Irtoileva metallinhohtoväri

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Jarrex
'Kadett'
'Kadett'

Irtoileva metallinhohtoväri

Viesti Kirjoittaja Jarrex »

Opel Astran vm.95 metallihohtomaalin lakkapinta irtoilee, n.5x8 cm alueita.

Miten olette paikanneet,saanut lakan pysymään niin että ei irtoile enempää ja minkä lakan olette laittaneet päälle, kirkas lakka?
diu
'Agila'

Re: Irtoileva metallinhohtoväri

Viesti Kirjoittaja diu »

Kuulostaa siltä että paineilma pistoolilla puhaltaessa lentäis loputkin lakat lastuina, eikö? Tällöin mikään ei pelasta vanhaa lakkapintaa, koska on pohjasta irti.
Puhallat ilmalla loputkin lakat pois, ja karhennat harmaalkarhunkielellä pinnan ja vedät uudet lakat päälle.
Tai jollei puhaltamalla lähde kaikki vanhat lakat pois joudut valitettavasti maalaamaan puskurin.
henkka.k
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja henkka.k »

diu kirjoitti:Kuulostaa siltä että paineilma pistoolilla puhaltaessa lentäis loputkin lakat lastuina, eikö? Tällöin mikään ei pelasta vanhaa lakkapintaa, koska on pohjasta irti.
Puhallat ilmalla loputkin lakat pois, ja karhennat harmaalkarhunkielellä pinnan ja vedät uudet lakat päälle.
Tai jollei puhaltamalla lähde kaikki vanhat lakat pois joudut valitettavasti maalaamaan puskurin.
Jos karhennat värimassan karhunkielellä ja lakkaat uudestaan, väri menee perseelleen. Paitsi jos on "tavallinen" eli ei metalliväri niin saattaa ehkä onnistua. Värimassaa ei saa hioa missään tapauksessa kun on kyseessä metalliväri, eikä mielellään muutenkaan.
Jos lakat lähtee lastuina niin hiomalla tai puhaltamalla pois, koko pinnan karhennus ja uutta väriä + lakkaa päälle.
*Ascona -84*
*Ascona -77*
Jarrex
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Jarrex »

Jos karhennat värimassan karhunkielellä ja lakkaat uudestaan, väri menee perseelleen. Paitsi jos on "tavallinen" eli ei metalliväri niin saattaa ehkä onnistua. Värimassaa ei saa hioa missään tapauksessa kun on kyseessä metalliväri, eikä mielellään muutenkaan.
Jos lakat lähtee lastuina niin hiomalla tai puhaltamalla pois, koko pinnan karhennus ja uutta väriä + lakkaa päälle.[/quote]

Juu,siis ne 5x8 cm alueet ovat katossa ja takaluukussa ja alueen reunoilla oleva lakka lähtee irti kun vähän kynnellä raaputtaa ja metalliväri kyseessä,lakka siis lähtee irti mutta itse maali kyllä pysyy.
Ajattelin kokeilla jotain tämän tapaista,irtonaisen lakan krapsiminen niin paljonkuin lähtee,sitten lakan reuna alueen hionta hiomatahnalla (ei maalipintaa) ja uusi lakka päälle joka peittää hieman vanhaa lakkaa,oletuksena että estää kosteuden pääsemisen vanhan lakan alle.
Ongelmana kun on että nuo 5x8 cm alueet suurenevat koko ajan,voisiko tämän tapainen korjaus toimia?
diu
'Agila'

Viesti Kirjoittaja diu »

Mistä mahdoin puskurin repäistä :D
Kyllä harmaalla karhunkielellä voi hellästi mennä läpi lakattavan osan, ja täytyykin. Muuten uusikin lakka lähtee irti pinnasta.
diu
'Agila'

Viesti Kirjoittaja diu »

Ajattelin kokeilla jotain tämän tapaista,irtonaisen lakan krapsiminen niin paljonkuin lähtee,sitten lakan reuna alueen hionta hiomatahnalla (ei maalipintaa) ja uusi lakka päälle joka peittää hieman vanhaa lakkaa,oletuksena että estää kosteuden pääsemisen vanhan lakan alle.
Ongelmana kun on että nuo 5x8 cm alueet suurenevat koko ajan,voisiko tämän tapainen korjaus toimia?

Vanhan lakan päälle (mikä on irti pohjastaan) jos vetää uuden lakan, lähtee se varmasti irtoamaan myöhemmin. Voi toki hetken näyttää hyvältä, mutta pitkäikäinen ratkaisu ei ole.
diu
'Agila'

Viesti Kirjoittaja diu »

Rookeri kirjoitti:Meeppä hioo värimassaa (-vesioheinteinen) ja tuu sit kertoo lopputulos :D
Hellästi kun pyyhkäsee, niin ei varmasti mene pilalle. Tule itse vaikka heti katsomaan niin näytän.. tai sit mä olen vaan niiin taitava noiden kanssa :wink:

Ihan noin mielenkiinnosta, vetäisitkö itse lakan suorilta? Kuinka kauan uskot lakan pysyvän?
henkka.k
OCF Member 2018
OCF Member 2018

diu kirjoitti:
Rookeri kirjoitti:Meeppä hioo värimassaa (-vesioheinteinen) ja tuu sit kertoo lopputulos :D
Hellästi kun pyyhkäsee, niin ei varmasti mene pilalle. Tule itse vaikka heti katsomaan niin näytän.. tai sit mä olen vaan niiin taitava noiden kanssa :wink:

Ihan noin mielenkiinnosta, vetäisitkö itse lakan suorilta? Kuinka kauan uskot lakan pysyvän?
Ei tuon vanhan päälle oikein ole muita konsteja kun hioa ja vetää värimassakin uusiksi.

Hiotko myös uuden värimassan? :o
*Ascona -84*
*Ascona -77*
henkka.k
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Jarrex kirjoitti: Juu,siis ne 5x8 cm alueet ovat katossa ja takaluukussa ja alueen reunoilla oleva lakka lähtee irti kun vähän kynnellä raaputtaa ja metalliväri kyseessä,lakka siis lähtee irti mutta itse maali kyllä pysyy.
Ei siitä ainakaan hyvännäköinen tule. Ja todennäköisesti lähtee irtoilemaan uudestaan. Toki sillä jonkinmoista suojaa saa jos tässä nyt se on pääasia eikä ulkonäkö.
*Ascona -84*
*Ascona -77*
diu
'Agila'

Viesti Kirjoittaja diu »

henkka.k kirjoitti:
diu kirjoitti:

Ei tuon vanhan päälle oikein ole muita konsteja kun hioa ja vetää värimassakin uusiksi.

Hiotko myös uuden värimassan? :o
Kyse ei ollut siitä että vedetäänkö lakka vai väri+lakka. Kyse oli siitä miten tuon lakka ongelman korjaisi. Usein kun lakka lähtee pohjasta iri, niin se ei kuitenkaan lähde kokonaan joka kantista ja kolosta. Siksi joutuu hiomaan loput lakat pois ja vedettävä väritkin päälle.
En käy uutta värimassaa sorkkiin millään koska lakan vedän vuorokauden sisällä kuitenkin (koskaan en ole vuorokauttakaan odottanut, koska riski on että lakka ei tartu enään kunnolla).
En myöskään väitä että 100% varmasti pinta on täydellinen kun karhunkielel menee hellästi hipaisemaan, mutta tartunta on ainakin. Ja se että itselläni se on onnistunut. Jos nyt tahtoo että pinta on kuin uusi niin sit täytyy tehdä pohjat kunnolla, heittää ne väritkin päälle ja sit lakka. -Vie automaalaamoon.
Vastaa Viestiin