Kevään mittaan autoni (Omega 2.0i -91) pakoputki alkoi pitää pärinää, eli luonnollisena diagnoosina reikä ja uusi pakoputki tilaukseen. Tilasin pakoputken paikallisesta varaosaliikkeestä ja vaihdatin sen autokorjaamolla. Vaihtoon meni siis kaikki katalysaattorista taaksepäin. Kaikki kunnossa tähän asti.
Vaihdon jälkeen tulikin sitten yllätys, kun uusi pakoputki pitää ihan yhtä pahaa ääntä kuin vanha rikkinäinen. Tyhjäkäynnillä putki pörisee ja varsinkin matalilla kierroksilla ääni on häiritsevän voimakas. Paikaltaan lähdettäessä kuuluu kunnon pörinät. Melutaso on kasvanut myös maantieajossa (nyt kuuluu sellaista kumeaa "jyrinää", mitä aikaisemmin ei esiintynyt).
En ole vielä ehdinyt varaosaliikkeeseen tai korjaamolle asiasta neuvottelemaan, mutta ajattelin kysäistä teidän mielipiteitänne asian suhteen. Luulen, että pörinä kuuluu putken "ominaisuuksiin". Asennuksessa tuskin on mitään vikaa. Mahtaisiko putki "ahdistaa" jotenkin tms? Tai olisiko pakoputken äänenvaimentimissa jotain vikaa vai onko mahdollista, että ne vaan ovat näin tehottomia?
Voikohan tälle asialle tehdä mitään? Voinko vaatia putken vaihtoa toisenlaiseen? Kuka on vastuussa? Takuuta on kyllä kaksi vuotta, mutta kattaako se mitään muuta kuin valmistusviat? Sinänsä kyllä luulisi, että asiakas voisi olettaa uutta pakoputkea ostaessaan, että se olisi hiljaisempi kuin vanha rikkinäinen, jossa oli kuitenkin reikä...
Kiitos kaikista mielipiteistä ja ohjeista, kaikki ovat varmasti tarpeen. Luulen, ettei vastuun kantajia ihan vähällä löydy, jos löytyy ollenkaan... :/
<font size=-1>[ This Message was edited by: Matson on 2003-06-19 07:16 ]</font>
Rikkinäinen pakoputki hiljaisempi kuin uusi?
Onkohan asentaja tehnyt väljää työtä...vai osat huonot? Paina kenkä putken päätä vasten tiiviisti ja kuuntele/katso vuotaako jostain liitoksesta, pyydä vaikka kaveria avuksi kyykkimään auton alle. Jos vuotaa niin sitten vaan asentamoon valittamaan huonosta työstä tai varaosaliikeeseen osien huonosta laadusta. Aloittaisin kyselyllä asentamossa.
Ainakin itsellä on usein kuulunut hetken aikaa vaimeata(hieman vakiota pörisevämpää) pörinää heti asennuksen jälkeen ennen kuin pienimmätkin kolot ovat tiivistyneet, mutta ei koskaan kovempaa kuin rikkinäisestä putkesta. Kerran on ollut tehtaalta rikkinäinen takapönttö, joka vuoti saumasta.
Ainakin itsellä on usein kuulunut hetken aikaa vaimeata(hieman vakiota pörisevämpää) pörinää heti asennuksen jälkeen ennen kuin pienimmätkin kolot ovat tiivistyneet, mutta ei koskaan kovempaa kuin rikkinäisestä putkesta. Kerran on ollut tehtaalta rikkinäinen takapönttö, joka vuoti saumasta.
..sama homma minulla, astra f caravan. uusi Bosalin putki on paljon kovempiääninen, kuin entinen rikkinäinen. Meni monta iltaa yrittäessä tiivistää liitoksia, mutta ei vuoda mistään. Kiihdyttäessä ja paikallaan pyöriessä pörisee aika häiritsevästi. Liike ei osannut selittää mistä johtuu.. Mutta kai siihen tottuu..
Kirjotin jo pitkän rimpsun mut tää phpBB sekoili
Kuitenkin merkkikohtaisia eroja on!
Tässä tää mun vanha keskustelu samasta aiheesta:
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 9&forum=10
-------------------
Lisätään vielä et olen nyt jälkeenpäin kuullut monelta huonoja kokemuksia Bosalin putkista nimenomaan pörinöiden suhteen verrattuna alkuperäiseen.
Väitän että ainakin tuo oma Walkerin yksilö on yhtä hiljainen kuin elkuperäinen tai ei sitä ainakaan selvästi korvalla huomaa!
<font size=-1>[ This Message was edited by: Astra97 on 2003-06-20 09:28 ]</font>
Kuitenkin merkkikohtaisia eroja on!
Tässä tää mun vanha keskustelu samasta aiheesta:
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 9&forum=10
-------------------
Lisätään vielä et olen nyt jälkeenpäin kuullut monelta huonoja kokemuksia Bosalin putkista nimenomaan pörinöiden suhteen verrattuna alkuperäiseen.
Väitän että ainakin tuo oma Walkerin yksilö on yhtä hiljainen kuin elkuperäinen tai ei sitä ainakaan selvästi korvalla huomaa!
<font size=-1>[ This Message was edited by: Astra97 on 2003-06-20 09:28 ]</font>
Noniin, ehdinpä vihdoinkin tänään käydä pakoputken vaihtaneella pajalla näyttämässä tapausta. Hetken kuuntelivat ja kokeilivat, ettei putki vuoda mistään ja sanoivat sitten, että vika lienee takapöntössä. Varmaankin pöntön sisuskalut irronneet, homma menee takuuseen ilman sen suurempia ihmettelyjä. Toivottavasti takapöntön vaihto auttaa pörinöihin, niin kelpaa taas ajella hiljaisella autolla. 
On 2003-06-21 07:08, guruman wrote:
hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan!!
OT: LG:n 52x CD-RW asema, maksaa nyt 59eur (Mustapörssi) ja on ainakin mun mielestä markkinoiden paras sekä ominaisuuksiltaan, hinnaltaan ja eritoten hinta-laatusuhteessa täysin lyömätön
Ensikerralla ota Walkerin putki, hinta sama mutta laatu eri...
Vaihdettu pakoputki on AD-varaosaliikkeen "omaa" mallia, mitä sitten tarkoittaakaan käytännössä. Takuuta ainakin on kaksi vuotta.
Tarjosivat hajonneen takapöntön tilalle Bosalia, mitä olisi kuulemma löytynyt suoraan varastosta. Ajattelin kuitenkin täällä Bosalista esitettyjen näkemysten perusteella tyytyä odottelemaan AD-mallin tilaamista muutaman päivän...
Vaihto-operaatio tapahtuu ensi tiistaina, saa nähdä lähtevätkö pörinät.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Matson on 2003-07-03 08:05 ]</font>
Tarjosivat hajonneen takapöntön tilalle Bosalia, mitä olisi kuulemma löytynyt suoraan varastosta. Ajattelin kuitenkin täällä Bosalista esitettyjen näkemysten perusteella tyytyä odottelemaan AD-mallin tilaamista muutaman päivän...
<font size=-1>[ This Message was edited by: Matson on 2003-07-03 08:05 ]</font>