hajama kirjoitti:Akku pitää aina eristää matkustamosta kaasutiiviisti ja sen on oltava ulkoilmaan yhteydessä. Jos takaronttiin mienaat niin pitää tehdä tiivistetty kotelo päälle ja sitten se reikä lattiaan.
Näin olen ennen luullut itsekin, mutta mitä olen näitä autoja nähnyt missä se kontissa se akku on niin yleensä ne ei ole sen kummemmin kiinni kuin latta hitsattu/pultattu lattiaan, taivuteltu vähän ja kierretanko sekä mutteri joilla kiristetään eikä mitään koteloa/eristystä auton sisätiloista ja leimastakin nuo on menneet läpi eikä tienpäällä ole tullut sanomista, tosin poliisit harvoin konttiin katsookaan.. Mutta riittääkö esim, takapenkin selkänoja eristeeksi akulle, että se kelpaa katsastusmiehelle? Kun se on joissakin yksilöissä ainoa eriste ollut ja joissakin ei sitäkään.
Mullakinhan on hattuhylly ja selkänoja siinä tapauksessa välissä, vaikkakin ovat kaukana ilmatiiviistä.
Enkä oikeastaan ajatellutkaan niinkään sitä kipinöinnin vaaraa muuten joka toki on aina, mutta lähinnä esim. kolaritilannetta ajattelin jossa joku bensaletkuista esimerkiksi irtoaa/katkeaa tai keruusäiliö hajoaa tällistä ja vieressä oleva akku antaa kipunan ja koko rotisko palaa, korvaako vakuutus? Palon lähdehän tietääkseni pystytään monesti paikantamaan melko hyvin. Itse näkisin tuon tilanteena jossa vakuutusyhtiö voi ilman turhia omantunnon tuskia sanoa, että eivät maksa senttiäkään..
Mutta se miten itse ajattelin tekeväni tuon takakontin, suunnitteluvaiheessa pitkästi ollaan vasta, mutta kuitenkin:
Ensinnäkin jostakin materiaalista, esim rosterista/turkkilevystä tms. teen koko kontin kokoisen lattiatason, että lattiapinnasta tulee tasainen. Sitten siihen sen levyn keskelle teen reiän josta avautuu näkyviin varapyöräkotelo ja teen siihen saranoidun luukun niin saa helposti auki/kiinni sitten sen luukun. Lopuksi sitten kiertäisin luukun reunat kumitiivisteellä niin, että kun luukun laittaa kiinni niin varapyöräkotelosta tulee ilmatiivis ja pohjaan tekisin sitten jos akussa nyt se kaasuletku on niin sille letkulle reiän ja kuminen läpivienti jonka läpi letkun tökkäisin auton alle ulkoilmaan, että sekin olisi tiivis, sama homma bensaletkuille, nekin kumisen läpiviennin läpi että kaikki reiät on tiiviitä. Sitten jos vielä varmanpäälle pelaa ja tila vain riittää niin jakaa vielä sen varapyöräkotelon kahtia ja eristää akun ja keruusäiliön kokonaan toisistaankin.
Noin minä voisin kuvitella, että tulisi siisti, laillinen ja ennenkaikkea turvallinen systeemi? Toivottavasti joku saa tekstistä vielä selvääkin