Lueskelin noita vanhoja juttuja lambdoista ja silmään pisti erityisesti tuo että normaalisti toimivan lambdan antama jännite pitäisi olla 0.8V kun kaasu painetaan pohjaan nopeasti. Itse olen Vectran lambdan jännitteitä seuraillut jo pitemmän aikaa, eikä se koskaan nouse yli 0.6V, lisäksi eilen asiaa tarkemmin tutkiessa huomasin ettei moottorin vikavalo reagoi mitenkään vaikka lambdan johdon nykäisee liittimestä irti. Mistähäm tämä voi johtua? Ja autohan on 2.0i 8v Vectra (C20NE) vm. 1990 ja motronicin versio taitaa olla M1.5
<font size=-1>[ This Message was edited by: pkh on 2002-05-29 08:32 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: pkh on 2002-05-29 09:50 ]</font>
Lambda-anturista
Lambda delta U (max-min) vaihtelu kuuluis olla on yli 0,5 V. Siis moottorijarrutuksessa alle 0,2 V (laiha) ja kiihdytyksessä yli 0,7 V (rikas). Uusi lambda voi antaa 0,05 V....0,85 V.On 2002-05-29 08:31, pkh wrote:
Lueskelin noita vanhoja juttuja lambdoista ja silmään pisti erityisesti tuo että normaalisti toimivan lambdan antama jännite pitäisi olla 0.8V kun kaasu painetaan pohjaan nopeasti. Itse olen Vectran lambdan jännitteitä seuraillut jo pitemmän aikaa, eikä se koskaan nouse yli 0.6V, lisäksi eilen asiaa tarkemmin tutkiessa huomasin ettei moottorin vikavalo reagoi mitenkään vaikka lambdan johdon nykäisee liittimestä irti. Mistähäm tämä voi johtua? Ja autohan on 2.0i 8v Vectra (C20NE) vm. 1990 ja motronicin versio taitaa olla M1.5
2000 r/min lambda pitäisi vaihdella 8 kertaa 10 sekunnissa rikkaalta laihalle. (ehkä paras tarkastus piirtävällä skoopilla
Lambdavika vaatii pitkän ajomatkan, (kymmeniä kilometrejä) että vika tulee päällä, sekin mielellään suoraan maihin tai 12 volttia signaalijohtimeen.
0,6 V tuntuisi, että lambdasi vetelee viimeisiä...
j.h