kiristinrullan säätömerkit x25xe

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
america
'Kapitän'
'Kapitän'

kiristinrullan säätömerkit x25xe

Viesti Kirjoittaja america »

Pitäis vaihtaa lähiaikoina jakopään hihna ja rullat ,hommasin SKF:n setin ja sen ohjeen mukaan pitäis kiristimen säätömerkit säätää siten ,että lopullinen merkkien ero olisi 2-3mm. Ennestään mulla kopiot Autodatan sivuilta miten asennetaan ja siellä sanotaan että lopullinen kiristimen säätömerkkien asento ,että merkit kohdakkain.
Kumpaa kannattaa käyttää??
Latuu
'Admiral'
'Admiral'

Re: kiristinrullan säätömerkit x25xe

Viesti Kirjoittaja Latuu »

No ehdottomasti sitä, missä niitten nokka-akselien asento on oikea kun oot pyörittänyt konetta 720astettta takasi TDC-pisteeseen. Suosittelen että käytät ajoituksen tarkistustyökalua, jolla sit ekana mittaat vasemman puolen nokkien asennon kun ekana kiristät sen alemman rullan. sitten oikean puolimmaiset ylemmästä rullasta ja lopuksi vielä pyörittelet konetta että sattui oikein. Se kiristin homma on sit aika tarkkaa!!! voi mennä muutaman millin pieleen ja nokka-akselien asennosta riippuen pitää kiristintä löysätä tai kirrata.

ps. täällä oli jossain vaiheessa v6 workshop manuaaliin linkki, missä oli kattava ohje jakopäänhihnan vaihtoo, mutta en nyt tähän hätään löydä sitä.
america
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja america »

Olen ostanut työkalusarjan (Laser 3302) asennusta varten, mulla on suomenkieliset Autodata sekä englanninkieliset SKF ohjeet asennushommaan.
Kaikki muut merkit selvillä mutta kohdassa jossa "haetaan" hammashihnalle lopullinen oikea kireys kääntämällä jousipainotteista kiristinrullaa on ohjeissa tuo ero jonka olen esittänyt ekassa osiossa.
Elikä tuleeko jousipainotteisen kiristimen keskiössä olevat viivat kohdakkain vai pitääkö olla 2-3mm eri linjassa.
Latuu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Latuu »

Joo piti oikein kattoo taas ohjeista minkä perusteella tuli ite tehtyä, niin siinä kiristimessä mitä nyt sanoit niin lopullisessa pitäis jäädä kohilleen tai maximissaan 2mm sen ulomman merkin yläpuolelle.
dore69
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja dore69 »

Mulla on yks huoltokirja, jossa on myös tuo 0-2mm. Sehän on aika herkkä liikahtaan jos pyörität kampiakselista vähänkin nopeammin nykäsemällä. Ohje 0-2mm kait tarkottaa, että ero on 0 mutta max. 2mm. Ei tartte tai kannatekkaan "esikiristää", koska jousi hoitaa kiristämisen. Tarkkana niitten merkkien kanssa sitten ja huolella kun teet niin tulee hyvä. Ite kun vaihdoin noi osat niin tuntu kuin olisi tullut lisää vääntöäkin koneeseen. Toisen kannen akselit olivat jonkin verran,en muista kummin mutta, pielessä kuitenkin
Vastaa Viestiin