähkö" tolpassa ja pakkasta -17

Kyllähän tuo lähti viikonloppuna 17h jälkeenkin tuollaisessa -17 pakkasessa käyntiin, mutta olihan se jäässä :no:
Mut aamulla näkee miten paljon on hyötyä alavesiletkussa kyseisestä lämmittimestä. Ainakin se metalliputki sieltä koneen takaakin on niin kuuma ettei sitä kärsi sekunttia pidempään koskea ku tulee palovamma :D <--Tuohon mennessä auto oli ollut vajaan 2h tolpassa(mut siitähän se lämmin vesi virtaa konetta lämmittämään) :yes:
Vastaa Viestiin