Opel Vectra 1.6 vm-2001

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Aleksandra
'Kadett'
'Kadett'

Opel Vectra 1.6 vm-2001

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Heippa!

Olisi kysymys tuosta Opel Vectrasta 1.6 vm-2001 ja sen abs-jarruista.

"abs" valomerkki syttyy aina välillä ja välillä taas ei. Opel huoltamolla katsottiin vikakoodit joista ei löytynyt mitään, mutta nollasi ne kuitenkin.
Ei kuitenkaan kovin kauaa mennyt kuin se valo alkoi taas palamaan ja soitin sinne huolto-paikkaan takaisin ja sanoivat että maksaa osa 900e ja vielä työ päälle. Haluaisin tietää missä tässä sijaitsee ne abs tunnistin-piuhat jos vaikka niissä olisi häikkää?

Haluaisin tietää että olisiko jollain neuvoja tästä asiasta ja miten tuosta autosta pystyy katsomaan vikakoodit itse?
Olen joskus -97 Omegasta katsonut nuo vikakoodit johdonpätkällä ja ajattelin jos tästäkin pystyy itse katsomaan samalla tavalla, mutta en tiedä mihin pinneihin se kuuluu laittaa tässä Vectrasta.

Mulla on kyllä kuvat liittimestä, mutta en tiedä miten laitan sen tänne...
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Jäsennumero: 3208

Re: Opel Vectra 1.6 vm-2001

Viesti Kirjoittaja JNN »

Abs anturit löytyvät etunapojen tuntumasta, niitä voi koittaa putsata jos eivät anna singnaalia. Ja anturin kehää myös.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Keijo Kettu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Keijo Kettu »

Aleksandra kirjoitti:Heippa!
Ei kuitenkaan kovin kauaa mennyt kuin se valo alkoi taas palamaan ja soitin sinne huolto-paikkaan takaisin ja sanoivat että maksaa osa 900e ja vielä työ päälle. Haluaisin tietää missä tässä sijaitsee ne abs tunnistin-piuhat jos vaikka niissä olisi häikkää?

Haluaisin tietää että olisiko jollain neuvoja tästä asiasta ja miten tuosta autosta pystyy katsomaan vikakoodit itse?
Onhan hinta-arvio, varsinkin jos eivät edes tiedä missä vika oikeasti on. Hinnasta päätellen epäilevät ABS-ohjainta.

Vm 2001 autossa on jo OBD II, eli siihen tarvitaan vikakoodinlukija. Niitä löytyy esim. eBaysta n. 20 eurosta ylöspäin. Kannattaa katsoa sellaisella kun merkkivalo palaa eli vika on päällä.

ABS-anturithan ovat pyörännavoissa ja ensimmäiset liittimet löytyvät heti siitä vierestä. Ne voi tietysti katsoa ja puhdistaa, mutta yhtä hyvin itse anturi voi olla viallinen, tai sen anturin tunnustelema hammaskehä. En tiedä miten Vectrassa, mutta esim. Astrassa se anturi on osa pyörän napa-asetelmaa eikä sitä voi vaihtaa erikseen. Vectrassa asia voi olla toisin. Mitään ei kannata vaihtaa ennen kuin joku vikakoodi on saatu luettua.

Toki se huollon epäilemä ABS-ohjainkin voi olla viallinen, mutta hinta kuulostaa kamalalta. Oletko katsonut haulla, löytyykö siihen korjausvinkkejä?
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaa huolellisesti puhdistaa ne hammaskehät, joita ABS- anturit lukevat. Sen jälkeen kannattaa erittäin huolellisesti tarkistaa, ettei ole hammaskehä poikki. Muutamassa Vectrassa on ollut se kehä poikki. Pelkän kehän saa vaihdettua, mutta joutuu itse vaihtamaan. Korjaamot vaihtavat koko vetonivelen.
Anturit pystyy myös mittaamaan. Foorumilta löytyy topicci, jossa on ohjeita.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Agiperi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Agiperi »

Jos abs-valo jää satunnaisesti palamaan jo pelkästään kytkemällä virtalukosta virrat päälle, vika todennäköisesti ohjausyksikössä olevat huonot juotokset jonka takia joku rele siellä ei saa kontaktia. Itse nähtävästi sain korjattua omasta koslastani moisen vian veistelemällä abs-ecun auki ja kolvaamalla juotokset uusiksi.
Vastaa Viestiin