Merivan voimansiirto luisti hetkellisesti?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
JMS2
'Agila'

Merivan voimansiirto luisti hetkellisesti?

Viesti Kirjoittaja JMS2 »

Hei,
Ajoin tänään tuossa kehä ykkösellä kun autossa ilmeni uusi jännä vika. Olin juuri kiihdyttänyt auton reiluun 60km/h nopeuteen kakkosella tai kolmosella ja kun vaihdoin vaihteen neloselle tai vitoselle, alkoi moottori huutaa korkeilla kierroksilla ja autosta katosi lähes kaikki veto. Luulin ensin että vaihde ei vain mennyt sisään, mutta kun sitten kokeilin useampaakin vaihdetta niin huomasin että auto kuitenkin vetää hieman, eli vaihteen on pakko olla sisällä. Moottori reagoi kyllä kaasuun, mutta tuntui että sillä oli lähinnä kaksi tilaa; tyhjäkäynti ja täysillä kierroksilla pyöriminen.
Noin kymmenen sekunnin vaihteiden rämpläämisen jälkeen vika katosi ja kaikki toimi taas normaalisti. Huomasin kuitenkin pian että autoon tulee palaneen hajua, joten pysähdyin heti seuraavaan risteykseen tutkimaan asiaa. Mitään liekkejä ei löytynyt, ainoastaan heikkenevä palaneen haju. Mittarin mukaan moottorin lämpötila oli vain 80 astetta. Ainakaan enää auton sammuttamisen jälkeen mitkään vikavalot eivät palaneet. Myöskään mitään nesteitä ei autosta valunut. 10 minuutin ihmettelyn jälkeen ajoin vielä pari kymmentä kilometriä kotiin ilman että autossa oli mitään normaalista poikkeavaa.
Löytyisikö keneltäkään valistunutta arvausta missä vika on? Autojen tekniikkaa suuresti ymmärtämättä itse tulkitsisin että jokin luisti moottorin ja vaihteiston välillä. Olisiko kytkin jotenkin jumittunut lähes auki? Huoltoonhan minä tuon vien korjattavaksi, mutta olisi mukava olla edes valistunut arvaus etukäteen mitä pitää korjata. Muiden "kodinkoneiden" kanssa kokemus sanoo että jos et huoltoon viedessä osaa sanoa missä vika on niin huollossa annetaan lähinnä kallista valohoitoa.
Niin ja auton tiedot: 2005, 1.6 16V Enjoy 5D Meriva MPV, ajettu 97tkm, jakohihna (jos sillä nyt olisi jotain tekemistä asian kanssa) vaihdettu 9 kk/12tkm sitten
Vastaa Viestiin