ECO - nappi?

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Mbede
'Admiral'
'Admiral'

ECO - nappi?

Viesti Kirjoittaja Mbede »

Mikähän tämmönen eco nappi oikein on? Autossa automaatti-ilmastointi liittyykö siihen? kojelaudassa keskellä ilmastoinnin säätimien alla penkinlämmittimien nappien kans samalla rivillä..
VW Passat Variant
Antti H
OCF Member 2017

Re: ECO - nappi?

Viesti Kirjoittaja Antti H »

Eco napilla kytketään ilmastointi pois päältä. Eli kun eco näkyy taulussa ilmastointi ei ole päällä
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona

OCF Formulatietäjä 2010&2018
tb74
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja tb74 »

Nyt pitäis kanssa saada vähän selvyyttä tohon automaatti-ilmastointiin :o

Onko tuo ilmastointi päällä vain automaattiasennossa vai onko päällä myös kun käyttää manuaalisesti?
Pitääkö tuo Eco nappi olla myös manuaaliasenossa päällä, jos ei halua ilmastoinnin kompuran olevan päällä kokoaikaa?

Tuo Opelin käsikirja on, mutta en oikeen oo ymmärtäny tuota.
Antti H
OCF Member 2017

Ilmastointi on AINA päällä kun eco ei pala näytössä
Omega B2 caravan
DTM Calibra.

tb74
'Admiral'
'Admiral'

Ok! Joskus vaan täytyy vääntää rautalangasta :bonk:

e. Kuinkahan paljon vähemmän kuluu bensaa, jos pitää ilmastointia pois päältä silloin kun sitä ei tarvita, niinku surimman osaa vuodesta ei tarvi?
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

tb74 kirjoitti:Ok! Joskus vaan täytyy vääntää rautalangasta :bonk:

e. Kuinkahan paljon vähemmän kuluu bensaa, jos pitää ilmastointia pois päältä silloin kun sitä ei tarvita, niinku surimman osaa vuodesta ei tarvi?
mun mielestä automaatti-ilmastointia ei oo tarvetta kytkeä päälle ja pois vaan antaa olla sen ns päällä aina. Se kytkeytyy itse pois päältä kun lämpötila on ulkona alle 5 astetta. Esim. talvella on hyvä laittaa säätimestä lämmöt 24-25c. On melko turhaa ostaa automaatti-ilmastoinnillista autoa jos sitte pitää ruveta katteleen vielä bensakulutusta. Se kompurakin säilyy ehjänä pidempään kun antaa ilmastoinnin olla päällä.
-Janne

ex Corsa E OPC PP 2018
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

JJ kirjoitti:Se kompurakin säilyy ehjänä pidempään kun antaa ilmastoinnin olla päällä.
Melkein kyllä väittäisin päinvastaista.
Kovemmalle rasitukselle kompura joutuu automaatti-ilmastoinnin kanssa, kun pätkii päälle ja pois kokoajan.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
tb74
'Admiral'
'Admiral'

JJ kirjoitti:

mun mielestä automaatti-ilmastointia ei oo tarvetta kytkeä päälle ja pois vaan antaa olla sen ns päällä aina. Se kytkeytyy itse pois päältä kun lämpötila on ulkona alle 5 astetta. Esim. talvella on hyvä laittaa säätimestä lämmöt 24-25c. On melko turhaa ostaa automaatti-ilmastoinnillista autoa jos sitte pitää ruveta katteleen vielä bensakulutusta. Se kompurakin säilyy ehjänä pidempään kun antaa ilmastoinnin olla päällä.
Niin tuota, mä vaan mietin tuota asiaa. Ikinä en oo kytkeny sitä pois päältä, mutta kun joku otti sen puheenaiheeks, niin tulipahan vaan mieleen.
2.0 16v CDX
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja 2.0 16v CDX »

Itsekkin olen miettinyt paljonkohan tuo vie bensiiniä tuo ilmastointi.. En minä sitä että sillä jotain merkitystä olis vaan ihan muuten vaan olen miettinyt!
Ja siis automaatti kytkee kompuran automaattisesti pois päältä jos on kylmempää kuin 5c.?? Tekeekö näin myös B-Vectrassa jossa aut.ilm.??
Tuntuu nimittäin ikkunat pysyvän paremmin sulana, jos tuo ECO- toiminto ei ole päällä..

Jossain lehdessä oli että ilmastointia kannattaisi käyttää aina välillä talvellakin, ettei kuivu sen kompuran tiivisteet tai jotain ja mene epäkuntoon sitä kautta.. :o
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

TJT kirjoitti:
JJ kirjoitti:Se kompurakin säilyy ehjänä pidempään kun antaa ilmastoinnin olla päällä.
Kovemmalle rasitukselle kompura joutuu automaatti-ilmastoinnin kanssa, kun pätkii päälle ja pois kokoajan.
ai teillä lämpötilat muuttuu jatkuvasti +5c molemminpuolin? :lollis:

itse kun tuon oman auton ostin niin kompura ei kestänyt talvea kun pidin sitä talven pois päältä, sillontällöin käytin tallissa päällä. Noh meni sitte keväällä vaihtoon vuoden vanha kompura, onneksi oli takuuta viel jäljellä. Nyt olen pari talvea jo menestyksekkäästi pitänyt ns päällä kokoajan ja hyvin pelaa vieläkin. Eikä se niin paljoa vie bensaa enempää että tarvii kulutuksesta huolestua.
-Janne

ex Corsa E OPC PP 2018
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

JJ kirjoitti:
TJT kirjoitti:
ai teillä lämpötilat muuttuu jatkuvasti +5c molemminpuolin? :lollis:
:yawn: ja teillä varmaan pysyy ympäri vuoden siellä alle +5c ?
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Antti H
OCF Member 2017

JJ kirjoitti:

näinhän se on että kompuraa pitäisi pyrkiä pyörittämään talvellakin muutama minuutti kuukaudessa sen toiminnan varmistamiseksi jatkossa.. Tiivisteet kovettuu ja saattaa alkaa vuotamaan jos ei talven aikana kompuraa pyöritä. Tuohan poistaa kätevästi huurut lasista kun on tarpeeksi lämmintä että kompura käynnistyy. Mulla kyllä riittää talvella +22c lämmöt
Ilmastoinnin vaikutus kulutukseen on karkeesti 0.5l/100km
Omega B2 caravan
DTM Calibra.

TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Joo, siis kyllä kompuran ajoittainen käyttö talvisin estää tiivisteiden kovettumista.

Ilmastoinnin jatkuva päällä pitäminen sensijaan ei tasan varmana kompuran käyttöikää pidennä.
(Kysyjähän ei puhunut pelkästään talvesta, vaan koko vuodesta).

Pitää päällä silloin kun on tarvetta.
dore69
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja dore69 »

...."ilmastoinnilla" tarkoittanette jäähdytystä. Ilmastointihan on päällä ..oli ECO:a painettu tai ei. Ainoastaan jäähdytys-toiminto ei ole käytössä jos ECO on käytössä. Jos automaatti-toiminto on päällä niin (eikä eco ole päällä) kompura kytkeytyy päälle jos on tarvis jäähdyttää sisäilmaa. Riippuu siis siitä mihin on lämpötilan pyynti asetettu. Senhän huomaa helposti kun painelee ecoa niin moottorin kierrokset heilahtelee kun kompura kytkeytyy tai irrottaa. Kulutuksen voit arvioida kun ajat tasaista vauhtia ja painat eco:n päälle tai pois ja seuraat kulutuslukeman muutosta näytöltä...jooo
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Niin, eihän se ole päällä kun asteita on talvella alle +5c mutta kun on yli niin se on taas automaattisesti päällä ilman että tarvii eco-nappulaa härvätä. Eka talven jälkeen en ole eko-nappulaan koskenut, itsellä kun on autom.ilmastointi niin ei ole tarvetta käyttää sitä kuin manuaalista.
-Janne

ex Corsa E OPC PP 2018
Vastaa Viestiin