Vectra b 2.0 16v -96
Vectra b 2.0 16v -96
Eli ilmennyt ongelma moottorin lämmetessä, alkaa tekeen pientä nykimistä varsinkin tasaisella ajolla n.1800 rpm- 2400 rpm välillä, ylämäessä kun on vedätystä ei esiinny nykimistä tai alamäessä samoilla kierroksilla. Jos on 2000 rpm. niin nykiminen pahinta. Kylmänä ei ongelmia.
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Re: Vectra b 2.0 16v -96
Yksi vaihtoehto on EGR venttiili, eli heti sytytyspuolan edessä oleva mötikkä. Tunnistaa siihen kytketystä alipaineletkusa joka tekee mutkan toisella puolella venttiiliä ja sisäänmenevän letkun alla muovinen lautanen pienen kumiletkun päässä. Irroita sisäänmenevä alipaineletku ja tunge kumiletkunpalasen sisälle metallikuula. Tämä estää EGR venttiilin toiminnan. EGR venttiili kun avautuu tasakaasulla ja lämpimällä moottorilla.
Puhdista ilmaläppäkotelo, eli seuraat ilmaputsarikotelosta menevää letkua joka kiinni kaasuläppäkotelossa. Imuletkun mutka irti kaasuläppäkotelosta ja ilmamäärämittarista, tarkista samalla ettei tämä norsunkärsä halki (aiheuttaa lisääntynyttä polttoainenkulutusta sekä nykimistä & empimistä, uusi merkkiliikkeestä ~20€)
Venttiilikopasta lähtee 2kpl letkuja, yksi iso joka päätyy norsunkärsään sekä toinen pienempi joka päätyy kaasuläppäkoteloon itse kaasuläpän alapuolelle. Irroita pienempi letku ja tarkista vaikka paperiklemmarilla että läppäkotelon poraus on auki. Ehkä esimerkiksi jarujenpuhdistysaine saattaa auttaa huutelemaan karstat pihalle. Mikäli letkut pehmenneitä niin kannattaa uusia (maksavat alta kympin kappale)
Tässä nyt muutama juttu mitä kannattaa tarkistaa. Tietysti kannattaa pitää huolen että sytytyspuoli kunnossa, tulpat & tulppajohdot. Mutta aloittaisin itse tarkistamala yllämainitut.
Puhdista ilmaläppäkotelo, eli seuraat ilmaputsarikotelosta menevää letkua joka kiinni kaasuläppäkotelossa. Imuletkun mutka irti kaasuläppäkotelosta ja ilmamäärämittarista, tarkista samalla ettei tämä norsunkärsä halki (aiheuttaa lisääntynyttä polttoainenkulutusta sekä nykimistä & empimistä, uusi merkkiliikkeestä ~20€)
Venttiilikopasta lähtee 2kpl letkuja, yksi iso joka päätyy norsunkärsään sekä toinen pienempi joka päätyy kaasuläppäkoteloon itse kaasuläpän alapuolelle. Irroita pienempi letku ja tarkista vaikka paperiklemmarilla että läppäkotelon poraus on auki. Ehkä esimerkiksi jarujenpuhdistysaine saattaa auttaa huutelemaan karstat pihalle. Mikäli letkut pehmenneitä niin kannattaa uusia (maksavat alta kympin kappale)
Tässä nyt muutama juttu mitä kannattaa tarkistaa. Tietysti kannattaa pitää huolen että sytytyspuoli kunnossa, tulpat & tulppajohdot. Mutta aloittaisin itse tarkistamala yllämainitut.
keltanokka kirjoitti:Yksi vaihtoehto on EGR venttiili, eli heti sytytyspuolan edessä oleva mötikkä. Tunnistaa siihen kytketystä alipaineletkusa joka tekee mutkan toisella puolella venttiiliä ja sisäänmenevän letkun alla muovinen lautanen pienen kumiletkun päässä. Irroita sisäänmenevä alipaineletku ja tunge kumiletkunpalasen sisälle metallikuula. Tämä estää EGR venttiilin toiminnan. EGR venttiili kun avautuu tasakaasulla ja lämpimällä moottorilla.
Kaasuläppä kotelossa oli tukossa reikä, joka menee läpän alle, myös oli yx tulpanjohto poikki. Nykiminen loppui.. kiitos vinkeistä
Itsellä sama auto ja surullisen kuuluisa "b vekkuli sammuu valoihin lämpimänä"-case työn alla. Tyhjäkäyntisäätimen tiiviste menee suorilta vaihtoon ja samalla, kun putsailin letkuja schaissesta mietin, että pitääkö kummankin reiän olla auki kaasuläpän sisäpuolelle asti vai vain alemman?