Astra -93 1.6i GLS-F ei läpäise päästömittausta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
nattoni
'Agila'

Astra -93 1.6i GLS-F ei läpäise päästömittausta

Viesti Kirjoittaja nattoni »

Punainen paholaiseni ei läpäissyt päästömittausta seuraavilla arvoilla:

Joutokäynti
CO 0,17 % (sallittu 0,50)
HC 128 ppm (100)
CO2 12,6 %
O2 3,50 %(5,0)
Yli 2000 1/min
CO 1,44 % (sallittu 0,30)
HC 156 ppm (100)
CO2 13,2 %
O2 1,63 % (5,0)
lambda 1,02 (0,97-1,03)

Olen omistanut ko.auton kohta 11 vuotta ja muistaakseni enemmän ja vähemmän on aina ollut päästömittauksissa hieman ongelmia. Kerran siihen on vaihdettu joskus v. 2003 tienoilla 'merkki'-katalysaattorikin, joka hivenen paransi silloin tilannetta. Tälle talvelle on vaihdettu sytytystulpat/öljyt/öljynsuodin.

Osaatteko antaa neuvoja miten voin itse lähteä yrittämään korjata autoa tai kysymään tarjousta oikeasta asiasta korjaamolta. En ole mikään autonkorjauksen ihmelapsi, joten toivoisin vinkkejä/vastaavia kokemuksia joista lähtä purkamaan tilannetta. Kiitos jo etukäteen!!
Jossi
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Astra -93 1.6i GLS-F ei läpäise päästömittausta

Viesti Kirjoittaja Jossi »

No ainakin ilmansuodatin vaihtoon ja tarkista kaikki imupuolen letkut ja tiivisteet (voi vaikka ruiskutella starttispraytä liitoksiin ja letkuihin). Jos kierrokset nousee, niin jostain vuotaa, kun tuota sumuttelee. Happea on yllättävän paljon joutokäynnillä (onko pakoputki tarkastettu?). Ei se tarvitse iso reikä olla siinäkään, kun arvot pissii. Lambdan mukaan käy vähän laihalla (vaikka rajoissa onkin) ja hiilidioksidi pitäisi olla optimiseoksella ~15% luokkaa eli kyllä jotain häikkää on.
Mitä järkeä on tehdä töitä tässä yhteiskunnassa? Raataa pienellä palkalla ja polttaa itsensä loppuun. Tehköön ne töitä, jotka haluavat, niin minä elän yhteiskunnan tuella ja vapaa-aikaa riittää... Ei raha ole kaikki kaikessa, elää voi muutenkin.
Vastaa Viestiin