Lampun vaihdon hinta
Lampun vaihdon hinta
Joulukuun alussa (3.12.) ostetussa Astra (H) Ultimate Wagonissa toinen rekisterikilven valo pimeni ennen vuodenvaihdetta, autolla oli silloin ajettu n. 2000 km.
Tammikuussa tuli takaisinkutsu äänimerkin (?) remonttiin, neuvoin vaimoa (hänen auto) jotta samalla hoitaa rekisterikilven valon kuntoon. Sitä ei kuitenkaan oltu korjattu, vaan kerrottiin jotta polttimo on varmaankin palanut, ja se ei kuulu takuuseen.
- "Paljonko vaihto sitten maksaisi?" oli vaimo kysynyt ja vastaus oli "20 euroa". Vaikkei naiseni paljon ymmärrä autoista, silti tuo hinta kuulosti hänestä suurelta
- "Voiko sen vaihtaa itse?" ja vastaus oli ollut "Voi"
Otin palaneen polttimon pois ja hommassa meni alle minuutti:
- pienellä ruuvimeisselillä kampeamalla rekkarivalaisin irti (5 sek.)
- bajonettikiinnitteinen lampunkanta irti valaisimesta (5 sek)
- lasikantapoltin nykäistään pois ja ehjä tilalle (10 sek)
- bajonettikanta takaisin valaisimeen (5 sek)
- valaisin tyrkätään takaisin paikalleen (2 sek)
Uusi polttimo maksoi 50 senttiä. Eniten aikaa merkkihuollossa tietysti menisi tuon polttimon hakemiseen, ellei oteta huomioon laskun kirjoittamiseen, tulostamiseen ja maksun perimiseen menevää aikaa (mikäli tuollaisesta hommasta iletään yleensäkään laksuttaa).
Kallis on työ Opel-huollossa! Ja vähän on halua pitää uuden Opelin ostajaa asiakkaana saati tyytyväisenä asiakkaana...
Niin, kyseessä oli Karhulassa sijaitseva merkkihuolto.
Tammikuussa tuli takaisinkutsu äänimerkin (?) remonttiin, neuvoin vaimoa (hänen auto) jotta samalla hoitaa rekisterikilven valon kuntoon. Sitä ei kuitenkaan oltu korjattu, vaan kerrottiin jotta polttimo on varmaankin palanut, ja se ei kuulu takuuseen.
- "Paljonko vaihto sitten maksaisi?" oli vaimo kysynyt ja vastaus oli "20 euroa". Vaikkei naiseni paljon ymmärrä autoista, silti tuo hinta kuulosti hänestä suurelta
- "Voiko sen vaihtaa itse?" ja vastaus oli ollut "Voi"
Otin palaneen polttimon pois ja hommassa meni alle minuutti:
- pienellä ruuvimeisselillä kampeamalla rekkarivalaisin irti (5 sek.)
- bajonettikiinnitteinen lampunkanta irti valaisimesta (5 sek)
- lasikantapoltin nykäistään pois ja ehjä tilalle (10 sek)
- bajonettikanta takaisin valaisimeen (5 sek)
- valaisin tyrkätään takaisin paikalleen (2 sek)
Uusi polttimo maksoi 50 senttiä. Eniten aikaa merkkihuollossa tietysti menisi tuon polttimon hakemiseen, ellei oteta huomioon laskun kirjoittamiseen, tulostamiseen ja maksun perimiseen menevää aikaa (mikäli tuollaisesta hommasta iletään yleensäkään laksuttaa).
Kallis on työ Opel-huollossa! Ja vähän on halua pitää uuden Opelin ostajaa asiakkaana saati tyytyväisenä asiakkaana...
Niin, kyseessä oli Karhulassa sijaitseva merkkihuolto.
-
(F)ast_tra
- 'Diplomat'

Re: Lampun vaihdon hinta
En nyt oikein ymmärrä homman ideaa? Jos kerran autoa osaa itse huoltaa/korjata, niin miksi edes mennä kysyyn vaihdon hintaa. Normaalissa käytössä kuluvia osia ei yleensä vaihdeta takuuseen, ne vain kuluvat käytössä ja niitä vaihdetaan kun tarve on. Tutustuisit hieman korjaamoiden kiinteisiin kustannuksiin yms niin ymmärtäisit miksei siellä tehdä hyväntekeväisyyttä. Taitaa merkkikorjaamotkin kuulua yrityksiin, jotka tuottavat rahaa.
Ainakin joidenkin merkkiliikkeen törkyhintaisten osien kohdalla tuntuu, ettei niitä ole tarkoituskaan saada kaupaksi...
Idea on siinä, että kyseessä on vaimon auto, ja hän ei itse vaihda polttimoa. Koska takaisinkutsun vuoksi hän joutui viettämään aikaansa korjaamolla, niin ajattelin että tuo pikkuhomma menee siinä sivussa. Vitonen tai kymppikin vielä olisi kuulostanut kohtulliselta, mutta taidan olla vähän pihalla mitä tulee korjaamoiden kiinteisiin kustannuksiin yms enkä ymmärrä miksi 50 sentin osan vaihto muun takuukorjauksen yhteydessä olisi hyväntekeväisyyttä mutta se automaattikahvikupillinen ei ole?
Kai se on normaali hinta sitten minuutin työstä, 20 euroa. Itse joudun tekemään kaksi tuntia, jotta työnantajalta herahtaa tuon verran nettopalkkaa.
Onneksi EU lisäsi kuluttajan valinnanvaraa, takuun edellytys ei enää ole huolto tai korjaaminen merkkikorjaamossa
Kai se on normaali hinta sitten minuutin työstä, 20 euroa. Itse joudun tekemään kaksi tuntia, jotta työnantajalta herahtaa tuon verran nettopalkkaa.
Onneksi EU lisäsi kuluttajan valinnanvaraa, takuun edellytys ei enää ole huolto tai korjaaminen merkkikorjaamossa
Tuli mieleen äskettäin käyttämäni palvelu, johon voi verrata:
Käväisin rengasliikkeessä tasapainottamassa eturenkaat. Se maksoi 15 euroa, painoineen. Minusta tuo oli kohtuullista työstä johon meni varmaan lähes 10 minuuttia.
Tuohon verraten 20 euroa Astran rekkarivalon polttimonvaihdosta on kiskontaa.
Käväisin rengasliikkeessä tasapainottamassa eturenkaat. Se maksoi 15 euroa, painoineen. Minusta tuo oli kohtuullista työstä johon meni varmaan lähes 10 minuuttia.
Tuohon verraten 20 euroa Astran rekkarivalon polttimonvaihdosta on kiskontaa.
Monessa korjaamossa minimiveloitus on 15min, joten tuo hinta on ihan ymmärrettävä.
Reilua oli, että kertoivat että lampun voi vaihtaa itse, etteivät alkaneet keksiä satuja siitä.
Reilua oli, että kertoivat että lampun voi vaihtaa itse, etteivät alkaneet keksiä satuja siitä.
"Monessa korjaamossa minimiveloitus on 15min, joten tuo hinta on ihan ymmärrettävä"
Niin kai sitten. Ehkä jossain korjaamoissa minimiveloitus on yksi tunti joten tuo onkin edullinen? Mutta monessa korjaamossa ei ole minimiveloituksia, joten onneksi saa valita korjaamonsa.
Pitää pahoitella että tuli avattua tämä ketju. Normaali Opel-huoltoveloitus on kakskymppiä yhden minuutin työstä, mikäpä siinä. On hyvä että löytyy tyytyväisiä merkkihuollon asiakkaita jotka ovat sitä mieltä että hyvää palvelua ja kohtuuhinnalla. Tosin, voisiko myös opel-forumilla olla ihan oma palsta jossa olisi palautetta jälleenmyyjistä / merkkihuolloista, kuten esim. Peugeot forumilla?
Jo syksyllä äänestin lompsalla Risto Rämän varaosaliikkeen puolesta, kun G Astrasta laturi lopetti toiminnan 270 tkm / 8 vuotta latailtuaan. Rämällä laturi oli vajaa sata viisikymppiä, Opelilla reilut kaksisataa kalliimpi. Molemmissa tapauksissa kyseessä tietenkin tehdaskorjattu varaosa - kierrätys kunniaan.
Jos olet vaihtanut H Astrafarkun rekkarivalon polttimon, niin vertaapa toimenpidettä vaikka parturikäyntiin joka maksaa täälläpäin saman 20 euroa.
Eikö naisia kohdellakaan autohuollossa ylimielisesti ja petos mielessä kuten vaimoni yleensä väittää?
Taisi käydä niin että tälleen omalla nimellä esiintyen (oof-213) olen kai lähinnä todistanut oman tyhmyyteni ja mainitsemani Opel huolto on toiminut vain reilusti. Ehken iskiasvaiva tekee ärtyisäksi kun en muutakaan pysty just tekemään kun vuoroin makaamaan ja istumaan? Pitänee hävetä avautumista ja pysyä pois sekä siitä huoltoliikkeestä että tältä foorumilta.
Sorry jos aiheutin teille mielipahaa ja mukavaa kevään odotusta.
Niin kai sitten. Ehkä jossain korjaamoissa minimiveloitus on yksi tunti joten tuo onkin edullinen? Mutta monessa korjaamossa ei ole minimiveloituksia, joten onneksi saa valita korjaamonsa.
Pitää pahoitella että tuli avattua tämä ketju. Normaali Opel-huoltoveloitus on kakskymppiä yhden minuutin työstä, mikäpä siinä. On hyvä että löytyy tyytyväisiä merkkihuollon asiakkaita jotka ovat sitä mieltä että hyvää palvelua ja kohtuuhinnalla. Tosin, voisiko myös opel-forumilla olla ihan oma palsta jossa olisi palautetta jälleenmyyjistä / merkkihuolloista, kuten esim. Peugeot forumilla?
Jo syksyllä äänestin lompsalla Risto Rämän varaosaliikkeen puolesta, kun G Astrasta laturi lopetti toiminnan 270 tkm / 8 vuotta latailtuaan. Rämällä laturi oli vajaa sata viisikymppiä, Opelilla reilut kaksisataa kalliimpi. Molemmissa tapauksissa kyseessä tietenkin tehdaskorjattu varaosa - kierrätys kunniaan.
Jos olet vaihtanut H Astrafarkun rekkarivalon polttimon, niin vertaapa toimenpidettä vaikka parturikäyntiin joka maksaa täälläpäin saman 20 euroa.
Eikö naisia kohdellakaan autohuollossa ylimielisesti ja petos mielessä kuten vaimoni yleensä väittää?
Taisi käydä niin että tälleen omalla nimellä esiintyen (oof-213) olen kai lähinnä todistanut oman tyhmyyteni ja mainitsemani Opel huolto on toiminut vain reilusti. Ehken iskiasvaiva tekee ärtyisäksi kun en muutakaan pysty just tekemään kun vuoroin makaamaan ja istumaan? Pitänee hävetä avautumista ja pysyä pois sekä siitä huoltoliikkeestä että tältä foorumilta.
Sorry jos aiheutin teille mielipahaa ja mukavaa kevään odotusta.
-
(F)ast_tra
- 'Diplomat'

Kaikkihan se kallista on nykyään ja kuten itse sanoit, kuluttajalla on valinnan vapaus. Itse olen huomannut että aika monessa asiassa asiakasta sumutetaan melko vapaasti jos ei tiedä asiasta mitään. Esimerkkinä nuo parturit, jos ei tiedä mitä mikäkin alan termi tarkoittaa, niin voi leuka tipahtaa melko alas kun hiusten leikkuun jälkeen menet kassalle. Samalla tavalla kannattaa kilpailuttaa sähkö, auton huolto, parturi, ruokakauppa jne. Viksu kaveri tekee kuukauden tilin kun vertailee hintoja.
Oikein hyvä aihe ja taas aukeni hieman omat silmät. Itse olen täysin tumpelo autojen kanssa ja tästä johtuen olen hieman autoliikkeiden armoilla jos jotain vikaa ilmenee. Tämän aiheen ansiosta tajusin ettei taida automaailmassa olla sellaista "joustavuutta" ja "järkevyyttä" vaan pelkkää ahneutta jota pitäisi oppia kiertämään. Moni täällä foorumilla naureskelee huoltoliikkeiden hinnoille, mutta taitavat olla sellaisia jotka osaavat itse tehdä vaativimpiakin remontteja. Itse haluaisin löytää jonkun pikkuliikkeen jossa saisin hyvää palvelua ja hinnoittelu huomioisi juuri tällaisia "pikkujuttuja" joita aiheen aloittajallakin oli. Jos huolto olisi laadukas ja joustava niin he saisivat helposti vakioasiakkaan ja tätä kautta lisää tuloja.
Itselläni rekkarin toisen lampun sähköissä taitaa olla hieman kosketushäiriötä kun välillä pitää hieman napauttaa jotta taas syttyy
Itselläni rekkarin toisen lampun sähköissä taitaa olla hieman kosketushäiriötä kun välillä pitää hieman napauttaa jotta taas syttyy
OOF-213 kirjoitti:
Tässä hyvin ilmenee miten pihalla tavallinen tallaaja on yritystoiminnasta. Ensinnäkin tuo 20€ ei ole sama asia kuin sinun 2h palkkasi. Vaan tuo on yritykselle tulevaa liikevaihtoa, josta maksetaan ensin 23%alv, sen jälkeen työnantaja kulut, sitten verot sitten tilojen työkalujen yms kulut. Ja sitten jos jotakin jäi se menee omistajalle. Tämä kannattaa muistaa kun vertaa korjaamon tuntiveloitusta omaan tuntipalkkaansa.
Toisekseen se yritys ylipäätään on olemassa vain omistajaa/yrittäjää varten ja sen tarkoitus on tuottaa omistajalleen voittoa. (lainattu lausahdus)
Siihen en ota kantaa oliko tuo lampun vaihto kallista vai ei.
Yritys on tosiaan olemassa tuottamaan voittoa omistajalle, mutta haluaako yrittää maksimaalista voittoa kiskomalla kohtuuttomia vai haluaako uskollisia asiakkaita ja näin takaa tuotot myös tulevaisuudessa. Kyllä mä luotan, että löydän tämän jälkimmäisen vaihtoehdon jostain ja vien auton aina sinneharza kirjoitti:OOF-213 kirjoitti:
Tässä hyvin ilmenee miten pihalla tavallinen tallaaja on yritystoiminnasta. Ensinnäkin tuo 20€ ei ole sama asia kuin sinun 2h palkkasi. Vaan tuo on yritykselle tulevaa liikevaihtoa, josta maksetaan ensin 23%alv, sen jälkeen työnantaja kulut, sitten verot sitten tilojen työkalujen yms kulut. Ja sitten jos jotakin jäi se menee omistajalle. Tämä kannattaa muistaa kun vertaa korjaamon tuntiveloitusta omaan tuntipalkkaansa.
Toisekseen se yritys ylipäätään on olemassa vain omistajaa/yrittäjää varten ja sen tarkoitus on tuottaa omistajalleen voittoa. (lainattu lausahdus)
Siihen en ota kantaa oliko tuo lampun vaihto kallista vai ei.
Kyllä sellaisiakin korjaamoita on olemassa, jotka tuollaiset pikkujutut kuin polttimonvaihdot hoitavat "siinä sivussa", mutta ensin tosiaan pitää löytää se itselle sopiva korjaamo ja olla sen asiakkaana jonkin aikaa, että muodostuu se kunnollinen asiakassuhde.maccitus kirjoitti:Oikein hyvä aihe ja taas aukeni hieman omat silmät. Itse olen täysin tumpelo autojen kanssa ja tästä johtuen olen hieman autoliikkeiden armoilla jos jotain vikaa ilmenee. Tämän aiheen ansiosta tajusin ettei taida automaailmassa olla sellaista "joustavuutta" ja "järkevyyttä" vaan pelkkää ahneutta jota pitäisi oppia kiertämään. Moni täällä foorumilla naureskelee huoltoliikkeiden hinnoille, mutta taitavat olla sellaisia jotka osaavat itse tehdä vaativimpiakin remontteja. Itse haluaisin löytää jonkun pikkuliikkeen jossa saisin hyvää palvelua ja hinnoittelu huomioisi juuri tällaisia "pikkujuttuja" joita aiheen aloittajallakin oli. Jos huolto olisi laadukas ja joustava niin he saisivat helposti vakioasiakkaan ja tätä kautta lisää tuloja.
Ja asia on valitettavasti kyllä niin, että jos ei ole autoista ja sen tekniikasta mitään hajua, moni korjaamo taatusti käyttää sitä hyväkseen. Mutta hei, kukaan ei ole luvannut missään, että maailma olisi reilu paikka (ainakaan kaiken aikaa). Mutta tältä foorumilta saa sitten hyviä neuvoja voi sanoa ihan ilmaiseksi. Moni täällä tietää enemmän kuin se lähipaja siinä naapurissa!
Ooppeli ei ruostu!
Vectra 2,0 CD Sport '97
Vectra 2,0 CD Sport '97
Onhan se 20 euroa työveloituksena eri asia kuin sama summa palkkaa, mutta kyllä yrityksen puolustelu ja asiakkaan tietämättömyyden arvostelu on tässä kohtaa aika outoa.
Parinkympin minimiveloituksen ymmärtää jos ei tehdä muuta kuin se pelkkä lampun vaihto, mutta kun auto kerran on jo työn alla, niin minuutin lisähommasta 20 euroa ei ole mitenkään perusteltavissa. Se että taulukko sanoo on on aika ontuva peruste. Käytännössä kaikki mitä siitä veloitetaan on tuloa kun työaikaa ei siihen juuri kulu ja asiakaskin olisi tyytyväinen.
Parinkympin minimiveloituksen ymmärtää jos ei tehdä muuta kuin se pelkkä lampun vaihto, mutta kun auto kerran on jo työn alla, niin minuutin lisähommasta 20 euroa ei ole mitenkään perusteltavissa. Se että taulukko sanoo on on aika ontuva peruste. Käytännössä kaikki mitä siitä veloitetaan on tuloa kun työaikaa ei siihen juuri kulu ja asiakaskin olisi tyytyväinen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Tässä tapauksessahan lamppua oltiin vaihtamassa vasta muiden hommien jälkeen, autoa luovutettaessa. Eli kyseessähän oli omahommansa.Tuomas kirjoitti:
Parinkympin minimiveloituksen ymmärtää jos ei tehdä muuta kuin se pelkkä lampun vaihto, mutta kun auto kerran on jo työn alla, niin minuutin lisähommasta 20 euroa ei ole mitenkään perusteltavissa.
Kappas, huolimatonta lukemista...
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
Alfa 156 JTS
Vectra B