Heips!
Onko kellään kokemuksia diesel h-astra/vectra autom.vaihteisto öljyn vaihdon hinnoista/kestosta.
Mulla on käsitys, että se vaihdetaan jotenkin paineella imemällä ja samaa putkea pitkin lisäämällä? Paikallisen merkkihuollon vastaus oli kestoksi 2-2,5 h. Koitin pitää naaman peruslukemilla. Korjaamo "päällikkö" totesi vain, että onhan siinä oma hommansa. Jos pohjalevyn irroitus/kiinnitys veisi yht. 15min, niin mitä vxxxxa ne sen reilu 2 tuntia tekee??? Vai onko totta, että siinä on OMA HOMMANSA?
Huuhtelemalla toki paras tulos, itse homman tehnyt niin jotta imupumpulla n. 3 litraa ulos (sama määrä tulee pohjapropustakin jos aukaisee) n. 3litraa uutta öljyä tilalle (Helpoin kun pumppaa tarkalla mitta-asteikolla olevaan astiaan niin saa lisättyä saman määrän tilalle) ja hetkeksi käyntiin ja käyttää valitsinta muutamaan kertaan joka asennossa, ja uudestaan sama homma 3 l ulos ja 3l tilalle.
Kolmesti kun on tuon tehnyt on öljy rätissä jo uuden väristä. Jos kyseessä kuusi lovinen AF40 niin öljyksi ehdottomasti AW-1 eli GM 93165147.
Öljymäärän tarkistus laatikkoon tehdään tyhjennyspropun keskellä olevan tarkistuspropun kautta. Ajetaan autolla väh. parisenkymmentä kilsaa jotta öljyt varmasti käyntilämpöiset (70-80astetta), moottori annetaan olla käynnissä ja käydään vaihteen valitsimella kaikki asennot läpi ja sitten P asentoon, koneen edelleen käydessä avataan tyhjennyspropun keskellä oleva pieni tarkistusproppu, jos sieltä valuu öljyä, niin annetaan sen öljyn valua ulos, mutta jos sieltä ei tule lainkaan öljyä pitää sitä lisätä, kunnes tarkastuspropusta alkaa öljyä tippaisemaan, kun ollaan tilanteessa jotta öljyä tarkistuspropusta tippaisee hieman ulos, proppu kiinni ja sen jälkeen laatikkoon lisätään 0,5 litraa öljyä ja homma on selvä ja koneen voi sammuttaa. Tuolla menetelmällä öljyä on kulunut about 10-11 litraa tarkistuksen kanssa ja aikaa mennyt reilu tunti lämpimäksiajon kanssa ja homman päätteeksi olen resetoinut laatikon opitut arvot.
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.