Asconassa (C) palaa öljynpaineen merkkivalo vielä ...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
ascocd
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ascocd »

Elikkä ongelma? seuraava:
Asconassa (C 18E) palaa öljynpaineen merkkivalo vielä pari sekuntia sen jälkeen kun auto on jo hörähtänyt käyntiin. Muistaakseni aikaisemmin tätä ilmiötä ei ole tullut ja tämä ilmiö tulee ainoastaan silloin, jos auto seisoo enemmän kuin 1 vuorokauden.
Meneekö öljyt jo niin kankeiksi/paksuiksi vuorokaudessa vai... ?

Aikaisemmin eli ennen öljynvaihtoa kun tuolla koneessa oli ties mitä litkua niin ei tälläistä ilmiötä ollut. (johtuu ilmeisesti juuri tosta öljyn "paksuudesta" tämä ongelma?)

Ja suodatin on Opel:n orggis osa. Pitäisi olla hyvä, vai eikö sittenkään?

Niin ja vielä vimonen kymysys:
Mitä ööliä käytätte noissa 8-tappisissa OHC koneissa? Itellä tällä hetkellä 10W-40. Onko liian paksua?

Kiitän ja kumarran vastauksista :smile:
Auto kuin auto kunhan se on saksalainen... :roll:
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Mä käytin samassa koneessa 5W-50 Mobilia ja ei tommosta tapahtunu.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
ascocd
'Senator'
'Senator'

Eli siis liukkaampaa litkua koneeseen vaan -kö?
Voiko noista ohuemmista öljyistä olla muuta haittaa kuin se, että eivät välttämättä pysy väljemmissä/huono tiivisteisimmissä koneissa?
Bull_Doser
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Bull_Doser »

Mulla on kans C ascona jossa on 10W-40 öljyt ja hyvin on toiminut. Talvella teki kyllä tota kun oli yli 10 pakkasta, ni öljyvalo palo muutaman sekunnin kun käynnisti kylmänä. Talvella noi öljyt on kyllä pikkasen jäykät kun pääsee kylmenee.
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

Omasta mielestäni sen öljyvalon ei tulisi palaa ihan noin pitkään (2sec) kylmänäkään käynnistettäessä vielä näillä keleillä. (ellet sitten asu pohjoisnavalla...)
Paras tapahan saada selvyys siitä todellisesta öljynpaineesta kylmänä/lämpimänä on lyödä sinne öljynpaineen anturin paikalle kunnollinen mittari ja todeta näin vielä tulos omin silmin.
Öljynä olen omassa 20ne moottorissa käyttänyt pääosin Mobilin 5w40:ä sekä 5w50:ä (full synthetic). Molemmilla litkuilla olen saanut tuon merkkivalon varsin ripeästi sammumaan.
Bull_Doser
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Bull_Doser »

No mun asco onkin jo 19 vuotta vanha ja nyt kesällä on hyvä jos öljyvaloa näkyy ollenkaan kun se vilahtaa niin nopeasti. Talvella se valo kyl on vähän kauemmin päällä jos ei oo ollu lohkolämmitystä päällä. Öljynä käytän motonetin 10W-40 semi-synthetic. Kelpaa mulle.
Opeca
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Opeca »

Onko haverickyllä syöny öljyä tolla 5w50 öljyllä.Laitoin just omaan c20ne koneeseen Mobiln 5w50 öljyt ja on pariin viikkoon syöny jo mittatikun verran.Tämä öljy on tällä uudella supersilica systeemillä.Kone ei vuoda ulospäin öljyä.Laitan kohta jotkut tervaöljyt sisälle että ei syö.Koneella on ajettu n.197tkm että ei pitäisi väljäkään vielä olla.
Astra Caravan edition 2000/Taunus GXL 1975
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

Niin...
Öljyt vaihdoin tuohon toukokuun alussa eikä ainakaan vielä ole tarvinnut lisätä.
Saa nähdä miten pitkään pärjää ilman lisäämättä.
Käyttämilläni öljyillä sillä on kyllä hivenen tapana syödä sitä.
18E
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja 18E »

On 2003-07-08 22:41, ascocd wrote:
Elikkä ongelma? seuraava:
Asconassa (C 18E) palaa öljynpaineen merkkivalo vielä pari sekuntia sen jälkeen kun auto on jo hörähtänyt käyntiin. Aikaisemmin eli ennen öljynvaihtoa kun tuolla koneessa oli ties mitä litkua niin ei tälläistä ilmiötä ollut. (johtuu ilmeisesti juuri tosta öljyn "paksuudesta" tämä ongelma?)
Ja suodatin on Opel:n orggis osa. Pitäisi olla hyvä, vai eikö sittenkään?
Niin ja vielä vimonen kymysys:
Mitä ööliä käytätte noissa 8-tappisissa OHC koneissa? Itellä tällä hetkellä 10W-40. Onko liian paksua?
Kiinnitin huomiota samaiseen ongelmaan. Silloin auttoi öljypumpun huolto / putsaus. Myös öljysuodattimen vaihto auttoi.

Tebolin valmistamaa synteettistä Gold SAE 5W-30
http://personal.inet.fi/koti/pekka.haap ... AINEET.htm
litkua.
Pysyy vielä koneessa ja toimii talvellakin.
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
ascocd
'Senator'
'Senator'

No mitäs tuo Opelixin kone mahtaa sanoa/tehdä jos vaihtaisin sinne täyssynteettiset öljyt ?

Tähän saakka (tai siis niinkauan kuin auto on minulla ollut) koneessa on ollut nuo Shellin 10W-40 öljyt. Ovat jonkinasteiset synteettiset? vai ovatko ?

Että miten mahtaa käydä jos nyt menen laittamaan sinne tommoset Shellin täyssynteettiset ? (jotain 5W-40? tai jotain sinne päin)

(jonkinlaisen Forten Motor Flush käsittelyn vois kyllä tehdä samalla, ei se ainakaan pahaa tekis vai ?)
Goblin
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Goblin »

Ei ne 10W-40 öljyt ainakaan täyssyntettiset ole, mutta puoli- tai osasynteettiset ne saattavat olla (semi-synt tai jotain vast.). Eli mineraaliöljyä, johon on lisätty synteettisiä lisäaineita.

Siinä, että vaihdetaan mineraaliöljystä synteettiseen öljyyn piilee pieni riski, sillä synteettiset öljyt ovat yleensä melko huuhtelevia ja laittavat moottorin öljykanavistossa mineraaliöljyn jäljiltä olevat olevat paskat liikkeelle ja seurauksena saattaa olla öljykanavan tukkeutuminen ja edelleen saattaa seurata konerikko.

Itse olen muutaman kerran em. vaihdoksen tekemään ja itse olen toiminut siten, että kun uudet synteettiset öljyt on koneessa (huom. lämmin moottori) niin moottorin käynnistyksen jälkeen heti, kun öljynp. merkkivalo on sammunut niin moottorille annetaan tyhjäkäyntiä reippaammin kierroksia(2500 - 3500 rpm). Mielestäni konetta kannattaa käyttää vajaa minuutti vaihtelevilla kierroksilla, mutta ei tyhjäkäynnillä, jotta ne isommatkin "marsut" lähtevät liikkeelle eivätkä jää jumiin kriittisiin paikkoihin.

Sedälleni nimittäin kävi aikoinaan hieman ohraisesti: vaihtoi synteettiset mineraliöljyjen tilalle vanhaan D-kadettiin ja käynnisti moottorin. Moottori käynnistyi hyvin ja öljynp. m.valo sammui. Auto jäi tyhjäkäynnille ja n. puolen minuutin kuluttua moottori sammui leikaten kampiakselin runkolaakereistaan kiinni, kun ratkaiseva öljykanava meni tukkoon.

Mainitsemasi Flush-käsittely on varmasti paikallaan öljynvaihto-operaation yhteydessä - ihan riskien minimoimiseksi.
ascocd
'Senator'
'Senator'

Jees eli siis seuraavaksi Flush käsittely ja sitten noi 5W-40? täyssynteettiset koneeseen ? (ja tietysti suodatin vaihdetaan myös.)

Onko tuossa muuten olemassa jotain muuta vaaraa kuin tuo että "marsut" lähtee liikkeelle ja tukkii jonkun paikan ??

Ei meinaan tekis mieli rueta koneremonttiakaan tekemään.
Vastaa Viestiin